
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,384 |
چالشهای مدلسازیِ سنجش شناختی-تشخیصی و چگونگی رفع آنها در دادههای مطالعه تیمز | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 19، 1401، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2022.23446.2269 | ||
نویسندگان | ||
مسعود کبیری* 1؛ محمود قاضی طباطبایی2 | ||
1استادیار، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: سنجش شناختی- تشخیصی بهعنوان یکی از مباحث جدید در سنجش آموزشی مطرح شده است. در این روش، اطلاعات وسیعتری در مورد چگونگی یادگیری افراد و نحوة تسلط بر مهارتهای شناختیِ لازم برای بهبود فرایند یادگیری بررسی میشود. به علت تفاوتهای سنجش شناختی-تشخیصی با مدلهای دیگر سنجش، چالشهای خاصی در مدلسازی این روش وجود دارد. روش: بهعنوان نمونهای عملی از مدلسازی، دادههای علوم مطالعة تیمز با رویکرد شناختی-تشخیصی تحلیل شده و مشکلات فرایند مدلسازی آن مستند گردید. هر یک از چالشها مورد تشریح قرار گرفته تا تفاوتهای آن با رویههای مرسوم مدلسازی آشکار گردد. یافتهها: چالشهای مورد بحث شامل تک بُعدی بودن در مقابل چند بُعدی بودن، تعداد خصیصهها، همبستگی بین خصیصهها، تعداد مناسب سؤال در هر خصیصه، درجة دقت خصیصهها، اعتبار خصیصهها، روایی سنجش شناختی-تشخیصی، پارامترهای سؤال، برازش مدل، شناسایی و تعیّن مدل، همگرایی و نمونهگیریهای پیچیده بودند. نتیجهگیری: برای نشان دادن چگونگی حل این چالشها در نمونهای عملی، تجربة مدلسازی شناختی-تشخیصی دادههای مطالعۀ تیمز به بحث گذاشته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش شناختی تشخیصی؛ مدلسازی؛ تیمز؛ علوم تجربی | ||
مراجع | ||
Chen, Y. H., Gorin, J. S., Thompson, M. S., Tatsuoka, K. K. (2008a). An alternative examination of Chinese Taipei mathematics achievement: Application of the rule-space method to TIMSS 1999 data. In M. v. Davier & D. Hastedt (Eds.), Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments (Vol. 1, pp. 23-49). Hamburg: IEA-ETS Research Institute.
Chen, Y. H., Gorin, J. S., Thompson, M. S., Tatsuoka, K. K. (2008b). Cross-cultural validity of the TIMSS-1999 mathematics test: verification of a cognitive model. International Journal of Testing, 8(3), 251-271.
Chiu, C. Y., Seo, M. (2009). Cluster analysis for cognitive diagnosis: An application to the 2001 PIRLS reading assessment. In M. v. Davier & D. Hastedt (Eds.), Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments (Vol. 2, pp. 137-159). Hamburg: IEA-ETS Research Institute.
De la Torre, J., Douglas, J. A. (2004). Higher-order latent trait models for cognitive diagnosis. Psychometrika, 69(3), 333-353.
De la Torre, J., Minchen, N. D. (2019). The G-DINA Model Framework. In M. von Davier & Y. Lee (Eds.), Handbook of diagnostic classification models: Models and model extensions, applications, software packages (pp. 155-170). Switzerland, Cham: Springer.
DeCarlo, L. T. (2011). On the analysis of fraction subtraction data: the DINA model, classification, latent class sizes, and the Q-matrix. Applied Psychological Measurement, 35(1), 8-26.
DiBello, L. V., Roussos, L. A., Stout, W. (2007). Review of cognitively diagnostic assessment and a summary of psychometric models. In C. R. Rao & S. Sinharay (Eds.), Handbook of statistics psychometrics (Vol. 26, pp. 979-1030). Amesterdom: Elsevier Science Publishers.
Finkelman, M. D., Kim, W., Roussos, L., Verschoor, A. (2010). A binary programming approach to automated test assembly for cognitive diagnosis models. Applied Psychological Measurement, 34(5), 310-326.
Gierl, M. J., Alves, C., Majeau, R. T. (2010). Using the attribute hierarchy method to make diagnostic inferences about examinees’ knowledge and skills in mathematics: An operational implementation of cognitive diagnostic assessment. International Journal of Testing, 10(4), 318-341.
Gierl, M. J., Cui, Y., Zhou, J. (2009). Reliability and attribute based scoring in cognitive diagnostic assessment. Journal of Educational Measurement, 46(3), 293-313.
Haberman, S. J., von Davier, M. (2007). Some notes on models for cognitively based skills diagnosis. In C. R. Rao & S. Sinharay (Eds.), Handbook of statistics (Vol. 26, pp. 1031-1038). Amesterdom: Elsevier Science Publishers.
Henson, R., Roussos, L., Douglas, J., He, X. (2008). Cognitive diagnostic attribute-level discrimination indices. Applied Psychological Measurement, 32(4), 275-288.
Im, S., Corter, J. E. (2011). Statistical Consequences of Attribute Misspecification in the Rule Space Method. Educational and Psychological Measurement, 71(4), 712-731.
Jang, E. E. (2006). Pedagogical implications of cognitive skills diagnostic assessment for teaching and learning. Paper presented at the the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, California.
Kabiri, M., Ghazi-Tabatabaei, M., Bazargan, A., Shokoohi-Yekta, M., Kharrazi, K. (2017) Diagnosing Competency Mastery in Science: An Application of GDM to TIMSS 2011 Data, Applied Measurement in Education, 30(1), 27-38,
Kim, Y. H. (2011). Diagnosing EAP writing ability using the reduced reparameterized unified model. Language Testing, 28(4), 509-541.
Leighton, J., Gierl, M. (2007). Why cognitive diagnostic assessment? In J. Leighton & M. Gierl (Eds.), Cognitive diagnostic assessment for education: Theory and applications (pp. 3-18). Cambridge: Cambridge University Press.
Leighton, J. P., Cui, Y., Cor, M. K. (2009). Testing expert-based and student-based cognitive models: An application of the attribute hierarchy method and hierarchy consistency index. Applied Measurement in Education, 22(3), 229-254.
Leighton, J. P., Gierl, M. J. (2011). The learning sciences in educational assessment: The role of cognitive models. New York: Cambridge University Press.
Leighton, J. P., Gierl, M. J., Hunka, S. M. (2004). The attribute hierarchy method for cognitive assessment: A variation on Tatsuoka's rule-space approach. Journal of Educational Measurement, 41(3), 205-237.
Roussos, L. A., Templin, J. L., Henson, R. A. (2007). Skills diagnosis using IRT based latent class models. Journal of Educational Measurement, 44(4), 293-311.
Rupp, A. A., Templin, J., Henson, R. A. (2010). Diagnostic measurement: Theory, methods, and applications. New York: The Guilford Press.
Rupp, A. A., Templin, J. L. (2008). Unique characteristics of diagnostic classification models: A comprehensive review of the current state-of-the-art. Measurement, 6(4), 219-262.
Rutkowski, L., Gonzalez, E., Joncas, M., von Davier, M. (2010). International large-scale assessment data. Educational Researcher, 39(2), 142-151.
Sinharay, S., Almond, R. G. (2007). Assessing fit of cognitive diagnostic models: A case study. Educational and Psychological Measurement, 67(2), 239-257.
Stone, C. A., Ye, F., Zhu, X., Lane, S. (2010). Providing subscale scores for diagnostic information: A case study when the test is essentially unidimensional. Applied Measurement in Education, 23(1), 63-86.
Skaggs, G., Wilkins, J. L. M., Hein, S. F. (2016). Grain Size and Parameter Recovery with TIMSS and the General Diagnostic Model, International Journal of Testing, 16(4), 310-330. DOI: 10.1080/15305058.2016.1145683
Tatsuoka, K. K., Corter, J. E., & Tatsuoka, C. (2004). Patterns of diagnosed mathematical content and process skills in TIMSS-R across a sample of 20 countries. American Educational Research Journal, 41(4), 901-926.
Von Davier, M. (2007). Mixture distribution diagnostic models (No. RR-07-32). Princeston, NJ: ETS.
Von Davier, M. (2008). A general diagnostic model applied to language testing data. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 61(2), 287-307.
Von Davier, M. (2009). Using the general diagnostic model to measure learning and change in a longitudinal large-scale assessment (No. RR-09-28). Princeston, NJ: ETS.
Yamaguchi, K., Okada, K. (2018). Comparison among cognitive diagnostic models for the TIMSS 2007 fourth grade mathematics assessment. PLoS ONE, 13(2), e0188691.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |