
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,378 |
تاثیر کینزیوتیپ بر حس عمقی و مکانیک فرود فوتبالیست های با ریسک بالای آسیب رباط صلیبی قدامی: یک مطالعه تصادفیشده کنترلدار | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 22، بهمن 1402، صفحه 35-45 اصل مقاله (680.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rsr.2023.27483.1683 | ||
نویسندگان | ||
نگین شریفی1؛ ابراهیم محمد علی نسب فیروزجاه* 2 | ||
1کارشناس ارشد، گروه آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: آسیب رباط صلیبی قدامی یک آسیب شایع در فوتبال است که مکانیسم آن بیشتر فرود بعد از هد زدن است و باعث اختلال در حس عمقی، عملکرد زانو و ایجاد آسیب های ثانویه می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر کینزیوتیپ بر حس عمقی و مکانیک فرود در فوتبالیست های با ریسک بالای آسیب رباط صلیبی قدامی بود. روش بررسی: ۳۰ فوتبالیست مرد با ریسک بالای آسیب رباط صلیبی قدامی با میانگین سن ۲/۴۶± ۲۱/۷۶ سال، هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. حس عمقی با گونیامتر و مکانیک فرود با استفاده از آزمون LESS در هر دو گروه ارزیابی شد. سپس برای گروه تجربی، در ناحیه زانو، کینزیوتیپ اعمال شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند و مجددا حس عمقی و مکانیک فرود در هر دو گروه بررسی شد. جهت بررسی تاثیر درون گروهی از آزمون های تی همبسته و ویلکاکسون استفاده شد. و از آزمون تحلیل کوواریانس و یومن ویتنی جهت بررسی تاثیر برون گروهی استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ تحلیل گردید. نتایج: نتایج نشان داد پس از اعمال کینزیوتیپ تفاوت معنی داری در متغیرهای حس عمقی (p=۰/۰۰۲) و مکانیک فرود (p=۰/۰۰۴) وجود دارد. نتیجه گیری: اعمال کینزیوتیپ می تواند با بهبود مکانیک فرود و حس عمقی در کاهش خطر ایجاد آسیب غیربرخوردی در افراد با ریسک بالای آسیب رباط صلیبی قدامی موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کینزیوتیپ؛ مکانیک فرود؛ حس عمقی؛ فوتبالیست ها؛ آسیب رباط صلیبی قدامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |