| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,114 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,820 |
بررسی انتقادی دیدگاه آلوسی پیرامون عدم عصمت امیرالمؤمنین(ع) با استناد به خطبه 216 و 78 نهجالبلاغه | ||
| فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 39، آذر 1401، صفحه 133-153 اصل مقاله (1.92 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2023.27094.2889 | ||
| نویسنده | ||
| محمد علی ایزدی* | ||
| استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| عصمت در لغت به معنای منع و نگهداشتن و در اصطلاح عبارت است از وجود نیرویی در انسان معصوم که او را از ارتکاب خطا و گناه حفظ میکند. امامیه بالاتفاق «عصمت» را برای امام ضروری دانسته و با دلائل عقلی و نقلی به اثبات آن پرداختند. ولی آلوسی این عقیده شیعه را انکار کرده و مدعایش را به برخی از خطبههای نهجالبلاغه مستند نموده و میگوید: «اذعان امام علی(ع) به خطا و طلب مغفرت» دلیل بر عدمعصمت حضرت میباشد. مقاله حاضر کوشیده، با تکیه بر روش اسنادی، تحلیلی به بررسی انتقادی دیدگاه آلوسی بپردازد و نسبت این اعترافات با عصمت را بازکاوی نماید. یافتههای پژوهشی حاکی از ایناست که او، بدون توجه به سیاق کلام، نگاه منظومهوار به سخنان امام علی(ع) و اکتفا به ظاهر عبارات، برخی از فرازهای نهجالبلاغه را بهصورت تقطیع و گزینشی در جهت اهداف خاص مورد بهرهبرداری قرار داده است؛ اذعان امام به «خطا» بر اساس اندیشه توحیدی و ناظر به بُعد مُلکی و «طلب مغفرت» حضرت، به دلیل متفاوت بودن لسان دعا با شریعت به دلیل اشتغال به امور مباح و ناظر به جنبه تعلیم و تربیت امت میباشد و منافاتی با «عصمت» ندارد، از اینرو ادعای وی سست و بدون پشتوانه متقن و عقلانی میباشد. اکنون با توجه به اینکه از یکسو شیعه در مورد برخورداربودن امام از ویژگی «عصمت» اجماع دارند و از سوی دیگر افرادی نظیر آلوسی با شبههافکنی درصدد متزلزل نمودن عقائد امامیه برآمدهاند، از اینرو پرداختن به موضوع بحث جهت روشنشدن حقیقت، ضرورت مضاعفی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امامت؛ عصمت امام؛ امام علی(ع)؛ نهجالبلاغه؛ آلوسی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |
||