
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
پیشبینی هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی براساس تجربۀ چندفرهنگی | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
دوره 11، شماره 21، اسفند 1401، صفحه 107-139 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2023.24845.2009 | ||
نویسندگان | ||
داود میرزایی فر* 1؛ مژده قیاسی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2کارشناسیارشد مشاوره خانواده، گروه روانشناسی ، دانشکدۀ علو م انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
این را باید پذیرفت که ارتباط متقابل بین مناطق و فرهنگهای مختلف جهان افزایشیافته و تجربۀ چندفرهنگی رشد کرده است. تجارب چندفرهنگی به فرد اجازه میدهد تا افراد با دیدگاههایی که با فرهنگ بومی همخوان نیست و شاید در تضاد است، روبهرو شود. بسیاری از متغیرهای اجتماعی و روانشناختی وجود دارند که به مباحث ارتباطات انسانی یا تعاملات اجتماعی میپردازند و میتوانند متأثر از تجربۀ چندفرهنگی باشند؛ ازجملۀ آنها میتوان به هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر پیشبینی هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی براساس تجربۀ چندفرهنگی در شهروندان شهرستان نهاوند- منطقۀ خزل بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شهروندان منطقۀ خزل در سال 99-98 (به تعداد 33000 نفر) را دربر دارد. روش نمونهگیری طبقهای و روش تعیین حجم نمونۀ جدول مورگان است که تعداد نمونۀ 384 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامۀ تجربههای چندفرهنگی «ناروز» و «هیل» (2009)؛ مقیاس سبکهای دلبستگی «هازن» و «شیور» (1987) و پرسشنامۀ هوش هیجانی «بار-ان» (1997) بوده است. از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد) و روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی گامبهگام برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشانداد که تجربۀ چندفرهنگی قادر به پیشبینی هوش هیجانی است؛ تجربۀ چندفرهنگی به تنهایی 104/0 از واریانس هوش هیجانی را تبیین میکند و با تمایل فرهنگی 127/0 از واریانس هوش هیجانی را تبیین میکند. تمایل چندفرهنگی، قادر به پیشبینی سبک اجتنابی است و 4/0% واریانس سبک اجتنابی را تبیین میکند. تجربۀ چندفرهنگی، قادر به پیشبینی سبک ایمن است و 010/0% واریانس سبک ایمن را تبیین میکند. تجربۀ چندفرهنگی، قادر به پیشبینی سبک دوسوگرا است و 012/0% واریانس سبک دوسوگرا را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ چندفرهنگی؛ هوش هیجانی؛ سبک دلبستگی؛ جامعه؛ شهر نهاوند-خزل | ||
مراجع | ||
- پیری، موسی؛ سعداللهی، آرش؛ و صاحبیار، حافظ، (1396). «تحلیل رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در سیمای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 6 (1): 121-147. - عیدی، نسرین؛ و نوریان، محمد، (1397). «تأثیر موقعیتهای چندفرهنگی در فرآیند یاددهی-یادگیری؛ واکاوی تجربیات عوامل انسانی دانشکدۀ نفت اهواز». آموزش مهندسی ایران، 20(80): 97-114. - مبارکی، محمد؛ عظیمی، غلامرضا؛ و فاطمینیا، سیاوش، (1392). «تحلیل عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 1 (2): 117-151. - یوسفزاده، محمدرضا؛ میرزایی، داود؛ و حسنی، هانیه، (1397). «پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان براساس تجربۀ چندفرهنگی». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(6): 115-126. - Abdollahi, H.; Mahoor, M.; Zandie, R.; Sewierski, J. & Qualls, S., (2022). Artificial emotional intelligence in socially assistive robots for older adults: a pilot study. IEEE Transactions on Affective Computing. - Antonucci, L. A.; Taurisano, P.; Coppola, G. & Cassibba, R., (2018). “Attachment style: The neurobiological substrate, interaction with genetics and role in neurodevelopmental disorders risk pathways”. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 95: 515-527. - Arslan, S. & Yigit, M. F., (2016). “Investigation of the Impact of Emotional Intelligence Efficacy on Teachers' Multicultural Attitudes”. Journal of Education and Practice, 7(11): 147-157. - Aytug, Z. G.; Kern, M. C. & Dilchert, S., (2018). :Multicultural experience: Development and validation of a multidimensional scale”. International Journal of Intercultural Relations, 65: 1-16. - Aytug, Z. G.; Rua, T.; Brazeal, D. V.; Almaraz, J. A. & González, C. B., (2018). “A socio-cultural approach to multicultural experience: Why interactions matter for creative thinking but exposures don’t”. International Journal of Intercultural Relations, 64: 29-42. - Aytug, Z. G.; Rua, T.; Brazeal, D. V.; Almaraz, J. A. & González, C. B., (2018). “A socio-cultural approach to multicultural experience: Why interactions matter for creative thinking but exposures don’t”. International Journal of Intercultural Relations, 64: 29-42. - Bae, S. M., (2020). “The relationship between social capital, acculturative stress and depressive symptoms in multicultural adolescents: Verification using multivariate latent growth modeling”. International Journal of Intercultural Relations, 74: 127-135. - Bakker, W.; Van Oudenhoven, J. P. & Van Der Zee, K. I., (2004). “Attachment styles, personality, and Dutch emigrants' intercultural adjustment”. European Journal of Personality, 18(5): 387-404. - Banks, J. A., (2014). “Diversity, group identity, and citizenship education in a global age”. Journal of Education, 194(3): 1-12. - Bar-On, R., (2006). “The bar-on model of emotional-social intelligence (ESI)”. Psicothema, 18(Suppl): 13–25. - Bartholomew, K. L., (1991). “Horowitz, Attachment styles among young adults: a test of a four-category model”. J. Pers. Soc. Psychol., 61: 226–244 - Bowlby, J., (1969). Attachment and Loss. (vol. 1) Basic Books. New York. - Chao, M. M.; Kung, F. Y. & Yao, D. J., (2015). “Understanding the divergent effects of multicultural exposure”. International Journal of Intercultural Relations, 47: 78-88. - Chow, C. M.; Hart, E.; Ellis, L. & Tan, C. C., (2017). “Interdependence of attachment styles and relationship quality in parent-adolescent dyads”. Journal of Adolescence, 61: 77-86. - Colman, A. M., (2009). Dictionary of Psychology 3rdedition. Oxford University Press - Crowell, J. A.; Fraley, R. C. & Roisman, G. I., (2016). “Measurement of individual differences in adult attachment”. In: J. Cassidy, & P. R. Shaver (Eds.). Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp: 598–635). (3rd ed.). New York: Guilford Press. - Dereli, E. & Karakuş, Ö., (2011). “An Examination of Attachment Styles and Social Skills of University Students”. Electronic journal of research in educational psychology, 9(2): 730-744. - Doku, P. N. & Oppong Asante, K., (2011). “Identity: Globalization: culture and psychological functioning”. International Journal of Human Sciences, 8: 1–8 - Dziedziewicz, D.; Gajda, A. & Karwowski, M., (2014). “Developing children's intercultural competence and creativity”. Thinking Skills and Creativity, 13: 32–42. - Ezzi, F.; Salhi, B. & Jarboui, A., (2023). “Exploring the relationship between managerial emotional intelligence and environmental performance in energy sector: a mediated moderation analysis”. International Journal of Energy Sector Management, 17(1): 1-24. - Forthmann, B.; Regehr, S.; Seidel, J.; Holling, H.; Çelik, P.; Storme, M. & Lubart, T., (2018). “Revisiting the interactive effect of multicultural experience and openness to experience on divergent thinking”. International Journal of Intercultural Relations, 63: 135-143. - Fotopoulou, E.; Zafeiropoulos, A. & Papavassiliou, S., (2021). “EmoSocio: An open access sociometry-enriched Emotional Intelligence model”. Current Research in Behavioral Sciences, 2: 1-20. - Gillioz, C.; Nicolet-dit-Félix, M. & Fiori, M., (2023). “Emotional Intelligence and Emotional Hypersensitivity in Gifted Individuals”. Journal of Intelligence, 11(2): 20. - Gocłowska, M. A. & Crisp, R. J., (2014). “How dual-identity processes foster creativity”. Review of General Psychology, 18: 216–236. - Gong, W. & Zhang, J., (2012). “A Meta-Analysis of the Relationship between Individual Perception Stress and Emotional Intelligence”. J. Southwest China Norm. Univ., 37: 146–151. - Guti´errez-Cobo, M. J.; Cabello, R. & Fern´ andez-Berrocal, P., (2017). “The three models of emotional intelligence and performance in a hot and cool go/no-go task in undergraduate students”. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 11: 33. - Hadar, L. L.; Ergas, O.; Alpert, B. & Ariav, T., (2020). “Rethinking teacher education in a VUCA world: Student teachers’ social-emotional competencies during the Covid-19 crisis”. Eur. J. Teach. Educ., 43” 573–586. [CrossRef] - Hamer, K.; McFarland, S. & Penczek, M., (2019). “What lies beneath? Predictors of Identification with All Humanity”. Personality and Individual Differences, 141: 258–267. - Hamidianpour, F.; Esmaeilpour, M.; Saadat Alizadeh, M. & Dorgoee, A., (2015). “The influence of emotional intelligence and organizational climate on creativity and entrepreneurial of small to medium-sized enterprises”. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 4(1): 20. - Hazan, C. & Shaver, P., (1987). “Romantic love conceptualized as an attachment process”. Journal of Personality and Social Psychology, 52(3): 511–524. - Iliyasu, R. & Etikan, I., (2021). “Comparison of quota sampling and stratified random sampling”. Biom. Biostat. Int. J. Rev, 10: 24-27. - Jie, H.; Martínez, O. S. & Crespo, R. G., (2020). The influence of employee emotional intelligence on enterprise innovation performance using an adaptive mathematical modeling of emotions. Aggression and Violent Behavior, 101538. - Johnson, O., (2011). “Dose multicultural education improve student racial attitudes?”, Journal of Studies. 42(8): 1252-1274 - Maddux, W. W.; Lu, J. G.; Affinito, S. J. & Galinsky, A. D., (2021). “Multicultural experiences: A systematic review and new theoretical framework”. Academy of Management Annals, 15(2): 345-376. - Mayer, J. D. & Salovey, P., (1997). “What is emotional intelligence?”. In: P. Salovey, & D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications, New York, NY: Basic Books. - Mayer, J. D. & Salovey, P., (1993). “The intelligence of emotional intelligence”. Intelligence, 17: 433–442. - Mikulincer, M. & Shaver, P. R., (2016). Attachment in adulthood. New York: Guilford Press. - Morris, M. W.; Chiu, C. Y. & Liu, Z., (2015). “Polycultural psychology”. Annual Review of Psychology, 66: 631-659. - Narvaez, D. & Endicott, L., (2009). Nurturing character in the classroom. EthEx Series, Book 1: Ethical sensitivity. Notre Dame, IN: ACE Press. - Narvaez, D. & Hill, P. L., (2010). “The relation of multicultural experiences to moral judgment and mindsets”. Journal of Diversity in Higher education, 3(1): 43.-55. - Ng, S. & Basu, S., (2019). “Global identity and preference for environmentally friendly products: The role of personal responsibility”. Journal of Cross-Cultural Psychology, 50: 919–936. - Nickisch, A.; Palazova, M. & Ziegler, M., (2020). “Dark personalities–dark relationships? An investigation of the relation between the Dark Tetrad and attachment styles”. Personality and Individual Differences, 167: 110-227. - Palitsky, D.; Mota, N.; Afifi, T. O.; Downs, A. C. & Sareen, J., (2013). “Jul. The association between adult attachment style, mental disorders, and suicidality: findings from a population-based study”. J. Nerv. Ment. Dis., 201 (7): 579–586. - Ponterotto, J. G.; Ruckdeschel, D. E.; Joseph, A. C.; Tennenbaum, E. A. & Bruno, A., (2011). “Multicultural personality dispositions and trait emotional intelligence: An exploratory study”. The Journal of social psychology, 151(5): 556-576. - Richards, D. A. & Hackett, R. D., (2012). “Attachment and emotion regulation: Compensatory interactions and leader–member exchange”. The Leadership Quarterly, 23: 686–701. - Salovey, P. & Grewal, D., (2005). “The science of emotional intelligence”. Current directions in psychological science, 14(6): 281-285. - Sparkman, D. J. & Eidelman, S., (2018). “We are the “human family”: Multicultural experiences predict less prejudice and greater concern for human rights through identification with humanity”. Social Psychology, 49: 135–153. - Sparkman, D. J. & Hamer, K., (2020). “Seeing the human in everyone: Multicultural experiences predict more positive intergroup attitudes and humanitarian helping through identification with all humanity”. International Journal of Intercultural Relations, 79: 121-134. - Vveinhardt, J.; Bendaraviciene, R. & Vinickyte, I., (2019). “Mediating factor of emotional intelligence in intercultural competence and work productivity of volunteers”. Sustainability, 11(9): 1-25. - Ward, C.; Landis, D. & Bhagat, R. S., (1996). Handbook of intercultural training. Sage Publications. - Yeke, S., (2023). Digital intelligence as a partner of emotional intelligence in business administration. Asia Pacific Management Review. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 313 |