
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,373 |
استعاره های دستوری اسم سازی در بخش شنیداری کتابهای آزمون زبان تافل: رویکرد دستور نقشگرای نظام مند | ||
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2022.26599.2233 | ||
نویسندگان | ||
روح الله یعقوبی1؛ محمد دبیرمقدم2؛ فردوس آقاگلزاده* 3؛ عالیه کرد زعفرانلو کامبوزیا4 | ||
1دانشجوی دکترای گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
2استاد گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استاد گروه زبان شناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
4دانشیار گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به توصیف و تحلیل استعاره های دستوری اسم سازی در کتابهای رسمی زبان تافل پرداخته است. داده ها به روش اسنادی گردآوری، و با رویکرد تحلیل محتوای کیفی بررسی شده اند. در این راستا بخش شنیداری 14 آزمون از 3 کتاب، انتخاب و بندهای 84 متن که در قالب مکالمه و سخنرانی هستند، به طور جدا تحلیل شدند. سپس استعاره های اسم سازی در هر متن شناسایی و به لحاظ نوع و فراوانی مقایسه شدند. نتایج نشان داد: 1. در مجموع تعداد 1906 استعاره دستوری اسم سازی شناسایی گردید. میزان استفاده از استعاره اسم سازی در متن های سخنرانی بخش شنیداری با فراوانی 79% بیشتر از متن های مکالمه با فراوانی 21% بود. 2. استعاره های اسم سازی فعلی با فراوانی 1753 مورد، معادل 92% داده ها را تشکیل داد، و اسم سازی صفتی تنها 8% از مجموع فراوانی استعاره های اسم سازی را به خود اختصاص داد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور نقشگرای نظام مند؛ استعاره دستوری؛ اسم سازی؛ آزمون تافل | ||
موضوعات | ||
پژوهش های توصیفی زبان شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 |