
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,305 |
ارائه الگوی تربیتی با رویکرد جهاد تبیین از دیدگاه نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 40، اسفند 1401، صفحه 1-24 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2023.27679.2919 | ||
نویسنده | ||
فرامرز محمدی پویا* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه نظام سلطه با راه انداختن جنگ شناختی، تلاش زیادی در جهت تحریف واقعیت و عوض کردن جای حق با باطل و ظالم با مظلوم دارد. برای مقابله با این جنگ شناختی باید به جهاد تبیین روی آورد. جهاد تبیین نه به شخص خاصی محدود میشود و نه به زمان خاصی؛ از همینرو باید تربیت افراد تبیینگر در دستور کار نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. با توجه به اهمیت تبیینگری در دین اسلام و سیره ائمه(علیهمالسلام)؛ هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیتی با رویکرد جهاد تبیین از دیدگاه نهجالبلاغه میباشد. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یافتهها حاکی از این است که برای تربیت افرادی که رفتار تبیینگرانه(شامل گفتار و کردار) داشته باشند باید گرایش به تبیینگری را در ایشان پرورش داد و لازمهی گرایش به تبیینگری، پرورش بینش تبیینگری است؛ یعنی برای تربیت مبتنی بر جهاد تبیین بایستی به بینش تبیینگری در نظام تربیتی توجه داشت. از همینرو بایستههایی برای پرورش بینش تبیینگری بر اساس نهجالبلاغه احصا شد که عبارتند از: آگاهیبخشی، تکلیفگرایی، پرسشگری، گفتگو و مناظره برهانی، سندیت و مرجعیت، مخاطبمداری، موقعیتشناسی و زمانسنجی. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغه؛ الگوی تربیتی؛ جهاد تبیین؛ بینش تبیینگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 617 |