
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
اثربخشی آموزش راهبردهای فرادرکمطلب بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 20، 1402، صفحه 189-209 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2023.26695.2499 | ||
نویسندگان | ||
زهرا فهامی1؛ قاسم نوروزی* 2؛ سالار فرامرزی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارتهای خواندن اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی راهبردهای فرادرکمطلب بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دوره ابتدایی بود. روش: روش پژوهش حاضر، مورد منفرد با طرح A-B-A بود. به این منظور از میان دانشآموزان 11 ساله که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری هدفمند، سه دانشآموز دارای اختلال یادگیری خواندن که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. سپس، هر آزمودنی در مجموع در 11 جلسه 45 دقیقهای مورد مطالعه و مداخله قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای مختلف شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1384) استفاده شد. بعد از آن یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای گوناگون شامل تحلیل دیداری، شاخص روند و شاخص ثبات، درصد دادههای همپوش و غیرهمپوش مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر 3 آزمودنی اثربخش بوده است. شاخص کل دادههای غیرهمپوش آزمودنیها 80 درصد، دادههای همپوش 20 درصد، درصد بهبودی 16/10 و اندازه اثر کوهن 55/1 بود. این اثربخشی در مرحله پیگیری، همچنان مشهود بود. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فرادرک مطلب بر عملکرد خواندن هر 3 دانشآموز تأثیر معناداری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فرادرک مطلب بر عملکرد خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و از این مداخله میتوان در آموزش و درمان دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ اختلال یادگیری خواندن؛ دانشآموزان ابتدایی؛ عملکرد خواندن؛ فرادرک مطلب | ||
مراجع | ||
Abedi, A. (2009). Learning how to learn (cognitive and metacognitive learning skills). Bartarin Andisheh Publications. Isfahan, Iran. [In Persian]
Aboras, Y. A., Elbanna, M. M., Rania Mohamed Abdou, R. M., & Salama, H. M. (2012). Development of a remediation program for Egyptian dyslexic children. Alexandria Journal of Medicine, 48(4), 147-154.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual Disorders: DSM-5. American Psychiatric Pub.
Sayed Mohammadi, Y. (2019). American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). (Persian translator). Fifth edition. Tehran: Ravan Publications, pp: 39-122.
Ana, P.N., Patrícia, A.P., Simone, A.L., & Simone, R. (2018). Relationship between phonological working memory, metacognitive skills and reading comprehension in children with learning disabilities. Journal of Applied Oral, 26(1), 54-60.
Bakos, S., Mehlhase, H., Landerl, K., Bartling, J., Schulte-Körne, G., & Moll, K. (2020). Naming processes in reading and spelling disorders: An electrophysiological investigation. Clinical Neurophysiology, 131(2), 351-360.
Bedel, E. F. (2016). Exploring Academic Motivation, Academic Self-efficacy and Attitudes toward Teaching in Pre-service Early Childhood Education Teachers. Journal of Education and Training Studies, 4(1), 142-149.
Behrad, B. (2006). Prevalence of learning disabilities in Iranian primary students: A meta-analysis. Journal of Exceptional Children, 5(4), 417-436. https://dorl.net/dor/20.1001.1.16826612.1384.5.4.2.4 [In Persian]
Camahalan, G. (2006). Effects of metwith cacognitive reading program on the reaching achievement and metacognitive strategies of students ases of dyslexia. Reading Improvement. A Journal Devoted to the Teaching of Reading, 43(2), 77-93.
Dabarera, C., Renandya W.A., & Zhang L.J. (2014). The impact of metacognitive scaffolding and monitoring on reading comprehension. System, 42, 462-473.
Delrosurio, M., Rodrigo, M., Hernandez, I. (2003). Children with reading disabilities with and without IQ. Journal of learning disabilities, 28(2), 14-34.
Dominguez, O., & Carugno, P. (2020). Learning disability. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing.
Dunlosky, J., Hertzog, C., Kennedy, M., & Thiede, K. (2005). The self-monitoring approach for effective learning. International Journal of Cognitive Technology, 10, 4-11.
Farrokhi N. (2010). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive strategies on the understanding of second-grade male students of the 11th district of education in Tehran. Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 6(18), 129-152. SID. https://sid.ir/paper/112163/fa [In Persian]
Flores-Gallegos, R., Rodríguez-Leis, P., & Fernández, T. (2022). Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. International Journal of Child-Computer Interaction, 32, 100394.
Haddadian, F., Alipour, V., Majidi, A., & Maleki, H. (2012). The effectiveness of self instruction technique on improvement of reading performance and reduction of anxiety in primary school students with dyslexia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5366-5370.
Hallahan, D.P., Lloyd, J.W., Kauffman, J.M., Weiss, M.P. & Martinez, E.A. (2005). Learning Disabilities: Foundations, Characteristics and Effective Teaching. Translated by Alizadeh H. & colleagues (2011). Arasbaran Publishing. Tehran. Iran [In Persian]
Jager, B., Jansen, M., & Reezigt, G. (2005). The Development of Metacognition in Primary School Learning Environments. School Effectiveness and School Improvement, 16(2), 179-196.
Jennings, J. H., Caldwell, J. S., & Lerner, J. W. (2014). Reading problems: Assessment and teaching strategies. Pearson Higher Ed.
Kamala, R. (2014). Multisensory Aoapprch to Reading Skills of Dyslexia Students. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(5), 32-34.
Karami Nouri, R. & Moradi, A. (2004). Designing a test for dyslexia in bilingual and monolingual children. Educational programming and planning organization. Iran [In Persian]
Kuhn, D. (2000). Metacognitive development. Current Directions in Psychological Science, 9, 178-181.
Lovio, R., Halttunen, A., Lyytinen, H., Näätänen, R., & Kujala, T. (2012). Reading skill and neural processing accuracy improvement after a 3-hour intervention in preschoolers with difficulties in reading-related skills. Brain research, 1448, 42-55.
Moradi, MR., & Mirbod, SM. (2020). The Effectiveness of Training of Jager's knowledge and Metacognitive Skill Program on Improving Neuropsychological skills in Students with Dyslexia. Neuropsychology, 6(1), 17-30. https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.47488.1451 [In Persian]
Narimani, M., Jalalinejad, R., Sherbfzadeh, A., & Ajdari, Z. (2015). The effectiveness of training of Jager's knowledge and meta-cognitive skill program on reading performance of students with reading learning disability. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 100-120. https://jld.uma.ac.ir/article_264.html.doi: LKD-7
Nelson, J. M., Lindstrom, W., & Foels, P. A. (2014). Test anxiety and college students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(6), 548-557.
Pervin, L. A. (2005). Personality, John Wiley and Sons, Inc.
Pilten, P. & Yener, D. (2010). Evaluation of metacognitive knowledge of 5th grade primary school students related to non-routine mathematical problems. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(3), 1332-1337.
Rasouli M., Chubdari A., Kargar H., Rostami S. (2017). Effectiveness of teaching metacognitive cognitive strategies in improving reading performance and academic self-efficacy of students with reading disorders. Disability Studies, 8(32), 1-10. SID. https://sid.ir/paper/112163/fa [In Persian]
Reid, G. (2009). Dyslexia a practitioner hand book. 4thed Sussen: John Wiley and sons.
Ronzano, J. (2010). Effectiveness of metacognitive strategies for improving Reading comprehension in secondary Students, dissertation for the degree of doctor of education in the California state university.
Salehi M. (2014). Meta-Analysis of the Effectiveness of cognitive training on academic performance, Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 1(1), 75-86. https://www.magiran.com/paper/1495721 [In Persian]
Saricam, H., & Ogurlu, Ü. (2015). Metacognitive awareness and math anxiety in gifted students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(4), 338-348.
Sen, H. S. (2009). The relationsip between the use of metacognitive strategies and reading comprehension. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2301-2305.
Sepahvandi, M. A., Sabzian, S., Gravand, Y., Bayranvand, S., & Pirjavid, F. (2015). Effectiveness of meta-cognitive techniques on academic motivation and performance of female high school students in Isfahan City. New Educational Approaches, 11(1), 63-80. https://doi.org/10.22108/nea.2016.21058 [In Persian]
Soto, C., Gutierrez de Blume, A. P., Asún, R., Jacovina, M., & Vásquez, C. (2018). A Deeper Understanding of Meta comprehension in Reading: Development of a New Multidimensional Tool. Frontline Learning Research, 6(1), 31-52.
Tolin, D. F. (2019). Inhibitory learning for anxiety-related disorders. Cognitive and behavioral Practice, 26(1), 225-236.
Yaghoubi A. (2013). The effect of teaching metacognitive strategies on improving the reading performance of dyslexic male students in the fourth and fifth grades of Hamadan city. PhD thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. Iran [In Persian]
Yaghoubi A. & Ahadi H. (2013). The effect of teaching metacognitive strategies on improving the reading performance of dyslexic male students in the fourth and fifth grades of Hamadan City. Quarterly Journal of Psychological Studies, 1(1), 48-57. https://civilica.com/doc/1404819 [In Persian]
Zarghamhajebi, M., & Teymourifard, SA. (2016). The effectiveness of metacognitive therapy training in the treatment of dyslexia in students with learning disabilities, National Conference on New Researches in Management, Economics and Human Sciences, Kazerun | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |