
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,193 |
مقایسه حس انسجام و عادتهای مطالعه در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 9، شماره 16، 1400، صفحه 209-222 اصل مقاله (665.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.17011.1814 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا ایمان پرور* 1؛ عذرا غفاری2؛ وحید فلاحی3؛ شیرین احمدی3 | ||
1دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، اداره کل بهزیستی استان اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و عادتهای مطالعه در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی انجام گرفت. روش: روش این پژوهش علی مقایسهای بود. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی مشغول به تحصیل در نیمة دوم سال 97 در شهرستان پارسآباد بود. 60 دانشآموز دختر تیزهوش به روش نمونهگیری در دسترس و 60 دانشآموز عادی نیز با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی سن و جنسیت با گروه تیزهوش همتا شده و بهعنوان گروه مقایسه در این پژوهش شرکت کردند. دو گروه بهصورت انفرادی و با حضور پژوهشگر به پرسشنامههای حس انسجام آنتونووسکی و عادتهای مطالعه پالسانی شارما پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانشآموزان تیزهوش در متغیرهای حس انسجام بالاتر و عادتهای مطالعه (مدیریت زمان، شرایط فیزیکی، توانایی خواندن، یاداشت برداری، انگیزش یادگیری، برگزاری امتحان و تندرستی) متفاوتتر از دانشآموزان عادی است (001/0>P). نتیجهگیری: با توجه به این نتایج میتوان گفت حس انسجام و عادتهای مطالعه مناسب، با فراهم کردن راهکارهای مقابلهای مؤثر هنگام روبرو شدن با مسائل در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و ایجاد انگیزه در آنها تأثیر میگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
حس انسجام؛ عادتهای مطالعه؛ تیزهوش؛ دانشآموز | ||
مراجع | ||
دلاور، علی. (۱۳۸۶). روشهای پژوهش در علوم انسانی، تهران: انتشارات رشد. شکورنیا، عبدالحسین؛ پورحسین، الهام؛ غفوریان بروجردینیا؛ مهری، سعیدیان، سید رضا. (1390). «رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان رشتهی پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز»، فصلنامه علمی-پژوهشی جندیشاپور، 2(4)، 201-211. فریدونی مقدم، مالک و چراغیان، بهمن (1387). «عادتهای مطالعه و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان»، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 6(1)، 28-21. کوشان، محسن و حیدری، عباس (1385). «بررسی عادتهای مطالعه در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی سبزوار»، مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 13(4)، 189-185. گلپرور، محسن؛ آتشپور، حمید و هادیپور، محبوبه. (1391). «مقایسهی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش دختر مدارس تیزهوشان با دختران تیزهوش مدارس عادی»، فصلنامهایرانیکودکاناستثنایی، 12(2)، 94-85. گنجی، مهدی. (1396). روانشناسی کودکان استثنایی براساس.DSM-5 تهران: نشر ساولان. معتمدی، عبدالله؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ اعظمی، یوسف؛ چوپان، حامد و دوستیان، یونس. (1393). «مقایسه سبکهای یادگیری، سبکهای مطالعه و مدیریت زمان در دانشجویان ممتاز»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(33)، 1-20. نریمانی، محمد؛ غلامزاده، حانیه و دهقان، حمیدرضا. (1393). «مقایسه عادات مطالعه، خودکارآمدی و تعللورزی میان دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی»، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 11(20)، 175-196. همتی علمدارلو، قربان؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه و ارجمندی، محمدصادق. (1394). «مقایسه تصورات یادگیری و عادتهای مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی»، فصلنامه افراد استثنایی، 5(18)، 69-45. Alzahrani, S. S., Soo Park, Y., Tekian, A. (2018). “Study habits and academic achievement among medical students: A comparison between male and female subjects”. Journal Medical Teacher. 16, 70-81.
Amirkhan, J. H., Greaves, H. (2003). “Sense of coherence and stress: The mechanics of a healthy disposition”. Psychology & Health, 18(1), 31-62.
Antonovksy, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Antonovsky A. (1993). “The structure and properties of the sense of coherence scale”. Social Science Medical, 36(6), 725-733.
Bengtsson, A., Lars, H. (2008). “The Validity of Antonovsky sense of coherence measure in a sample of schizophrenicpatients living in the community”. Journal Advance Nursing, 33(4), 432-438.
Braun-Lewensohn, O., Sagy, S., Roth, G. (2011). “Coping strategies as mediators of the relationship between sense of coherence and stress reactions: Israeli adolescent’s undermissile attacks”. Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 24(3), 327-341.
Busayo, I.O. (2011). The School library as a foundational step tohildren’s effective reading habits. Library Philosophy and Practice. Retrieved on 19th November, 2013 from http://unlib.edu/LPP.
Cardelle-Elawar, M., Nevin, R. (2003). “The role of motivation on strengthening teacher identity: Emerging themes”. Journal Action in Teacher Education, 23, 48-58.
Cetinkaya, C. (2013). “Sakarya science and art center nature education programme”. Journal of Environmental Protection and Ecology JEPE, 14, 1317-1324.
Chu, J. J., Khan, M. H., Jahn, H. J.,& Kraemer, A. (2016). “Sense of coherence and associated factors among university students in China: cross-sectional evidence”. Journal BMC Public Health, 16, 336-342.
Crede, M., Kuncel, N. R. (2014). “Study Habits, Skills, and Attitudes The Third Pillar Supporting Collegiate Academic Performance”. Journal Perspectives on Psychological Science. 3(6), 425-453.
Feldman, D. B., Einav, M., Margalit, M. (2018). “Does Family Cohesion Predict Children's Effort? The Mediating Roles of Sense of Coherence, Hope, and Loneliness”. Journal of Psychology, 152(5), 276-289.
Feldt, T., Leskinen, E., Koskenvuo, M., Suominen, S., Vahtera, J., & Kivim¨aki, M. (2011). “Development of sense of coherence in adulthood: a person-centered approach. Thepopulation-based HeSSup cohort study”. Journal Quality of Life Research, 20(1), 69-79.
Fuent, J. P. L., Cardlle-Elawar, M. (2009). “Research on action-emotion style and studyand habits: effects of individual differences on learning and academic performance of undergraduate students”. Journal Learning and Individual Differences, 19, 567-576.
Gallagher, J. J. (2000). Changing paradigms forgifted education in the United States. In K. A.
Garcı´a‐Moya, I., Rivera, F., Moreno, C. (2013). “School context and health in adolescence: The role of sense of coherence”. Scandinavian Journal of Psychology, 54(3), 243-249.
Grayson, J. P. (2008). “Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: a comparative analysis”. Journal Higher Education, 56(4), 473-492.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., Pullen, P. C. (2009). Exceptional learners (11th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Holmberg, S., Thelin, A., Stiernstrom, E. L. (2004). “Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices”. European Journal of Psychological Assessment, 20, 227-236.
Jato, M., Ogunniyi, S. O., Olubiyo, P. O. (2014). “Study habits, use of school libraries and students’ academic performance in selected secondary schools in Ondo West Local Government Area of Ondo State”. Journal Library Influence. Science. 6(4), 57-64.
Mahammadzadeh, A., Poursharifi, H., Alipour, A. (2010). “Validation of Sense of Coherence (SOC) 13- item scale in Iranian sample”. Procedia- Social and Behavioral, 5, 1451-1455.
Modin, B., Stberg, V. O., Toivanen, S., Sundell, K. (2011). “Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health complaints. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area”. Journal of Adolescence, 34, 129-139.
Mohhamadzadeh, A. (2010). Validation of Sense Of Coherence inventory-(SOC) 13 scale. (Dissertation): Payam-e-NoorUniversity.
Natvig, G. K., Hanestad, B. R., Samdal, O. (2006). “The role of the student: salutogenic or pathogenic?”, International Journal of Nursing Practice, 12, 280-287.
Palsane, A and Sharma, N. (1989). Study habit inventory (PSSHI). National Psychological Corporation. 4/230, Kacheri Ghat, Agra (UP) India.
Rohani, C., Khanjari, S., Abedi, H. A., Oskouie, F., Langius‐ Eklöf, A. (2010). “Health index, sense of coherence scale, brief religious coping scale and spiritual perspective scale: Psychometric properties”. Journal Advance Nursing, 66(12), 2796- 2806.
Sirohi, V. (2004). “A study of underachievement inrelation to study habits and attitudes”. Journal Individual Education, 9-14.
Vifladt, A., Simonsen, B. J., Lydersen, S., Farup, P. G. (2016). “The association between patient safety culture and burnout and sense of coherence: A cross-sectional study in restructured and not restructured intensive care units”. Journal Intensive Critical Care Nursing, 36, 26-34.
Yuen, M., Chan, S., Chan, C., Fung, D. C. L., Cheung, W. M., Kwan, T., Leung, F. K. S. (2016). “Differentiation in key learning areas for gifted students in regular classes: A project for primary school teachers in Hong Kong”. Journal Gifted Education International. 4, 1-11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |