
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,357 |
بررسی نقش امید شغلی و بهزیستی معنوی-اجتماعی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
دوره 11، شماره 21، اسفند 1401، صفحه 45-76 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2022.24439.1975 | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر علیزاده اقدم1؛ محمد عباس زاده1؛ مرضیه ساعی* 2 | ||
1استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش امید شغلی و بهزیستی معنوی-اجتماعی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعۀ آماری آن تمام دانشجویان دانشگاه تبریز را دربر دارد. حجم نمونه برابر با 275 و شیوۀ نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمون آنالیز واریانس یکطرفۀ F استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر امید شغلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز همبستگی نسبتاً قوی و معکوس (459/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) وجود دارد؛ در بررسی میزان ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر بهزیستی اجتماعی و ابعاد آن با متغیر فرسودگی تحصیلی نیز نتایج حاکی از وجــود همبستگی معکوس (415/0-) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) میباشد؛ نتایج میزان همبستگی بین ابعاد این متغیر با متغیر وابسته نیز، نتایج حاکی از وجود رابطۀ معکوس بین ابعاد انسجام اجتماعی (567/0-)، شکوفایی اجتماعی (120/0-) و پذیرش اجتماعی (254/0-) میباشد؛ درنهایت در بررسی میزان ضریب همبستگی بین متغیر بهزیستی معنوی و فرسودگی تحصیلی نیز نتایج حاکی از وجود رابطۀ قوی و معکوس (774/0) و معنادار در سطح اطمینان 99% (000/0) میباشد؛ میزان همبستگی بُعد بهزیستی مذهبی (514/0-) و بهزیستی وجودی (793/0-) میباشد؛ درمجموع تحلیل رگرسیون چند متغیره حاکی از این است که مجموع متغیرهای مستقل توانستهاند 60% از تغییرات مربوط به متغیر فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز را تبیین کنند. نتایج بررسی تفاوت میانگین میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر حسب متغیرهای تحصیلات پدر و مادر و قومیت نیز حاکی از این است که این میانگین فقط بهلحاظ متغیر تحصیلات پدر با مقدار (735/2f=) و در سطح معناداری 95% (044/0) متفاوت میباشد. . | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ امید شغلی؛ بهزیستی اجتماعی؛ بهزیستی معنوی؛ شکوفایی اجتماعی | ||
مراجع | ||
- ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا؛ و ابوالقاسمی، محمود، (1390). «بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان». پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 60: 1-16. - بخارایی، احمد؛ شربتیان، محمد حسین؛ و ایمنی، نفیسه، (1394). «مطالعۀ جامعهشناختی سلامت اجتماعی زنان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعۀ موردی: زنان منطقۀ چهار شهری تهران)». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 4 (7): 29-54. - بدریگرگری، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی، مریم؛ و فتحی، رحیمه، (۱۳۹۱). «ساختار عاملی فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانشآموزان متوسطه». اندازهگیری تربیتی، ۷: ۱۶۴-۱۷۰. - براتدستجردی، نگین؛ داورپناه، هدایتاله؛ و اسماعیلی، معصومه، (1395). «بررسی رابطۀ بین میزان استفاده از شبکۀ اجتماعی فیسبوک و سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان 92-1391». جامعهشناسی کاربردی، 27 (61): 156-143. - برنا، خاطره؛ موسوینسب، مریم؛ جوهری، زهرا؛ و رمضانزاده، محبوبه، (1399). «ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر». مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20 (2): 62-72. - بهروزی، ناصر؛ شهنیییلاق، منیجه؛ پورسید، سید مهدی، (1391). «رابطۀ کمالگرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی». راهبرد فرهنگ، 20: 83-102. - پرچم، اعظم؛ فاتحیزاده، مریم؛ محققیان، زهرا، (1392). «ابعاد سهگانه نظریه امید اسنایدر و تطبیق آن با دیدگاه قرآن کریم». تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، 10 (1): 1-29. - حاتمیان، پیمان؛ و سپهرینژاد، مریم، (1397). «پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11 (1): 59-65. - حسینپور، الهام؛ عسگری، علی؛ و آیتی، محسن، (1395). «رابطۀ اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان». فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6 (4): 59-73. - دهشیری، غلامرضا؛ سهرابی، فرامرز؛ جعفری، عیسی؛ و نجفی، محمود، (1387). «بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی معنوی در میان دانشجویان». مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 4 (3): 129-144. - رجبیپور میبدی، علیرضا؛ و دوستحسینی، فهیمه، (1397). «اثر سلامت معنوی بر فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی امید به زندگی». اخلاق زیستی، 28: 40-47. - شربتیان، محمدحسن، (1391). «تأملی بر پیوند معنایی مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی و میزان بهرهمندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیامنور مشهد». جامعهشناسی مطالعات جوانان، 2 (5): 174-149. - شیخالاسلامی، علی؛ کریمیانپور، غفار؛ و ویسی، روناک، (1393). «پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان». روانشناسی تربیتی، 12 (39): 25-63. - طهماسبزادهشیخلار، داود؛ شیخی، موریس؛ و عظیمپور، احسان، (1397). «نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11 (2): 90-83. - عبداللهتبار، هادی؛ کلدی، علیرضا، محققیکمال، حسین؛ ستارهفروزان، آمنه؛ و صالحی، مسعود، (1388). «بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان». رفاه اجتماعی، 8 (31 و 30): 189-171. - عبدیزرین، سهراب؛ شریفیانا، سعیده؛ و اکبرزاده، مهدی، (1397). «رشد مسیر شغلی مبتنیبر امید براساس اهمالکاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی». مشاوره شغلی و سازمانی، 11 (40): 115-136.. - عجماکرامی، آسیه؛ رضایی، طاهره؛ و بیانی، علیاصغر، (1394). «بررسی رابطۀ امید بهکار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی». دانش و تندرستی، 10(1): 44-50.. - فتحی، منصور؛ فکرآزاد، حسین؛ غفاری، غلامرضا؛ و بوالهری، جعفر، (1392). «عوامل زمینهساز بیوفایی زناشویی زنان». رفاه اجتماعی، 13 (51): 109-130. - کرمیقهی، محمدتقی؛ و زادسر، زینب، (1392). «سنجش بررسی رابطۀ دینداری و سبک زندگی (مطالعۀ موردی زنان 20 ساله و بیش تر ساکن شهر تهران). فرهنگ و هنر، 1: 101-85. - محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهیمه؛ و حیدری، الهام، (۱۳۹۳). «ارائه الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی». روشها و مدلهای روانشناختی، 4 (16): ۱۱-۲۸. - محمدیفر، یوسف؛ و الماسیفرد، محمدرسول، (1399). «تبیین پیشرانهای اجتماعی و اقتصادی تعمیق پدیدۀ بیکاری در کرمانشاه». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 9 (16): 117-141. - موسویاقدم، سید رحمتالله؛ داوریفرد، فروزان؛ ویسی، ناهید؛ توان، حامد؛ و صادقخانی، اسدالله، (1394). «مقایسه رابطه باورهای دینی و بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی بالا و پایین». پژوهش در دین و سلامت، 2 (1): 11-18. - موسوی، سیده شایسته؛ و هومن، حیدرعلی، (1392). «رابطۀ بین امید با یادگری خود نظم یافته و رضایتمندی از تحصیل در بین دانشجویان». تحقیقات روانشناختی، 5 (15): 1-15. - موسوی، فاطمه؛ و شکری، فرزانه، (۱۳۹۴). «مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس پیشبینی کنندههای فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویان». رویش روانشناختی، 4 (۱۰): ۵۹-۸۰. - مهدویکنی، محمدسعید، (1387). دین و سبک زندگی. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق. - نصیری، حبیباله؛ و جوکار، بهرام، (1387). «معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان». پژوهش زنان، 6 (2): 157-176. - وبر، ماکس، (1385). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری، تهران: شرکت انتشارت علمی و فرهنگی. - وبر، ماکس، (1387). دین، قدرت و جامعه. ترجمۀ احمد تدین، تهران: انتشارات هرمس. - همتی، رضا؛ و صادقی، اسما، (۱۳۹۷). «تحلیلی بر فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان». مسائل اجتماعی ایران، 9 (۲): ۲۳۳-۲۵۷. - هوشیاری، جعفر؛ صفوراییپاریزی، محمدمهدی؛ و نیوشا، بهشته، (1393). «رابطۀ کارآمدی خانواده با بهزیستی معنوی در دانشجویان و طلاب». مطالعات اسلام و روانشناسی، 8 (15): 87-102. - Bernhard, C., (2007). “A survey of burnout among college music majors”. Journal of College Student, 41(2): 392-401. - Burisch M. A., (2002). “Longitudinal study of burnout: the relative importance of dispositions and experiences”. Work & Stress 16 (1): 1 - 7. - Callaghan, L., (2008). Social Well-Being in Extra Care Housing: An Overview of the Literature. personal social service research unit, established at the universityof kent an Canterbury, www.ukc.ac.uk/PSSRU - Chang, E.; Lee, A.; Byeon, E.; Seong, H. & Lee, S. M., (2016). “The Mediating Effct of Motivational Types in the Relationship between Perfectionisn and Academic Burnout”. Journal of Personality and Individiual differences, 89: 202-210. - Jacobs, S. & Dodd, D., (2003). “Student burnout as a function of personality, social support, and workload”. Journal of College Student Development, 44(3): 291-303. - Keyes, C. L. M. & Shapiro, A., (2004). “Social well-being in the United States: A descriptive epidemiology (pp. 350–372)”. In: O. G. Brim, C. D. Ryff, & R. C. Kessler (Eds.), How healthy are we?: A national study of well-being a midlife, University of Chicago Press. - Keys, C. M. & Shapiro, A., (2004). “Social wellbeing in the U.S.A. Descriptive Epidemiology”. In: Orville, B, Carol D, Ryff .A & Ronal, C.Kessler (Eds) Healthing Are You? A National Study of wellbeing of Midlife, University of Chicago press. - Law, D., (2007). “Exhaustion in university students and the effect of coursework involvement”. Journal of American College Health, 55 (4): 239-45. - P.Lindfors, J.; Minkkinen, A.; Rimpela, R. H., (2018). “Family and social capital, school burnout and academic achievement: a multilevel longitudinal analysis among Finnish pupils”. International journal of Adolescence and Youth, 23 (3): 368- 381. - Palos, R.; Maricutoiu, L. & Costea, I., (2019). “Relation between academic performance, student engagement and student burnout: A cross-lagged of a two-wave study”. Journal of Studies in Educational Evaluation, 60: 199-204. - Salmela-Alo, K.; Kiuru, N.; Pietikainen, M. et al., (2011). “Does school matter? The role of school context in adolescents’ school-related burnout”.European Psychologist, 13(1): 12-23. - Salmela-Aro, KY, Savolainen, H. & Holopainen, L., (2008). “Depressive Symptoms and School Burnount During Adolescence”. Journal of Youth and Adolescence, 6: 34-45. - Sarchami, R.; Rajaei, Sh. & Aalaei, Sh. (2020). “Evaluation of the relationship between religious beliefs and academic achievements of dental students”. Journal of Education and Health Promotion, 9: 1-5. - Schaufeli, W.; Martinez, I.; Marquez-Pinto, A. et al., (2002). “Burnout and engagement in university students- a cross national study”. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5): 464-81. - Severiens, S. E. & Schmidt, H. G., (2009).” Academic and social integration and study progress in problem based learning”. High Educ. 58(1): 59-69. - Snyder. C. R., (2000). Handbook of Hop: Theory, measures and Applications. Edited by: C.R. Snyder. U.S.A: Academic Press. - Tukaev, S. V.; Vasheka, T. V. & Dolgova, O. M., (2013). “The Relationships Between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students”. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82: 553 – 556. - Tukaev, S. V.; Vasheka, T. V. & Dolgova. O. M., (2013). “The Relationships Between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students”. Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82: 553 – 556. - Wachholtz, A. & Rogoff, M., (2013). “The relationship between spirituality and burnout among medical students”. Journal of contemp Med Educ, 1(2): 83-91. - Yang, H.-J.; (2004). “Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwans technical- vocational colleges”. Journal of Educational Development, 24: 283-301. - Yildirim, İ., (2008). “Relationships between Burnout, Sources of Social Support and Sociodemographic Variables”. Soc Behav Pers Int J., 36(5): 603-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |