| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,121 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,821 |
واکاوی ویژگیها و ابعاد تحقق تمدن نوین اسلامی مبتنی بر تربیت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای | ||
| پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
| دوره 13، شماره 47، شهریور 1402، صفحه 93-111 اصل مقاله (992.89 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2023.27038.3565 | ||
| نویسندگان | ||
| هادی بیاتی* 1؛ حمید رضا منیری2 | ||
| 1استادیار تاریخ گروه معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| 2استادیار انقلاب اسلامی گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد تا بر اساس منظومه فکری و نگرش آیتالله خامنهای، ویژگیها و ابعاد تحقق تمدن نوین اسلامی مبتنی بر تربیت متعالیه امام خمینی(ره) را، مورد مطالعه قرار دهد و به این پرسشها پاسخ دهد که بر اساس تربیت متعالیه (با تأکید بر دیدگاه امام خمینی)، مبنای تمدن اسلامی چیست؟ و اینکه بر اساس مبنای تربیت متعالیه، مهندسی کلان آیتالله خامنهای برای شکلگیری تمدن نوین اسلامی چه ویژگیها و ابعادی را دارد؟ روششناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از روش تحلیل کیفی، محتوای پیامها و سخنان آیتالله خامنهای را در شکلگیری تمدن نوین اسلامی، مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. یافتهها: امام خمینی(ره) بر اساس تربیت متعالیه مدعی هستند تمدن مطلوب اسلامی در صورتی بهوجود میآید که تربیت متعالیه در ابعاد سه گانه اخلاقی، اعتقادی و فقهی در فرد و سپس جامعه بهوجود آید. نتیجهگیری: بر اساس منظومه فکری آیتالله خامنهای و در راستای تربیت متعالیه، ویژگیهای تمدن نوین اسلامی در ابعاد سه گانه ذیل محقق میشود: الف: «تربیت عقلانی» بهوسیله عقلگرایی و عقلانیت محوری، تولید فکر و سپس با نوآوری در عرصه علم میباشد. ب: «تربیت اخلاقی» بهوسیله حقگرایی و حقیقتجویی، فضیلتگرایی و نوگرایی به دور از تحجر میباشد که نتیجه آن در سبک زندگی اسلامی است. پ: «تربیت فقهی» با شکلگیری امنیت، وجود دانشگاه تمدنساز مهیا میشود که باعث ایجاد مدیریت کارآمد و نهایتاً منجر به نظامسازی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمدن نوین اسلامی؛ آیتالله خامنهای؛ امام خمینی و تربیت متعالیه | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |
||