
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,377 |
رهیافت قرآنیِ علامه طباطبایی در تبیین مفهوم اجابت دعا | ||
دوفصلنامه دعاپژوهی | ||
مقاله 11، دوره 2، شماره 3، اسفند 1401، صفحه 189-202 اصل مقاله (249.5 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/dua.2023.27829.1016 | ||
نویسندگان | ||
حسن سجادی پور* 1؛ محمدجواد دکامی2؛ اکبر عروتی موفق3؛ محمدعلی ایزدی4 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ،ایران | ||
3دانشیار گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
4استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
دعا یکی از مفاهیم مهم دینی، و از جمله کُنشهای قلبی و قالَبی انسان موحّد برای رفع نیازها، خروج از نقصها و اوجگیری به سوی کمال است. عالمان اسلامی در تحلیل ابعاد مختلف دعا، به مدد آیات و روایات، کوششها نموده و نکتهسنجیها داشتهاند. در میان جنبههای مختلف دعا، تبیین دقیق مفهوم اجابت که در واقع ثمره دعا و علت غایی آن است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. علامهطباطبایی، با رهیافتی قرآنی، مفهوم اجابت دعا را بر بستر معارف وحیانی و ذوق فلسفی و عرفانی، و در بافتار باور به نظام احسن که محفوف به روابط علّی در شبکه اسباب میباشد، موشکافانه به بحث نشسته است. در رهیافت قرآنیِ علامه، و بر اساس مبانی عقلی و نقلی، پروردگار متعال، ذاتی است همواره مُعطی و مُجیب که هیچگونه مانعی از جانب او برای اجابت دعا متصور نیست. در این صورت جای این پرسش باقی است که چرا همواره و بدون تخلف دعای داعیان را به اجابت نمیرساند؟ پاسخ تحلیلی این موضوع بهطور عمده منوط به بررسی منشأ نیازورزی و دعای انسان است که آیا خاستگاهی فطری و توحیدی دارد، یا منشأی توهّمی و اسبابگرا. علامه با ترسیم دقیق نظام اسباب و در عینحال نفی کلّی استقلال از آن، و نیز با تبیین چیستی نیازهای فطری انسان، ثمره دعا با خاستگاه نخست را اجابت قطعی، و دستاورد دومی را اجابتی ممکن و محتمل، و نه ضروری و قطعی، دانسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دعا؛ اجابت دعا؛ قرآن؛ المیزان؛ علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
منابع:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |