
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,183 |
مداخله شناختی مبتنی بر بازی زمان فکر کردن کیکو برای ارتقای مهارتهای کارکرد اجرایی سرد کودکان پیشدبستانی در جهت گسترش مهارتهای یادگیری اولیه برای آمادگی ورود به دبستان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 18، 1401، صفحه 35-58 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2021.24114.2300 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فرزادی1؛ ناصر بهروزی* 2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ مرتضی امیدیان2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: کارکردهای اجرایی به مجموعه تواناییهای شناختی گفته میشود که به افراد امکان میدهد افکار و اعمالشان را در مواجه با موقعیتهای جدید و پیچیدهای که پاسخهای خودکار و تکانهای را میطلبد، کنترل کنند. هدف از این مطالعه، تأثیر مداخله شناختی مبتنی بر بازی نرمافزاری کیکو در جهت گسترش مهارتهای کارکرد اجرایی سرد در کودکان پیشدبستانی و مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر مهارتهای یادگیری اولیه برای آمادگی ورود به مدرسه بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. برای مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل پس از اتمام مداخله، از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-99 بود که از این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 204 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. بازی کیکو به مدت 35 روز در بازه زمانی (10-15 دقیقهای) در گروه آزمایش اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کارکرد اجرایی سرد (ابزار برو-نرو، جعبه وظیفه، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین) و آزمون ارزیابی آمادگی برای ورود به مدرسه براکن استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بازی کیکو بر بهبود مهارتهای کارکرد اجرایی سرد (حافظه کاری-بازداری، انعطافپذیری شناختی) در گروه آزمایش در سطح (001/0>p) مؤثر بوده است. همچنین، نتایج تحلیل واریانس با مقایسه دو گروه آزمایش و گواه ازنظر سازه آمادگی ورود به مدرسه مشخص کرد که گروه آزمایش نمره بالاتری در مهارتهای اولیه یادگیری موردنیاز برای آمادگی ورود به مدرسه بهدست آوردند. (آزمایش 25/17>56/10 کنترل) نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که بازی نرمافزاری کیکو با افزایش مهارتهای کارکرد اجرایی سرد در سن پیشدبستانی که مرحله حساس رشد این مهارتها است در افزایش آمادگی ورود به مدرسه کودکان پیشدبستانی برای ورود به دبستان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکرد اجرایی؛ بازی؛ سرد؛ آمادگی ورود به مدرسه؛ پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
Ackerman, D. J., Friedman-Krauss, A. H. (2017). Preschoolers’ executive function: Importance, contributors, research needs and assessment options. ETS Research Report Series, RR-17-22. doi:10.1002/ets2.12148
Ahmadi kamarposhti, A., Ebrahimi Qavam Abadi, S., alizadeh, H., delavar, A., Farookhi, N. (2019). Mathematics prediction on the basis of executive functions in normal 4th grade children. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 169-187).In Persian(
Anderson, A., and Bavelier, D. (2011). Action game play as a tool to enhance perception, attention and cognition. in Computer Games and Instruction. Eds S. Tobias, & J. D. Fletcher, (Charlotte, NC: IAP Information Age Publishing), 307-329.
Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., Gill, S. (2008). Promoting academic and social-emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child Development, 79, 1802-1817.
Cadavid-Ruiz, N., Quijano-Martínez, M. C., Tenorio, M., and Rosas, R. (2014). El juego como vehículo para mejorar las habilidades de lectura en niños con dificultad lectora. Pensamiento Psicológico, 12, 23-38.
Chiu, E. C., Wu, W. C., Hung, J. W., Tseng, Y. H. (2018). Validity of the Wisconsin Card Sorting Test in patients with stroke. Disability and rehabilitation, 40(16), 1967-1971.
Choobdari, A., Alizadeh, H., Sharifi Daramadi, P., Asgari, M. (2020). The effectiveness of executive functions program on performance of verbal working memory in students with visual impairment. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 8(14), 95-110. )In Persian(
Fatahi Andabil, A., Saberi, H., & kazemi kavaki, A. (2020). The Effectiveness of Neurofeedback and " Transcranial Direct Current Stimulation" on the Executive Function of Response Inhibition of Boys 6 to 11 years with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. Journal of Health Promotion Management, 9(3), 49-60. )In Persian(
Fonseca, M. (2017). Smoothing out the bumps of transitioning to kindergarten. (AEM: Professional Development Grant: Preschool Development Grants Technical Assistance.) Retrieved from https://pdg.grads360.org/#program.
Grant, D. A., & Berg, E. (1948). A behavioral analysis of degree of reinforcement and ease of shifting to new responses in Weigl-type card-sorting problem. Journal of Experimental Psychology, 38, 404-411.Homer, B., Plass, J. L., Rose, M. C., MacNamara, A. P., Pawar, S., Ober, T. M. (2019). Activating adolescents’ “hot” executive functions in a digital game to train cognitive skills: The effects of age and prior abilities. Cognitive Development, 49, 20-32.
Howard, S. J., Vasseleu, E. (2020). Self-regulation and executive function longitudinally predict advanced learning in preschool. Frontiers in Psychology, 11, 49-55.
Keown, L. J., Franke, N., Triggs, C. M. (2020). An evaluation of a classroom-based intervention to improve executive functions in 4-year old children in New Zealand. Early Childhood Education Journal, 48(5), 1-11.
Kessels, R. P., Postma, A. (2018). The Box Task: A tool to design experiments for assessing visuospatial working memory. Behavior research methods, 50(5), 1981-1987.
Kiko Thinking Time (2015). Brain fit group Pte Ltd
Kolnik, S. (2016). Predicting school readiness: Executive functions, problem behaviors and theory of mind in preschoolers. A dissertation submitted to the faculty of the University of Miami in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy
Lin, B., Liew, J., Perez, M. (2019). Measurement of self-regulation in early childhood: Relations between laboratory and performance-based measures of effortful control and executive functioning. Early Childhood Research Quarterly, 47, 1-8.Mann, T. D., Hund, A. M., Hesson‐McInnis, M. S., Roman, Z. J. (2017). Pathways to school readiness: Executive functioning predicts academic and social–emotional aspects of school readiness. Mind, Brain, and Education, 11(1), 21-31.
Mirzamani S. (2013). Psychometric properties of the Berken school readiness assessment test (Third Edition). Master thesis, Measurement, Islamic Azad University of Tehran. 1-186).In Persian)
Montoya, M. F., Susperreguy, M. I., Dinarte, L., Morrison, F., Martín, E. S., Rojas-Barahona, C. A., Förste, C. E. (2018). Executive function in Chilean preschool children: Do short-termmemory, working memory, and response inhibition contributedifferentially to early academic skills?, Early Childhood Research Quarterly, 18, 1-14.
Morgan, P. L., Farkas, G., Wang, Y., Hillemeier, M. M., Oh, Y., Maczuga, S. (2019). Executive function deficits in kindergarten predict repeated academic difficulties across elementary school. Early Childhood Research Quarterly, 46, 20-32. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.06.009
Nguyen, T., Duncan, G. J. (2019). Kindergarten components of executive function and third grade achievement: A national study. Early Childhood Research Quarterly, 46, 49-61.
Panter, J. E., Bracken, B. A. (2009). Validity of the Bracken School Readiness Assessment for predicting first grade readiness. Psychology in the Schools, 46(5), 397-409.
Parong, J., Mayer, R. E., Fiorella, L., MacNamara, A., Homer, B. D., Plass, J. L. (2017). Learning executive function skills by playing focused video games. Contemporary Educational Psychology, 51, 141-151.
Plass, J. L., Homer, B. D., Kinzer, C. K. (2015). Foundations of game-based learning. Educational Psychologist, 50(4), 258-283.
Raver, C. C., Jones, S. M., Li-Grining, C., Zhai, F., Bub, K., Pressler, E. (2011). CSRP’s impact on low-income preschoolers’ preacademic skills: Self-regulation as a mediating mechanism. Child Development, 82(1), 362-378. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01561.x
Rosas, R., Espinoza, V., Porflitt, F., Ceric, F. (2019). Executive functions can be improved in preschoolers through systematic playing in educational settings: Evidence from a longitudinal study”. Frontiers in psychology, 10, 2024, 1-12.
Schulz, K. P., Fan, J., Magidina, O., Marks, D. J., Hahn, B., Halperin, J. M. (2007). Does the emotional go/no-go task really measure behavioral inhibition?: Convergence with measures on a non-emotional analog. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(2), 151-160. https://doi.org/10.1016/j.acn.2006.12.001
Stevenson, W. A. (2019). Examining school readiness. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education in the College of Education at the University of Kentucky.
Swayze, M., Dexter, C. (2018). Working memory and school readiness in preschoolers. Contemporary School Psychology, 22(3), 313-323.
Thorell, L. B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin, G., and Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschoolchildren, Developmental Science. 12, 106-113.
Traverso, L., Viterbori, P., Usai, M. C. (2019). Effectiveness of an executive function training in Italian preschool educational services and far transfer effects to pre-academic skills. Frontiers in psychology, 10:2053, 1-13.
Vitiello, V. E., Greenfield, D. B., Munis, P., George, J. L. (2011). Cognitive flexibility, approaches to learning, and academic school readiness in Head Start preschool children. Early Education & Development, 22(3), 388-410.
Wangkawan, T., Lai, C., Munkhetvit, P., Yung, T., Chinchai, S. (2020). The Development and Psychometric Properties of the Visuospatial Working Memory Assessment (VWMA) for Children. Occupational therapy international, 1-10.
Wodka, E. L., Mark Mahone, E., Blankner, J. G., Gidley Larson, J. C., Fotedar, S., Denckla, M. B., Mostofsky, S. H. (2007). Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 29(4), 345-356. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 567 |