
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,945 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,384 |
نقش آسیبهای دنیاگرایی در تربیت معنوی از منظر نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1400، صفحه 139-156 اصل مقاله (832.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2021.23466.2608 | ||
نویسندگان | ||
محسن ورمزیار1؛ علی حسین احتشامی* 2؛ منصور خوشخوئی3 | ||
1دانشجوی دوره دکترای تخصصی الهیات و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
ازجمله روشهای شناخت آسیبها و موانع تربیت معنوی، عمل به دستورالعملها و سفارشهای امام علی(ع) است که خود پلههای بالاترین درجات کمال و معنویت را پیموده و آسیبها و موانع آن را به وجه احسن از سر راه خود زدوده است. تربیت معنوی پروراندن و رشد میل فطری انسان به پروردگار و تعالیبخشی ملکات نفسانی است. مقاله پیشرو درصدد است با بهرهمندی از آموزههای امام علی(ع) به روش توصیفی تحلیلی نقش آسیبهای دنیاگرایی در تربیت معنوی را موردبررسی قرار دهد. با واکاوی آموزههای نهجالبلاغه معلوم میشود که مهمترین آسیب تربیت معنوی دنیاگرایی است. دنیاگرایی مانع نیل انسان بهمراتب کمال، رشد و تربیت معنوی بوده و باعث غفلت انسان از جایگاه انسانی خود خواهد شد. نتایج پژوهش نشان داد که عواملی همچون لذتطلبی افراطی، حبّ دنیا، اشرافیگری کارگزاران حکومتی، انکار معاد، عطش تشنگان دنیا، مستی ناشی از نعمت، نیرنگبازی دنیا و آزمندی زمینة دنیاگرایی را فراهم نموده و عوارض جبرانناپذیری را برای تربیت معنوی انسان به بار میآورد. هدف نهایی دین تربیت معنوی انسان و تعالی روحی او است. با تأمل در مقتضیات چنین تربیتی به آسیبهای دنیاگرایی در تربیت معنوی پی میبریم. | ||
کلیدواژهها | ||
دنیا؛ دنیاگرایی؛ تربیت معنوی؛ نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - ابنفارس، احمدبنفارس. (1404 ق). معجم مقاییساللغه، جلد 2، قم: مکتب الاعلام الاسلامی. - اشعری، زهرا؛ باقری، خسرو؛ حسینی، افضل السادات. (1391). «بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی». دوفصلنامه تربیت اسلامی. شماره 5، 112-89. - آمدی، ابوالفتح. (1410ق). غررالحکم و دررالکلم. قم: دارالکتابالاسلامی. - باندورا، آلبرت. (1372). نظریه یادگیری اجتماعی ترجمه فرهاد ماهر. تهران: راهگشا. - جعفری، محمدتقی. (1362). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. جلد 13. تهران: دفتر نشر فرهنگی اسلامی. - -------------. (1378). تعلیم و تربیت. چاپ اول. تهران: پیام آزادی. - حرانی، ابومحمد حسنبنعلی. (1362). تحف العقول. ترجمه محمدصادق حسنزاده. تهران: نشر آلعلی (ع). - خدایاریفرد، محمد. (1381). مسائل دوران کودکی و نوجوانی. تهران: انتشارات یسطرون. - دشتی، محمد. (1398). ترجمه نهجالبلاغه. چاپ ششم. قم: انتشارات محمد و آل محمد. - سلحشوری، احمد. (1390). «حدود و ثغور تربیت اخلاقی. تربیت معنوی و تربیت دینی». فصلنامه علمیپژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال دوم شماره 2، 61-47. - طباطبایى، سید محمدحسین. (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن، جلد 10، قم: انتشارات جامعه مدرسین. - طوسی، محمدبنحسن. (1360). اخلاق ناصری. تصحیح و توضیح مجتبی مینویی و علیرضا حیدری. تهران: چاپ خوارزمی. - ----------------. (بیتا). التبیان فی تفسیرالقرآن، جلد 4، بیروت: داراحیاءالتراثالعربی. - غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیمانی، لیلا و نوریمقدم، ثنا. (1386). «هوش معنوی». فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی. شماره 1، 78-96. - غزالی، ابوحامد محمدبنمحمد. (1352). احیاعلومالدین. ترجمه مؤیدالدین محمد خوارزمی. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: دارالکتبالعلمیه. - کلینی، محمدبنیعقوب. (1407 ق). الکافی. چاپ چهارم. تهران: دارالکتبالاسلامیه. - کیانی، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده، علیرضا و نوذری، محمود. (1394). «تبیین رویکردهای موجود درباره تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تاکید بر آموزههای اسلامی». فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 126، 31-9. - مجلسی، محمدباقر. (1403 ق). بِحارُالاَنوار الجامِعَةُ لِدُرَرِ أخبارِ الأئمةِالأطهار. چاپ دوم. بیروت: دار احیاء التراثالعربی. - مطهری، مرتضی. (1380). سیری در نهجالبلاغه، چاپ بیست و ششم. تهران: انتشارات صدرا. - مکارم شیرازی، ناصر. با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان.(۱۳86). پیام امام امیرالمومنین (ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. تهران: دارالکتب الاسلامیه. - میرعرب، فرجالله. (1392). تربیت اعتقادی و معنوی با نگاهی قرآنی. قم: بوستان کتاب. - یدللهیفر، محمدجواد؛ فقیهی، علیرضا؛ سیفی، محمد؛ یوسفزاده، محمدرضا؛ ناطقی، فائزه. (1397). «اهداف و اصول تربیت معنوی براساس آموزههای امام علی(ع) در نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 24. 120- 105. - Cully, I. (1984). Education for Spiritual Growth. San Francisco: Harper & Row.
- Hill, B. V. (1990) . “A time to search:spiritual drvelopment in the classroom”, Christian Education, No. 36, 5-22.
- Vaughan, F. (1991). “Spiritual issue in psychotherapy”, Journal of transpersonal psychology, 23, 105-119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 972 |