
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,387 |
عدم تفاوتهای جنسیتی در پردازش مشخصههای فای در افراد دوزبانة متوازن: مطالعهای بر پایة تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) | ||
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
دوره 13، شماره 25، شهریور 1402، صفحه 109-131 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2023.27929.2273 | ||
نویسندگان | ||
سیمین میکده* 1؛ ورنر زومر2 | ||
1دکترای زبانشناسی، گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه هومبولت برلین، آلمان | ||
چکیده | ||
بررسی تفاوتهای جنسیتی بر پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار در زبان اول و دوم دوزبانهها، محور اصلی مطالعة حاضر است. بدین منظور، عملکرد 30 نفر دوزبانة ترکی - فارسی (15 زن) که زبان دوم را به هنگام ورود به مدرسه آموخته بودند، با روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) و الگوی تحریک وابسته به رویداد ارزیابی شد. هر دو گروه فعالیت معنادار پارسآپرکولاریس را فقط برای مشخّصة شمار نشان دادند. در حالیکه، ناحیة شکنج گیجگاهی فوقانی خلفی برای هر دو مشخّصة شخص و شمار فعال شد. نکتة قابل اهمیت این است که هیچ تفاوتی در الگوی فعالیت مغزی زنان و مردان در پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار دیده نشد. بهطورکلی، نتایج حاضر پیشنهاد میکند که پردازش مشخّصههای فای شخص و شمار متأثر از تفاوتهای جنسیتی، سن یادگیری زبان دوم یا تعامل این دو عامل نیست که خود حاکی از توانش نحوی همتراز زنان و مردان در زبان اول و دوم برای دوزبانههای متوازن است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوزبانه های متوازن؛ مشخّصه های فای شخص و شمار؛ پارس آپرکولاریس؛ شکنج گیجگاهی فوقانی خلفی؛ fMRI | ||
مراجع | ||
– پورمحمد، محمد (1397). روانشناسی زبان. تهران: سمت. – خدادادی، مجتبی؛ اسدزاده، حسن؛ کلانتر قریشی، منیر و امانی، حسین (1393). نرمافزار حافظة کاری دانیمن و کارپنتر. تهران: مؤسسه تحقیقات علوم رفتاری- شناختی سینا. – میکده، سیمین (1400). بررسی اثرات بسندگی زبان و سن یادگیری زبان دوم بر دستگاه عصبی برای پردازش صرفی- نحوی با استفاده از ERPs و fMRI، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. – Ackema, P., and Neeleman, A. (2018). Features of Person: From the Inventory of Persons to their Morphological Realization. Cambridge, MA: MIT Press. – Ackema, P., and Neeleman, A. (2019). “Processing Differences between Person and Number: A Theoretical Interpretation”. Frontiers in psychology, 10, 211. – Barber, H. and Carreiras, M. (2005). “Grammatical Gender and Number Agreement in Spanish: An ERP Comparison”. Journal of Cognitive Neuroscience, 17, no. 1: 137-53. – Baxter, L. C., Saykin, A. J., Flashman, L. A., Johnson, S. C., Guerin, S. J., Babcock, D., and Wishart, H. A. (2003). “Sex differences in semantic language processing: A functional MRI study”. Brain and Language, 84(2): 264–272. – Bornkessel-Schlesewsky, I., and Schlesewsky, M. (2013). “Reconciling time, space and function: A new dorsal-ventral stream model of sentence comprehension”. Brain and Language, 125(1): 60e76. – Burman, D. D., Minas, T., Bolger, D. J., and Booth, J. R. (2013). “Age, sex, and verbal abilities affect location of linguistic connectivity in ventral visual pathway”. Brain and Language, 124(2): 184-193. – Carreiras, M. Salillas, E. and Barber, H. (2004). “Event-Related Potentials Elicited During Parsing of Ambiguous Relative Clauses in Spanish”. Cognitive Brain Research, 20, no. 1: 98-105. – Chiu, M. M., and McBride-Chang, C. (2006). “Gender, context, and reading: A comparison of students in 43 countries”. Scientific Studies of Reading, 10(4): 331–362. – Dunn, A. L., and Fox Tree, J. E. (2009). “A quick, gradient Bilingual Dominance Scale”. Bilingualism: Language and Cognition, 12(3): 273–289. – Friederici, A. D, Hahne, A. and Saddy. D. (2002). “Distinct Neurophysiological Patterns Reflecting Aspects of Syntactic Complexity and Syntactic Repair”. Journal of Psycholinguistic Research, 31, no. 1: 45-63. – Friederici, A. D., Chomsky, N., Berwick, R. C., Moro, A., and Bolhuis, J. (2017). “Language, mind and brain”. Nat. Hum. Behav. 1: 713–722. – Green, D. W., and Abutalebi, J. (2013). “Language control in bilinguals: the adaptive control hypothesis”. J. Cogn. Psychol. (Hove), 25: 515- 530. – Hagoort, P. and Brown. C. M. (2000). “ERP Effects of Listening to Speech Compared to Reading: The P600/SPS to Syntactic Violations in Spoken Sentences and Rapid Serial Visual presentation”. Neuropsychologia, 38, no. 11: 1531-49. – Hartsuiker, R. J., Pickering, M. J., and Veltkamp, E. (2004). “Is syntax separate or shared between languages?”. Psychological Science, 15(6): 409 - 414. – Hirnstein, M., Westerhausen, R., Korsnes, M. S., and Hugdahl, K. (2013). “Sex differences in language asymmetry are age-dependent and small: A large-scale, consonant–vowel dichotic listening study with behavioral and fMRI data”. Cortex, 49(7): 1910–1921. – Hollingshead, A. (1975). Four Factor Index of Social Status. Unpublished – Hyde, J. S. (2005). “The gender similarities hypothesis”. American Psychologist, 60(6): 581–592. – Leaper, C., and Smith, T. E. (2004). “A meta-analytic review of gender variations in children's language use: talkativeness, affiliative speech, and assertive speech”. Developmental psychology, 40(6): 993–1027. – Logan, S., and Johnston, R. (2010). “Investigating gender differences in reading”. Educational Review, 62(2): 175–187. – Mancini, S. (2018). Features and Processing in Agreement. Cambridge Scholars Publishing. – Mancini, S. Molinaro, N and Carreiras, M. (2013). “Anchoring Agreement in Comprehension”. Language and Linguistics Compass, 7, no. 1: 1-21. – Mancini, S., Quiñones, I., Molinaro, N., Hernandez-Cabrera, J. A., and Carreiras, M. (2017). “Disentangling meaning in the brain: Left temporal involvement in agreement processing”. Cortex; a journal devoted to the study of the nervous system and behavior, 86: 140–155. – Meykadeh, A, Golfam, A., Nasrabadi, AM., Ameri, H., and Sommer, W. (2021b). “First Event-Related Potentials Evidence of Auditory Morphosyntactic Processing in a Subject-Object-Verb Nominative-Accusative Language (Farsi)”. Frontiers in Psychology. 16, 12: 698165. – Meykadeh, A., Golfam, A., Batouli, Sah and Sommer, W. (2021a). “Overlapping but language-specific mechanisms in morphosyntactic processing in highly competent L2 acquired at school entry: fMRI evidence from an alternating language switching task”. Frontiers in Human Neuroscience. 26; 15:728549. – Meykadeh, S., Golfam, A., Batouli, SAH, and Sommer, W. (In Press). “The neural basis of Number and Person phi-features processing: An fMRI study in highly proficient bilinguals”. Bilingualism: Language and Cognition. – Molinaro, N., Vespignani, F., and Job, R. (2008). “A deeper reanalysis of a superficial feature: an ERP study on agreement violations”. Brain research, 1228: 161–176. – Perani, D., and Abutalebi, J. (2005). “The neural basis of first and second language processing”. Current Opinion in Neurobiology, 15(2): 202–206. – Poldrack, R. A. (2007). “Region of interest analysis for fMRI”. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2 (1): 67-70. – Sanchis-Segura, C., Ibañez-Gual, M., Adrián-Ventura, J., Aguirre, N., Gómez-Cruz, Á., Avila, C., and Forn, C. (2019). “Sex differences in gray matter volume: how many and how large are they really?” Biology of sex Differences, 10(1): 1-19. – Shaywitz, B. A., Shaywitz, S. E., Pugh, K. R., Constable, R. T., Skudlarski, P., Fulbright, R. K., Bronen, R. A., Fletcher, J. M., Shankweiler, D. P., and Katz, L. (1995). “Sex differences in the functional organization of the brain for language”. Nature, 373(6515), 607–609. – Sommer, I. E., Aleman, A., Bouma, A., and Kahn, R. S. (2004). “Do women really have more bilateral language representation than men? A meta-analysis of functional imaging studies”. Brain, 127(8): 1845–1852. – Sommer, I. E., Aleman, A., Somers, M., Boks, M.P., and Kahn, RS. (2008). “Sex differences in handedness, asymmetry of the planum temporale and functional language lateralization”. Brain Res.1206: 76–88. – Stoet, G., and Geary, D. C. (2013). “Sex differences in mathematics and reading achievement are inversely related: Within-and across-nation assessment of 10 years of PISA data”. PLoS One, 8(3), e57988. – Ullman, M. T. (2001). “The neural basis of lexicon and grammar in first and second language: The declarative/procedural model”. Bilingualism: Language and Cognition, 4: 105–122. – Xu, M., Liang, X., Ou, J., Li, H., Luo, Y.-J., and Tan, L. H. (2019). “Sex differences in functional brain networks for language”. Cerebral Cortex. 30 (3): 1528-1537. – Zawiszewski, A., Santesteban, M., and Laka, I. (2016). “Phi-features reloaded: an – Zell, E., Krizan, Z., and Teeter, S. R. (2015). “Evaluating gender similarities and differences using metasynthesis”. American Psychologist, 70(1): 10–20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |