
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,178 |
تعیینکنندگان جامعهشناختی مؤثر بر هویت اجتماعی (نمونۀ مطالعاتی دانشآموزان دختر شهر شیراز) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 25، اسفند 1403، صفحه 79-116 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2023.27321.2184 | ||
نویسندگان | ||
نورالدین اله دادی* 1؛ ابراهیم میرزایی2 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی4697-19395، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی4697-19395، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هویت، ازسویی سرچشمۀ معنا و برساخته شدن است و ازسویی دیگر، تحتتأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقصادی، محیطی و... ساخت مییابد؛ درواقع، رابطۀ هویت و دیگر سازههای اجتماعی و فرهنگی دوسویه است و بهصورت فرآیندی مدام در معرض بازسازی، ساخت و برساخت است. هدف این پژوهش بررسی تعیینکنندگان جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دانشآموزان دختر شهر شیراز است و با اتکاء به استراتژی قیاسی از روش تحقیق کمّی، تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعۀ آماری دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه شهر شیراز است و 375نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. شیوۀ نمونهگیری تصادفی و از نوع خوشهای چندمرحلهای است و تجزیهوتحلیل دادهها با کاربرد نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چندمتغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشانداد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود، درونیشدن ارزشها، هماهنگی با ارزشهای گروهی و تأیید دیگران) با متغیر وابستۀ هویت اجتماعی و سه بُعد آن (ملی، دینی، خانوادگی) رابطۀ معنادار مثبت وجود دارد؛ اما بین متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی با هویت اجتماعی رابطۀ معناداری وجود ندارد؛ همچنین نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد، ضریب تعیین (2R) چهار متغیر درون معادله، یعنی هماهنگی ارزشهای گروهی، مورد تأیید دیگران قرارگرفتن، درونیکردن ارزشها و رضایت فرد از خود، 36/0 از واریانس متغیر وابسته (هویت اجتماعی) را تبیین یا پیشبینی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت اجتماعی؛ هویت دینی؛ هویت خانوادگی؛ هویت ملی | ||
مراجع | ||
- آرون، ریمون، (1364). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. باقر پرهام، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. - افضلی، رسول؛ زارعی، بهادر؛ احمدی، عباس؛ محسنی؛ و سهی، سیدضیا، (1398). «تبیین اثرات شکاف نسلی بر هویت اجتماعی-سیاسی دانشآموزان شهر تهران». مجلس و راهبرد، 26(98): 335-303. https://nashr.majles.ir/article_323.html - اکبری، حسین؛ و عزیزی، جلیل، (1386). «هویت ملی و عوامل مؤثر بر آن درمیان دانشآموزان دورۀ متوسطه». رفاه اجتماعی، 7(27): 298-277. https://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2024-fa.html - ایمان، محمدتقی؛ و حائری، فاطمه، (1391). «بررسی عوامل اجتماعی، فرهنگی مرتبط با هویت جنسیتی دختران جوان: نمونه مورد مطالعه دبیرستان های ناحیه دو شیراز». مطالعات روانشناختی اجتماعی زنان، 10 (4): 40-7. https://dx.doi.org/10.22051/JWSPS.2012.1431 - بابایی، انسیه؛ بخشیان، فرشته؛ کریمیان، آرام؛ و سعادتمهر، سیدرضا، (1398). «عوامل مرتبط با هویتیابی دانشآموزان دورۀ متوسطه استان مازندران». مجلۀ دانشکدۀ بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 17(3): 316-307. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5798-fa.html - بیابانگرد، اسماعیل، (1376). روانشناسی نوجوان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. - اسکیدمور، ویلیام، (1372). تفکر نظری در جامعهشناسی. علیمحمد حاضری، تهران: سفیر. - بیرو، آلن، (1367). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمۀ باقر ساروخانی، تهران: کیهان. - تنهایی، حسین ابوالحسن، (1383). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. چاپ پنجم، مشهد: مرندیز. - توسلی، غلامعباس، (1380). جامعهشناسی دینی. تهران: سخن. - جنکینز، ریچارد، (1381). هویت اجتماعی. ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران. - جولیوس گولد، ویلیام، ب (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. گروه مترجمان، تهران: مازیار. - حاجیانی، ابراهیم، (1379). «تحلیل جامعهشناسی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه». فصلنامه مطالعات ملی، 2(5)» DOR: 20.1001.1.1735059.1379.2.5.7.7 - حسینی، سیده انسیه؛ و حسینبیگی، علیرضا، (1400). «بررسی رابطه سبک زندگی و استراتژیهای مدیریت هیجان و هویت اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه استهبان». همایش ملی پژوهشهای حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، میناب. https://civilica.com/doc/1255903 - حسینی، وجیهه؛ صنعتجو، اعظم؛ شریف، عاطفه؛ و امینیزدی، سید امیر، (1397). «تحلیل محتوای داستانهای نوجوانان از حیث ابعاد هویتیابی، بر پایه نظریات اریکسون، مارسیا و برزونسکی». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، 5(1): 93-83. https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1073086.pdf. - دو اس، دی. ای، (1383). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نی. - دوران، بهزاد؛ و محسنی، منوچهر، (1382). «هویت رویکرد و نظریه ها». مجلۀ علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، 4(1): https://ecc.isc.ac/showJournal/1472/2564/25764 - رابرتسون، یان، (1374). درآمدی بر جامعه. ترجمۀ حسین بهروان، چاپ دوم، مشهد: آستان قدس رضوی. - رفیعپور، فرامرز، (1374). کندوکاوها و پنداشتهها. چاپ هفتم، تهران: شرکت سهامی انتشار. - رفعتجاه، مریم، (1383). بررسی عوامل مؤثر در بازتعریف هویت اجتماعی زنان تهران. دانشگاه تهران، دانشکدۀ علوم اجتماعی. - ریتزر، جورج، (1374). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. محسن ثلاثی، تهران: علمی. - زیتلین، ایروینگ ام، (1381). آینده بنیانگذاران جامعهشناسی. ترجمۀ غلامعباس توسلی، تهران: قومس. - ساروخانی، باقر، (1379). مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده. تهران: سروش. - ساروخانی، باقر؛ و رفعتجاه، مریم، (1383). «عوامل جامعهشناختی مؤثر در بازتعریف هویت اجتماعی زنان». زن در توسعه و سیاست، 1(2): 215-201. https://jwdp.ut.ac.ir/article_13273_5b537756b4684c0f6d8c9768e3e9c879.pdf. - ساروخانی، باقر، (1383). روش تحقیق در علوم اجتماعی. جلد دوم، چاپ پنجم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - ساروخانی، باقر، (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی روشهای کمی، آمار پیشرفته. جلد سوم، چاپ دوم، تهران: دیدار. - سرایی، حسن، (1372). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت. - سیفاللهی، سیف الله، (1381). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: مؤسسه انتشارات جامعهپژوهان سینا. - شرفی، محمدرضا، (1380). جوان و بحران هویت. تهران: سروش. - گیدنز، آنتونی، (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی. - گلمحمدی، احمد، (1380). «جهانی شدن و بحران هویت». فصلنامه مطالعات ملی، 3 (10): 13-48. https://ensani.ir/file/download/article/20110207174449-0.pdf - نیکلاس، بریس، (1382). تحلیل دادههای روانشناسی با برنامه spss. ترجمۀ خدیجه علیآبادی و علی صمدی، تهران: دوران. - جنکیتز، ریچارد، (1391). هویت اجتماعی. ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: نشر شیرازه. - عباسیاسفجیر، علیاصغر، (1389). «بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل (در سال تحصیلی 88-87)». جامعهشناسی مطالعات جوانان، 1(3): 142-121. https://sid.ir/paper/170167/fa - فرزانهخو، مرجان؛ یارمحمدیان، احمد؛ و مولوی، حسین، (1388). «تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیت هویت دانشآموزان». علوم رفتاری، 2(8): 142-135. file:///C:/Users/sp/Downloads/79413880208.pdf - محسنی، علی؛ و جوانمردی، عادل، (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی - فرهنگی (مورد مطالعه: دانشآموزان شهر جوانرود)». تحقیقات سیاسی و بین المللی، 3(9): 91-83. https://journals.iau.ir/article_558031_d10cf7ea53d99a4dc7552b2251fe3333.pdf - موسوی، سیده فاطمه؛ و رحیمینژاد، عباس، (1394). «مقایسه منزلتهای هویت فردی زنان و مردان متأهل با توجه به وضعیت طلاق عاطفی». فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، (1)6: 23-11. https://dx.doi.org/10.22059/JAPR.2015.54571 - Aaron, R., (1964). Basic stages of thought in sociology. Trans.: Baqir Parham, Tehran: Islamic Revolution Publishing and Education Organization. (In Persian). - Abbasi Esfajir, A. A., (1989). “Investigating factors affecting the formation of social identity of secondary school students in Amel city (in the academic year 2008-2008)”. Sociology of Youth Studies, 1(3): 121-142. (In Persian). - Abdullahi, M., (1974). “The collective identity of dynamism and the mechanism of its transformation in Iran”. Letter of the Iranian Sociological Association,5 (1). (In Persian). - Afzali, R.; Zarei, B.; Ahmadi, A.; Mohseni Sohi; S. Z., (2018). “Explaining the effects of the generation gap on the socio-political identity of students in Tehran”. Majles and Strategy, 26(98): 335-303. file:///C:/Users/sp/Downloads/4013013989811.pdf. (In Persian). - Akbari, Hossein; Azizi, Jalil (2006), National identity and factors affecting it among secondary school students, Social Welfare, 7(27): 277-298.http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2024-fa.html. (In Persian). - Ashfete Tehrani, A., (1984). “Sociology of Religion”. Sociology Quarterly, Ashtian Islamic Azad University, 1 (3). (In Persian). - Babaei, A.; Bakhshian, F.; Crimean, A. & Saadat Mehr, S. R., (2018). “Factors related to the identification of middle school students in Mazandaran province”. Journal of Health Faculty and Health Research Institute, 17(3): 316-307. sjsph.tums.ac.ir/article-1-5798-fa.html. (In Persian). - Berk, E., (2013). “Developmental psychology, Scientific American MC Graw”. 2003. 5. Navabakhsh F, Khadem R, Aram H. Internet and social. J Iran Soc Dev Stud., 5(2): 241-289. (In Persian). - Berzonsky, M. D., (2004). “Identity Style, Parental Authority, and Identity Commitment”. J Youth Adolesc., 33(3): 213-220. - Biro, A., (1967). Culture of Social Sciences. Trans.: Bagher Sarokhani, Tehran: Keihan. - Bliuc, A. M., Ellis, R. A., Goodyear, P. & Hendres, D. M., (2011). “The role of social identification as university student in learning: Relationships between students’ social identity, approaches to learning, and academic achievement”. Educational Psychology, 31(5): 559-574. - Bliuc, A. M., Ellis, R. A., Goodyear, P. & Hendres, D. M., (2011). “Understanding student learning in context: Relationships between university students’ social identity, approaches to learning, and academic performance”. European journal of psychology of education, 26(3): 417-433. - Doran, B. & Mohseni, M., (1982). “Identity, approaches and theories”. Journal of Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, 4 (1): https://ecc.isc.ac/showJournal/1472/2564/25764. (In Persian). - Edwards, C. & Harwood, J., (2003). “Social identity in the classroom: An examination of age identification between students and instructors”. Communication Education, 52(1): 60-65. - FarzanehKho, M.; Yarmohamedian, A. & Maulavi, H., (2008). “The effect of overall family functioning on students' identity status”. Behavioral Science Quarterly, 2(8): 135-142. file:///C:/Users/sp/Downloads/79413880208.pdf. (In Persian). - Giddens, A., (1978). Modernity and individuality, society and personal identity in the new era. Trans.: Nasser Moafaqian, Tehran: Ney. (In Persian). - Godarzi, M. A. & Soltani Zarabadi, S., (2014). “Investigating the relationship between social capital and social identity of high school students (case study: secondary schools of Minab city)”. National Conference on Future Studies, Humanities and evelopment, Shiraz, available at: https://civilica.com/doc/452197. (In Persian). - Golmohammadi, A., (2008). “Globalization and Identity Crisis”. National Studies Quarterly, 3 (10). (In Persian). - Hahn, D., (2020). “The psychological well-being of student entrepreneurs: a social identity perspective”. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(2): 467-499. - Hajiani, E., (1979). “Sociological analysis of national identity in Iran and several hypotheses”. National Studies Quarterly. 2 (5): DOR: 20.1001.1.1735059.1379.2.5.7.7. (In Persian). - Hosseini, S. A. & Hossein Beigi, A., (1400). “Investigating the relationship between lifestyle and emotion management strategies and social identity of Estehban high school students”. National conference of professional researches in psychology and counseling with a teacher's perspective approach, Minab https://civilica.com/doc/1255903. (In Persian). - Hosseini, V.; Sanat Jo, A.; Sharif, A. & Amin Yazdi, S. A., (2017). “Analyzing the content of teenagers' stories in terms of identification dimensions, based on the theories of Erikson, Marcia and Berzonsky”. Human Interaction and Information Quarterly, 5(1): 83-93. https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1073086.pdf. (In Persian). - Iman, M. T. & Haeri, F., (2011). “Investigating the social and cultural factors related to the gender identity of young girls: the case study of high schools in two Shiraz districts”. Women's Social Psychological Studies, 10 (4): 7-40. (In Persian). - Jenckitz, R., (2011). Social identity. Trans.: Toraj Yarahamdi, Tehran; Shiraz Publishing. (In Persian). - Jenkins, R., (1981). Social Identity. Trans.: Toraj Yar Ahmadi, Tehran. (In Persian). - Julius Gould, W. B., (1976). Dictionary of Social Sciences. Translators Group, Tehran: Maziar. (In Persian). - Mohseni, A. & Jawanmardi, A., (2010). “Investigating factors affecting the formation of socio-cultural identity (case study: students of Javanroud city)”. Scientific Quarterly of Political and International Research, 3(9): 83-91. https://journals.iau.ir/article_558031_d10cf7ea53d99a4dc7552b2251fe3333.pdf - Mousavi, S. F. & Rahiminejad, A., (2014). “Comparing the individual identity values of married men and women according to the emotional divorce situation”. Applied Psychological Research Quarterly, (1) 6: 11-23. 10.22059/JAPR.2015.54571 (In Persian). - Nicholas, B., (2012). Analysis of psychological data with spss program. Trans.: Khadijah Aliabadi-Ali Samadi, Tehran: Doran. (In Persian). - Rafipour, F., (1974). Analysis and concepts. 7th edition, Tehran: Publishing Company. (In Persian). - Rifatjah, M., (2013). Investigation of effective factors in redefining the social identity of Tehran women. University of Tehran, Faculty of Social Sciences. (In Persian). - Ritzer, G., (1974). Sociological theory in the contemporary era. Trans.: Mohsen Talasi, Tehran: Scientific. (In Persian). - Robertson, I., (1974). Coming to society. Hossein Behravan, second edition, Mashhad: Astan Quds Razavi. (In Persian). - Saifullahi, S., (1981). Sociology of Iran's social problems. Tehran: Sina Jamia Pejohan Publications Institute. (In Persian). - Saraei, H., (1972). An introduction to sampling in research. Tehran: Semit. (In Persian). - Sarokhani, B., (2013). Research Methodology in Social Sciences. Volume II, Fifth Edition, Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian). - Saroukhani, B. & Rafat Jah, M., (2013). “Sociological factors effective in redefining the social identity of women”. Women in Development and Politics, 1(2): 201-215. https://jwdp.ut.ac.ir/article_13273_5b537756b4684c0f6d8c9768e3e9c879.pdf (In Persian). - Sarukhani, B., (1979). An introduction to family sociology. Tehran: Soroush. (In Persian). - Sarukhani, B., (1985). Research methods in social sciences, quantitative methods, advanced statistics. third volume, second edition, Tehran: Didar. (In Persian). - Sharfi, M. R., (1980). Youth and crisis of identity. Tehran: Soroush. (In Persian). - Skidmore, W., (1972). Theoretical thinking in sociology. Trans.: Ali Mohammad Hashedi, Tehran: Safir. (In Persian). - Solitude, H. Abol-H., (2004). An introduction to the schools and theories of sociology. fifth edition Mashhad: Marandiz. (In Persian). - Stewart, J. A., (2010). “Using e‐journals to assess students' language awareness and social identity during study abroad”. Foreign Language Annals, 43(1): 138-159. - Tavasli, Gh. A., (2010). Religious Sociology. Tehran: Sokhn. (In Persian). - Two S, D. E., (1983). Survey in social research. Hoshang Naibi, Tehran: Ni. (In Persian). - Yabangard, I., (1976). Adolescent Psychology. Tehran: Farhang Islamic Publishing House. (In Persian). - Zeitlin, I. M., (2011). The Future of the Founders of Sociology. Trans.: Gholam Abbas Tusli, Tehran: Qoms. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |