
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,366 |
پیادهسازی رویکرد ترکیبی میانگین متحرک یکپارچه خودرگرسیون-شبکه عصبی و میانگین متحرک یکپارچه خودرگرسیون-روش پیشبینی محلی در سیستم مدیریت ترافیک. مطالعه موردی: فرودگاه یک کلانشهر | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
دوره 10، شماره 20، شهریور 1401، صفحه 171-181 اصل مقاله (514.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2023.27356.2114 | ||
نویسندگان | ||
شادی صدری1؛ سیدمحمدتقی فاطمی قمی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه، باتوجه به ضرورت انجام پیشبینی در بسیاری از مسائل دنیای واقعی، پیشبینی سریهای زمانی یکی از موضوعات اصلی مورد بحث و تحقیق میباشد. مدیریت حملونقل کلانشهرها یکی از مسائل چالشبرانگیز در حیطه پیشبینی است. پیشبینی دقیق و قابل اطمینان از جمله نیازهای یک سیستم حملونقل هوشمند میباشد. در این مطالعه، هدف پیشبینی تعداد مسافرین ورودی به فرودگاه یک کلانشهر جهت ارائه خدمات مطلوب به مسافرین است. متغیر مورد مطالعه در این مقاله مشابه مفهوم متغیر جریان در مدیریت ترافیک میباشد. اغلب مطالعات انجام شده در حیطه مدیریت ترافیک از روشهای خطی و یا غیرخطی برای پیشبینی آینده بهره گرفتهاند و مزایای استفاده از رویکردهای ترکیبی مورد توجه قرار نگرفته است. در مطالعات پیشین، روشهای ترکیبی میانگین متحرک یکپارچه خودرگرسیون-شبکه عصبی مصنوعی (ARIMA-ANN) متنوعی توسعه یافتهاند که روابط میان دادهها را بررسی میکنند. مطالعه حاضر، از یک رویکرد ARIMA-ANN برای تجزیه دادهها به دو قسمت کمنوسان و پرنوسان و انجام پیشبینی دقیق استفاده میکند. علاوهبر این، در این مطالعه محققین یک رویکرد ترکیبی جدید، میانگین متحرک یکپارچه خودرگرسیون-تکنیک پیشبینی محلی (ARIMA-Local) برای بررسی کارایی سایر روشهای غیرخطی ارائه کردهاند. نتایج عددی حاصل از پیادهسازی روشهای مذکور بر روی مطالعه موردی، دقت بالای روش ARIMA-ANN در پیشبینی و همچنین قابلیت بهتر روش ARIMA-Local در مقایسه با روشهای انفرادی شبکه عصبی مصنوعی و هموارسازی نمایی را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه عصبی مصنوعی (ANN)؛ میانگین متحرک خودهمبسته یکپارچه (ARIMA)؛ رویکرد ترکیبی ARIMA-ANN؛ رویکرد ترکیبی ARIMA-Local؛ مدیریت ترافیک هوشمند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |