
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,384 |
شایستگیهای مورد نیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 11، دوره 10، شماره 19، 1401، صفحه 259-284 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2022.26053.2455 | ||
نویسندگان | ||
امیرمحمد مهرعلیان1؛ حمیدرضا مقامی* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در فرآیند آموزش الکترونیکی مدرسان ارکان اصلی کیفیتزایی و یا کیفیتزدایی یادگیری و یاددهی هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای موردنیاز مدرس مطلوب الکترونیکی در نظام آموزشی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر پدیدارشناسی انجام شده است. دادهها این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته مبتنی بر تجربه زیسته خبرگان اساتید و دانشجویان ارشد گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین (۱۹۹۸)، تحت عنوان کدگذاری باز، محوری و انتخابی بهره گرفته شد. دستهبندی دادهها با استفاده از الگوی ویلیامز، وارول و کاریل انجام شد. یافتهها: تحلیل مصاحبهها، منجر به شناسایی و دستهبندی 16 مؤلفه در 8 بعد (اجتماعی، اخلاقی، مدیریتی، فردی، مهارتهای تدریس، نظارتی، تعهد آموزشی و فناوری) شد تا مجموعهای کامل از ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز مدرسان الکترونیکی بهعنوان یک الگو استخراج شود. نتیجهگیری: این مدل نهایی نشان داد که یک معلم مطلوب الکترونیکی در سیستم آموزشی یادگیری الکترونیکی بهمثابه یک پارادایم جدید آموزشی است که زمینه را برای تغییرات در فعالیتهای آموزشی ایجاد میکند. از اینرو مدرسان باید تلاش کنند تا براساس الگوی مستخرج، محیطهای یادگیری مناسبی را برای پرورش مهارتهای تفکر انتقادی و سطح بالا در فراگیر ایجاد کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرس الکترونیکی؛ آموزش الکترونیکی؛ شایستگی | ||
مراجع | ||
Basaran, B. (2020). Investigating science and mathematics teacher candidate’s perceptions of TPACK-21 based on 21st century skills. Elementary Education Online, 19(4), 2212-2226.
Bieg, S., Backes, S., Mittag, W. (2011). The role of intrinsic motivation for teaching, teachers’ care and autonomy support in students’ self-determined motivation. Journal for Educational Research, 3(1), 122-140.
Bloom, D. A., Reid, J. R., & Cassady, C. I. (2020). Education in the time of COVID-19. Pediatric Radiology, 50, 1055-1058.
Bhalla, J. (2020). Computer Use by School Teachers in Teaching-Learning Process. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 174-185.
Curran, G. M. (2020). Implementation science made too simple: a teaching tool. Implementation Science Communications, 1(1), 1-3.
Clark, T. M., Callam, C. S., Paul, N. M., Stoltzfus, M. W., & Turner, D. (2020). Examing in the time of COVID-19: A sudden transition to unproctored online exams. Journal of Chemical Education, 97(9), 34-41.
Evans, A. L., Bulla, A. J., & Kieta, A. R. (2021). The precision teaching system: A synthesized definition, concept Analysis, and process. Behavior Analysis in Practice, 13(2), 1-18.
Farhadi, Rababe. (1386). "E-Learning: A New Paradigm in the Information Age". Journal of Information Science and Technology. 21(1), 49-60. (In Persian).
Garrison, D., Anderson, T., & Archer, W. (2010). A theory of critical inquiry in online distance education. In M. G. Moore & W. G. Anderson (Eds.), Handbook of distance education, 113 – 127. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Gurbankhani, Mehdi and Salehi, Kivan. (2016). "Representation of the characteristics of successful teachers of virtual education in Iran's higher education system from the point of view of teachers and students: a study with phenomenological method". Scientific and Research Journal, 11(4), 327-347. (In Persian)
Haaland, L. K. (2011). A Phenomenological Study of Teachers' Experiences of Students with Learning Disabilities in Mainstream Middle School Classrooms. Northcentral University.
Hoq, M. Z. (2020). E-Learning during the period of pandemic (COVID-19) in the kingdom of Saudi Arabia: an empirical study. American Journal of Educational Research, 8(7), 457-464.
Hijazi, Elaha and Bazargan, Abbas. (2015). An introduction to qualitative research methods and mixed conventional approaches in behavioral sciences. Tehran: Didar. (In Persian)
Kia, A. A. (2014). Futurology in Communication, with Emphasis on Virtual Education. Book of the Month: (22).4-9.
Kofi, A. A. (2017). E-learning, resilience and change in higher education: Helping a university cope after a natural disaster, E-Learning and Digital Media, 14(5), 259-274. https://doi.org/10.1177/2042753017751712.
Maxwell, J. (2005). Qualitative Research Design: An Interactive approach, Second Edition, London: Sage Publications.
Neuman, L. (2007). Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches, Second Edition, Allyn & Bacon.
Potocnik, R. (2020). Heritage preservation education: teachers’ preconceptions and teachers implementation in visual arts classes. CEPS Journal, 10(2), 49-76.
Rabieipour, Soheila; Khawaj Ali, Nasreen and Sadeghi, Elham. (2015). "Investigation of the effectiveness of traditional education compared to virtual education in learning the course of measuring fetal health in midwifery students". Monthly scientific and research strategies of education in medical sciences, 9(2), 8-15. (In Persian)
Ruhe, V. and Zumbo, B. D. (2009). Evaluation in distance education and e-learning, The Guilford Press.
Tu, C. H. and Corry, M. (2002). E-learning communities, Quarterly Review of Distance Education, 3(2), 207-218.
Yang, J, Schneller, C., & Roche, S. (2015). The Role of Higher Education in Promoting Lifelong Learning. UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) Publication Series on Lifelong Learning Policies and Strategies: UNESCO Institute for Lifelong Learning.
Van Werven, I. M., Coelen, R. J., Jansen, E. P., & Hofman, W. H. A. (2021). Global teaching competencies in primary education. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 1-18. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |