
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
طراحی الگوی مناسب برای شناسایی شایستگیهای مدیران مؤسسات آموزش عالی کشور (مطالعۀ موردی دانشگاههای دولتی) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
دوره 10، شماره 18، شهریور 1400، صفحه 9-33 اصل مقاله (791.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2021.12612.1245 | ||
نویسندگان | ||
کامران فرزادسیر* 1؛ سید مهدی الوانی2؛ حمید زارع2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه علوماجتماعی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
2عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی شایستگیهای مدیران دانشگاههای دولتی ایران تحتپوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. بهمنظور تحقق این هدف از روش ترکیبی استفاده شد. جهت شناسایی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران، روش دلفی بهکار گرفته شد (روش کیفی) و برای روایی و اعتبار مدل از روش پیمایشی استفاده گردید (روش کمّی). در مرحلۀ کیفی جامعۀ آماری پژوهش، اساتید و خبرگان بودند که براساس روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی 40 نفر انتخاب شدند که تنها 34 پرسشنامه جمعآوری گردید، اما در مرحلۀ کمۀی از مجموع 14 دانشگاه دولتی، 247 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و دادههای ثانویه استفاده شد. برای تحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL اجرا شد. درنهایت براساس نتاج دلفی در مدل شایستگیهای مدیریت دانشگاههای دولتی ارائه شده شایستگیهای عمومی دارای بیشترین اهمیت میباشند، شایستگی عمومی شامل ابعاد اجرایی، نوآوری و ادارکی میشود در این بین شایستگی اجرایی مورد تأکید بیشتری قرار دارد؛ همچنین تمامی شاخصهای مربوط به شایستگیها و ابعاد آن مورد تأیید قرار گرفتهاند و مدل آزمون شده پژوهش مورد تأیید میباشد. در این بین، نیمرخ فردی مدیریت در دانشگاه بُعد آموزش مدیریت دانشگاه، باوجود تأیید اهمیت آن از تأثیر کمتری نسبت به سایر شاخصها در مدل برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ الگوی شایستگی؛ دانشگاههای دولتی ایران؛ روش دلفی | ||
مراجع | ||
- رفیعپور، فرامرز، (1381). موانع رشد علمی ایران و راه حلهای آن. انتشارات سهامی انتشار. - محمودی، سیدمحمد؛ زارعیمتین، حسن؛ بحیرایی، حسن، (1391). «شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران دانشگاه». فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1)، صص: 114-143. - محسنی، منوچهر، (1396). مبانی جامعهشناسی علم: جامعه، علم و تکنولوژی.انتشارات طهوری. - نورشاهی، نسرین، (1387). شایستگیهای لازم برای ریاست دانشگاه و میزان اهمیت نسبی آنها از نظر صاحبنظران آموزش عالی ایران. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران. - نورشاهی، نسرین، (1388). «معیارهای انتخاب و انتصاب رؤسای دانشگاهها: مقایسۀ تجارب برخی از دانشگاههای جهان». مجموعه رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی، صص: 177-207. - نیرومند، پوراندخت؛ بامدادصوفی، جهانیار؛ اعرابی، سیدمحمد؛ امیری، مقصود، (1391). «چارچوب مفهومی شایستگی مدیران عامل شرکتهای فناوری بنیان: ابعاد، مؤلفهها و شاخصها». فصلنامۀ مشاوره شغلی و سازمانی، 12(4)، صص: 145-161. - Burgoyne, J.; Mackness, J. & Williams, S., (2008). “Baseline Study of Leadership Development in Higher Education”. Draft Report, Department of Educational Research, Lancaster University, Leadership Foundation for Higher Education, Pp: 2-7. - Brinckmann, J., (2007). Competence of Top Management Teams and Success of NewTechnology -Based Firms. Frankfurt: Deutscher, Universitats-verlag. - Lucia, A. & Lepsinger, R., (1999). The Art and Science Competency Models: Pinpointing Critical Success Factors in Organizations. Jossey-Bass/Pfeiffer, San Francisco, CA. - Martin G. & Staines H., (1994). “Managerial competences in small firms”. Journal of Management Development, Vol. 13, No. 7, Pp: 23–34. - Manchester, T. U., (2011). Assessment centres. Retrieved from The University of Manchester: http://www.careers.manchester.ac.uk/students/applicationsinterviews/assessmentcentres/ - Mensfiled, S., (2002). The Competency Movement. Ih: S. Horton. - Oshins, M., (2002). “Identifying a Competency Model for Hotel Managers”. B.A. State University of New York at Binghamton. - Pounder, J. S., (1999), “Organizational Effectiveness in Higher Education: Managerial Implications of a Hong Kong Study”. Educational Management & Administration, Vol. 27, No. 4, Pp: 389-400. - Rowley, J., (1997). “Academic leaders: made or born?”. Industrial and Commercial Training, Vol. 29, No. 3, Pp: 78–84. - Spencer, L. M. Jr & Spencer, S.M., (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. John Wiley & Sons, New York, NY. - Spendlove, M., (2007). “Competencies for Effective Leadership in Higher Education”. International Journal of Educational Management, Vol. 21, No. 5, Pp: 407-417. - Wolverton, M.; Ackerman, R. & Holt, S., (2005), “Preparing for Leadership what Academic Department Chairs Need to know”. Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 27, No. 2, Pp: 227-38. - Wisniewski, M. A., (2004). “Leadership in Higher Education”. Academic leadership, Vol. 8, Issue 4, Pp: 206-214. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |