
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
مطالعه رابطه هوش اجتماعی و کمک خواهی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی: بررسی نقش میانجیگری شخصیت برونگرایی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 17، 1400، صفحه 33-52 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2021.20754.2083 | ||
نویسندگان | ||
جمال سلیمی* 1؛ شیرکوه محمدی2؛ کویستان محمدیان شریف3 | ||
1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانش آموخته دکتری برنامهریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین هوش اجتماعی و کمک خواهی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با میانجگری ویژگی شخصیت برونگرایی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج است. روش: بدینسان، از روش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج دانشکده پرستاری و مامایی (اتاق عمل، پرستاری، مامایی) به تعداد 400 نفر بودند که با استفاده از روش برآورد حجم نمونهی کوکران، تعداد 198 نفر از آنها تعیین و با تکیه بر روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد که شامل پرسشنامه هوش اجتماعی (سیلورا و همکاران، 2001)، کمک خواهی تحصیلی (قدمپور و سرمد، 1385)، فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997) و پرسشنامه ویژگیهای شخصیت برونگرایی (مک کرا و کاستا،1987) بود، استفاده شد. دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی با ضریب 0.38 و کمکخواهی تحصیلی با ضریب 0.83، هم بهصورت مستقیم و هم با نقش میانجیگری شخصیت برونگرایی میتوانند فرسودگی تحصیلی را تبیین کنند. نتیجه گیری: در مجموع، باید اذعان داشت که اگرچه، پژوهشها اغلب، فرسودگی تحصیلی را بهعنوان آسیبی تحصیلی و روانشناختی ارزیابی میکنند اما یافتههای این پژوهش نشان داد که با استفاده از تدابیری ازجمله بهبود وضعیت هوش اجتماعی و یا ارتقای کمکخواهی تحصیلی میتوان فرسودگی تحصیلی را کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش اجتماعی؛ کمک خواهی؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
بهادریخسروشاهی، جعفر؛ حبیبی کلیبر، رامین و فرید، ابوالفضل. (1396). «رابطه جهتگیری هدف پیشرفت و خودارزشمندی با کمکخواهی تحصیلی دانشآموزان». پژوهشهای نوین روانشناختی، سال دوازدهم، شماره 46، 22-1.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ قائدی، غلامحسین و نبی دوست، علیرضا. (1398). «اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال هفتم، شماره سیزدهم، 49-86.
پورفلاحتی، علی؛ حاجبی، مجید و حبیبزاده، عباس. (1398). «پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس نقاط نیرومند شخصیتی و سبکهای یادگیری». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال هفتم، شماره سیزدهم، 69-89.
خانجانی، احمد؛ شکوهی، مهدی؛ یکتا، محسن و حیدری، محمود. (1386). «بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزتنفس دانشآموزان نابینا». پژوهش در سلامت روانشناختی، شماره 3، 29-37.
خدایاری فرد، محمد؛ چشمه نوشی، میترا؛ رحیمینژاد، عباس و فراهانی، حجتاله. (1390). «اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی». مجله روانشناسی 60. سال پانزدهم، شماره 4، 353-368.
عباسی، سمیرا و درتاج، فریبرز. (1400). «پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس راهبردهای رویارویی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 9(16)، 33-17.
عظیمی، محمد. (1390). بررسی رابطه یادگیری خود نظم داده انگیزش پیشرفت و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 89-90. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
قدمپور، عزتاله و سرمد، زهره. (1385). «نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمکخواهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». مجله روانشناسی، دوره 7، شماره 2، 112-126.
ملت، زهرا. (1387). «افزایش اعتمادبنفس و مهارتهای اجتماعی و رفتار با دیگران». مجله علوم تربیتی: تعلیم و تربیت استثنائی، شماره 76 و 77، 42-51.
مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ تقوی، فرخنده و عطاری، یوسف علی. (1388). «تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر». روانشناسی علوم رفتاری، شماره 7، 59-64.
نورایی، محمود؛ ساعری ارسی، ایرج. (1389). «بررسی اثر هوش عاطفی (هوش اجتماعی) بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی (مطالعه موردی واحدهای منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی)». نشریه علوم رفتاری، دوره دوم، شماره 3، 183-155.
یوسفی، فایق؛ تیموری، پروانه؛ آزاد، نمامعلی و خاصی، بیتا. (1395). «بررسی فراوانی تیپ شخصیتی (درونگرا و برونگرا) و هیجان (ثبات، نوروز و سایکوز) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان» مجله علوم پزشکی زانکو، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال هفدهم، شماره 53، 27-18.
Aguayo, R.; Canadas, G. R.; Kaddouri, L. A.; Canadas, G. A.; Baena, L. R. & Campos, E. O. (2019). “A risk profile of socio demographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students”. International journal of environmental research and public health. 16, 707, 2-10.
Breso, E., Salanova, M. & Schoufeli, B. (2007). “In search of the third dimension of Burnout”, Applied psychology, 56(3), 460-472.
Chamberlain, D., Williams, A., Stanley, D., Mellor, P., Cross, W., Siegloff, L. (2016). “Dispositional Mindfulness and employment status as predictors of resilience in third year nursing students: a quantitative study”. Nurs Open, 2, 3)4), 212-221.
Hatch, M, J. (2013). Organization theory: modern, symbolic and postmodern perspectives. (Third edition). London: Oxford university press.
Lee, S. J.; Choi, Y. J. & Chae, H. (2017). “The effects of personality traits on academic burnout in Korean medical students”. Intermeddles 6, 207-213.
Lindeman, B., McKinley, S., Hasshimoto, D., Gee, D., Smink, D., S., Mullen, J. T. & Phitayakorm, R. (2017). Association of Burnout With Emotional Intelligence and Personality in Surgical Residents: Can We Predict Who Most at Risk Is? Association of Program Directors in Surgery.
Mazerolle, S. M; Monsma, E. V; Mensch, J. (2012). “An Assessment of Burnout in Graduate Assistant Certified Athletic Trainers”. Journal of Athletic Training 47(3), 320-328.
Moneta, G. B. (2011). “Need for achievement, burnout, and intention to leave”. Testing personality and in dividable differnces, 5(2), 274-278.
Newman, R. (2010). “Encourage students to seek academic help: The role of the educational therapist”. The Educational Therapist, 31(2), 8-10.
Ryan, A. M. and Shin, H. (2011). “Help seeking tendencies during early adolescence: An examination of motivational correlates and consequences for an Achievement”. Learning and instruction, 21, 247-256.
Ryan, A. M., Pintrich, P.R. (1997). “Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent’s help-seeking in math class”. Journal of Educational Psychology, 89, 329-341.
Wang, M., Guan, H., Li, Y., Xing, C. & Rui, B. (2019). “Academic burnout and professional self-concept of nursing students: A cross-sectional study”. Nurse Education Today, 77, 27–31.
Zainudin, M. & Istiyono, E. (2019). “Scientific Approach to Promote Response Fluency Viewed from Social Intelligence: Is It Effective?”, European Journal of educational Research, Volume 8, Issue 3, 801-808.
Williams, J. D. & Takaku, S. (2011). “Help seeking self-efficacy and writing performance among college students”. Journal of writing research, 3(1), 1-18.
Young., M.E., and Long., L.L. (2007). Counseling and Therapy for Couples. Brooks/Cole Publishing Company: USA.
Zhang, Y, Gam, Y, Cham, H. (2007). “Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis”, Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |