| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,106 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,819 |
شناسایی وتبیین مهارت هایی مدیریتی در دعای مکارم الاخلاقِ صحیفه سجادیه | ||
| دوفصلنامه دعاپژوهی | ||
| دوره 3، شماره 4، شهریور 1402، صفحه 75-90 اصل مقاله (452.63 K) | ||
| نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/dua.2023.28393.1027 | ||
| نویسنده | ||
| حسین گرجی پور* | ||
| دکتری مدیریت دولتی، پژوهشگر مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مهارتهای مدیریتی، یکی از عوامل کلیدی برای ارتقاء شایستگی و کارایی مدیران است که در پژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سؤال که «مهارتهای مدیریتی از دورنمای منابع دینی چه هستند؟» دعای مکارم الاخلاق که شامل اصول اخلاقی و انسانی متعددی است، برای استنباط و تطبیق مهارتهای مدیریتی، مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از منظر ماهیت اکتشافی و از زاویه رویکرد، کیفی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون در گام نخست با مطالعه سطر به سطر دعای مکارم الاخلاق، 79 مضمون پایه شناسایی و در گام بعدی، مضامین اکتشافی پس از ترکیب و تلخیص، نظاممند گشته و در قالب مضامین سازمان دهنده جایابی و درنهایت در قالب گروههای تفکیک شده، تحت عناوین مهارتهای مدیریتی، معرفی و تشریح شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مدیران در سه حوزة فردی، گروهی و اداری نیازمند برخورداری از مهارتهایی، برای کسب موفقیت و بهبود عملکرد خود و سازمان هستند که مهارتهای بخش فردی با عنوان «مهارت معنوی»، بیانگر برخی از بایستههای اخلاقی در فرد است و مهارتهای بخش گروهی با عنوان «مهارت ارتباطی» به توانمندیهای مدیران برای ارتباطات سازنده اشاره دارد و مهارتهای بخش اداری با عنوان «مهارتهای سازمانی» به توجه و تمرکز مدیران درانجام وظائف اصلی حوزه مدیریت در سازمان میپردازد. نتایج پژوهش بیان میدارد که مهارتهای معنوی، ارتباطی و سازمانی به مدیران در محیطهای کاری به روشهای مختلف کمک میکنند تا عملکرد بهتری داشته باشند و به بهبود رفتارها و اختیارات اخلاقی مدیران منجر شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت؛ مهارت های مدیریتی؛ صحیفه سجادیه؛ دعای مکارم الاخلاق | ||
| مراجع | ||
|
فهرست منابع ؛
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |
||