1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
2استاد دانشگاه محقق اردبیلی، گروه تربیتبدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3استادیار گروه تربیتبدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی، گروه تربیتبدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیشامدها و پیامدهای توسعه سواد حرکتی در دانشآموزان مقطع ابتدایی میباشد. تحقیق حاضر به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد میباشد. استراتژی تحقیق تحلیل محتوی پنهان و روش اجرا بهصورت میدانی بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیو دی ای ویرایش 2020 استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، اساتید مدیریت ورزشی، رفتار حرکتی و دبیران خبره حوزه سواد حرکتی در آموزش و پروش بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 25 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پس از تحلیل مصاحبههای تحقیق از طریق فرایند کدگذاری باز و محوری عوامل علی و زمینهای، مفهوم، پیامدهای اولیه و ثانویه توسعه سواد حرکتی با رویکرد لیزر (1999) شناسایی شد. نتایج تحلیل کیفی دادهها که در قالب فرمت متن و صوت بود نشان داد در بخش شناسایی پدیده محوری تحقیق (توسعه سواد حرکتی) شش مقوله اصلی توسعه حرکتی، توسعه بُعد مهارتی، مفهوم ادراکی، مفهوم جسمانی، مفهوم شناختی و مفهوم انگیزشی، دو مقوله اصلی عوامل محیطی و عوامل فنی و تخصصی بهعنوان شرایط علی و 8 مقوله اصلی شامل عوامل فرهنگی، سازمانها و عوامل اثرگذار بیرونی، عوامل اجتماعی، خانواده، رسانه، آموزش، منابع، تکنولوژی و نهادهای آموزشی بهعنوان عوامل زمینهای توسعه حرکتی استخراج گردید. در بخش پیامدهای اولیه مقولات اصلی پیشگیری از چاقی، اثر مثبت بر ابعاد رشدی، اثرات مثبت روحی و روانی، اثرات مثبت بر شخصیت کودکان، بهبود یادگیری و اثرات مثبت جسمی و در بخش پیامدهای ثانویه مقولات اصلی اثر عملکردی بر ورزش و تربیت نسل سالم، اثرات مثبت اجتماعی، اثرات مثبت اقتصادی اکتشاف گردید. به نظر میرسد که آموزش سواد حرکتی به کودکان کمک میکند تا رفتارهای با انگیزه ذاتی را ایجاد کنند و ابزارهای لازم برای داشتن شیوه زندگی فعال فیزیکی را در طول زندگی خود داشته و در نهایت کیفیت زندگی و رفاه آنها افزایش یابد.
خانمحمدی، رضا؛ یوسفی، راضیه (1399). «مفهوم سواد بدنی و نقش آن در آموزش تربیت بدنی در مدارس،» سومین همایش ملی دستاوردهای ورزشی دانشآموزی، سنندج https://civilica.com/doc/1168529.
محمدزاده، مصطفی؛ شیخ، محمود؛ حومینیان، داوود؛ باقرزاده، فضلالله؛ کاظم نژاد، انوشیروان (1400). «ارائه مدل مفهومی توسعه سواد بدنی در ایران: بکارگیری نظریه داده بنیاد»، پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 9، شماره 25 بهمن - شماره پیاپی25: 195-220