
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
ارائه یک مدل ریاضی استوار امکانی بهمنظور مسیریابی، زمانبندی و توزیع منابع در عملیات کمکرسانی پس از زلزله با درنظر گرفتن اختلال در توزیع در شرایط عدم قطعیت | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 17، اسفند 1399، صفحه 275-293 اصل مقاله (852.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2021.22420.1985 | ||
نویسندگان | ||
سیما غایب لو* 1؛ فریبا فتحیپور2؛ نگار ترکمانی3 | ||
1استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مکانیک، مکانیک و صنایع، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی سراج، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
ازآنجاییکه فاجعههای طبیعی اغلب موجب از بین رفتن جان و مال انسانها میشوند، طراحی مناسب شبکه توزیع امدادرسانی بعد از وقوع بحران ضروری میباشد. بهعلاوه چون افراد آسیبدیده نمیتوانند بیش از چند روز بدون آب، غذا، دارو و سرپناه زنده بمانند، مسئله مسیریابی و توزیع کالاهای امدادی با حداکثر سرعت بسیار مهم بوده و از اهداف اصلی پژوهش در نظر گرفتهشده است. حداقل کردن تعداد وسایل موردنیاز بهمنظور کاهش هزینهها و توزیع عادلانه کالاهای امدادی بهگونهای که در یک پناهگاه نسبت به پناهگاه دیگر، کمبود بیشازحد زیاد نباشد، از دیگر اهداف پژوهش میباشند. برای دستیابی به اهداف فوق، مدل برنامه ریاضی سه هدفه سیستم لجستیک توزیع برای مسیریابی و زمانبندی وسایل نقلیه امدادی جهت توزیع کالاهای امدادی از مراکز توزیع به پناهگاهها تحت شرایط عدم قطعیت و با در نظر گرفتن اختلال در توزیع طراحیشده است. بهمنظور برخورد با عدم قطعیت موجود در پارامترهای مسئله از دو روش امکانی مختلف شامل رویکرد امکانی مبتنی بر اندازه اعتبار و روش استوار امکانی بهره گرفتهشده است. برای حل مدل چندهدفه ارائهشده نیز از یک رویکرد فازی تعاملی بهره گرفتهشده است. درنهایت بهمنظور بررسی کاربردپذیری مدل ریاضی ارائهشده، مطالعه موردی در ایران و در شهر تبریز صورت گرفته است. با توجه به نتایج بهدستآمده و اولویت تصمیمگیرنده برای کاهش تقاضای برآورده نشده در این مقاله، روش استوار امکانی بهترین روش برای مدلسازی مسئله موردنظر انتخاب میشود. همچنین نتایج حاصل از حل مطالعه موردی نشان داد که بین میزان عرضه کالاهای امدادی و زمان توزیع کالاهای امدادی رابطه معکوس وجود دارد و درصد کاهش زمان توزیع کالاهای امدادی درازای افزایش بیشازحد عرضه کالاهای امدادی بسیار ناچیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی امکانی؛ برنامهریزی ریاضی چندهدفه؛ اختلال؛ لجستیک امداد بشردوستانه | ||
مراجع | ||
[1] فلاحی، ک.ج.ز.ع. (1388). اصول و مبانی مدیریت بحران, ed. ۱. تهران موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران. [2] جمالی، ح. (1394). مدیریت عملیات امدادرسانی در شرایط اضطرار با استفاده از مفهوم تور پوششی و امکان ارسال مستقیم. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا, 1394. ۴۲(بهار). [3] Altay, N. and Green,W.G. (2006). OR/MS research in disaster operations management. European Journal of Operational Research, 175(1), 475-493. [4] Özdamar, L., E. Ekinci, and Küçükyazici, B. (2004). Emergency Logistics Planning in Natural Disasters. Annals of Operations Research, 129(1), p. 217-245. [5] Hale, T. and Moberg, R. (2005). Christopher, Improving supply chain disaster preparedness: A decision process for secure site location. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 35(3), 195-207. [6] Chang, M.-S., Tseng, Y.-L. and Chen, J.-W. (2007). A scenario planning approach for the flood emergency logistics preparation problem under uncertainty. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 43(6), 737-754. [7] Balcik, B. and Beamon, B. M. (2008). Facility location in humanitarian relief, International Journal of Logistics Research and Applications, 11(2), 101-121. [8] Balcik, B., Beamon, B. M. and Smilowitz, K. (2008). Last Mile Distribution in Humanitarian Relief, Journal of Intelligent Transportation Systems, 12(2), 51-63. [9] Lin, Y.-H., et al. (2011). A logistics model for emergency supply of critical items in the aftermath of a disaster. Socio-Economic Planning Sciences, 45(4), 132-145. [10] de la Torre, L.E., Dolinskaya, I. S. and Smilowitz, K.R. (2012). Disaster relief routing: Integrating research and practice. Socio-Economic Planning Sciences, 46(1), 88-97. [11] Nolz, P. C., Semet, F. and Doerner, K.F. (2011). Risk approaches for delivering disaster relief supplies. OR spectrum, 33(3), 543-569. [12] Hamedi, M., Haghani, A. and Yang, S. (2012). Reliable Transportation of Humanitarian Supplies in Disaster Response: Model and Heuristic. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 54 1205-1219. [13] Wex, F., et al., (2014). Emergency response in natural disaster management: Allocation and scheduling of rescue units. European Journal of Operational Research, 235(3), 697-708. [14] Gan, X., et al., (2015). Emergency vehicle scheduling problem with time utility in disasters. Mathematical Problems in Engineering. [15] Pourrahmani, E., et al., (2015). Dynamic evacuation routing plan after an earthquake. Natural Hazards Review, 16(4), 04015006. [16] Moshref-Javadi, M. and Lee, S. (2016). The customer-centric, multi-commodity vehicle routing problem with split delivery. Expert Systems with Applications, 56, 335-348. [17] صبوحی، ف.، جبارزاده، آرمین. (1398). مدل بهینهسازی امکانی استوار برای شبکهی توزیع اقلام امدادی تحت عدم قطعیت. علمی پژوهشی مدیریت بحران، ۸(۱)، 45-۵۳. [18] Sabouhi, F., M. Heydari, and Bozorgi-Amiri, A. (2016). Multi-objective routing and scheduling for relief distribution with split delivery in post-disaster response. Journal of Industrial and Systems Engineering, 9(3), 17-27. [19] Li, S. and Teo, K. L. (2019). Post-disaster multi-period road network repair: work scheduling and relief logistics optimization. Annals of Operations Research, 283(1), 1345-1385. [20] Li, S., Ma, Z. and Teo, K.L. (2020). A new model for road network repair after natural disasters: Integrating logistics support scheduling with repair crew scheduling and routing activities. Computers & Industrial Engineering, 145, 106506. [21] Zhong, S., et al., (2020). Risk-averse optimization of disaster relief facility location and vehicle routing under stochastic demand. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 141, 102015. [22] Hasani, A. and Mokhtari, H. (2019). An integrated relief network design model under uncertainty: A case of Iran. Safety Science, 111, 22-36. [23] Zhang, P., et al., (2020). A distributionally robust optimization model for designing humanitarian relief network with resource reallocation. Soft Computing, 24(4), 2749-2767. [24] Pishvaee, M.S., Razmi, J. and Torabi, S.A. (2012). Robust possibilistic programming for socially responsible supply chain network design: A new approach. Fuzzy Sets and Systems, 206, 1-20. [25] Lai, Y.-J. and Hwang, C.-L. (1993). Possibilistic linear programming for managing interest rate risk. Fuzzy Sets and Systems, 54(2), 135-146. [26] Inuiguchi, M. and Ramı́k, J. (2000). Possibilistic linear programming: a brief review of fuzzy mathematical programming and a comparison with stochastic programming in portfolio selection problem. Fuzzy Sets and Systems, 111(1), 3-28. [27] Jiménez, M., et al. (2007). Linear programming with fuzzy parameters: An interactive method resolution. European Journal of Operational Research, 177(3), 1599-1609. [28] Baoding, L. and Yian-Kui, L. (200). Expected value of fuzzy variable and fuzzy expected value models. IEEE Transactions on Fuzzy Systems, 10(4), 445-450. [29] Li, X. and Liu, B. (2006). A sufficient and necessary condition for credibility measures. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 14(05), 527-535. [30] Liu, B. and Iwamura, K. (1998). Chance constrained programming with fuzzy parameters. Fuzzy Sets and Systems, 94(2), 227-237. [31] Boading, L. (1999). Dependent-chance programming with fuzzy decisions. IEEE Transactions on Fuzzy Systems, 1999. 7(3), 354-360. [32] پیشوایی, میر سامان، (1391). طراحی شبکه تأمین یکپارچه مستقیم-معکوس مبتنی بردیدمان(پارادایم) توسعه پایدار در شرایط عدم قطعیت. دانشگاه تهران: دانشکده مهندسی صنایع. [33] Torabi, S.A. and Hassini, E.(2008). An interactive possibilistic programming approach for multiple objective supply chain master planning. Fuzzy Sets and Systems, 159(2), 193-214. [34] تبریز, پورتال شهرداری منطقه ۵، www.m5.tabriz.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |