
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,783 |
کاربرد مدل تشخیصی شناختی در تعیین مهارتهای شناختی زیربنایی عملکرد در آزمون ماتریسهای پیشروندۀ ریون | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 17، 1400، صفحه 53-69 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2021.21583.2148 | ||
نویسندگان | ||
سعیده حسینی1؛ جلیل یونسی* 2؛ اصغر مینائی2؛ ریحانه رحیمی3 | ||
1کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری | ||
2دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین مهارتهای شناختی زیربنایی لازم برای پاسخگویی به سؤالهای آزمون هوش ریون و شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان پایه نهم در این مهارت با استفاده از مدلهای سنجش تشخیصی شناختی بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ نوع دادههای جمعآوریشده، جزء پژوهشهای توصیفی و به لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه نهم مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان مناطق نوزدهگانه آموزشوپرورش 700 نفر دانشآموز دختر و پسر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نخست با کمک نظر متخصصین حوزه هوش یک ماتریس Q که شامل روابط بین 8 مهارت زیربنایی و 60 سؤال آزمون ریون بود تشکیل گردید و با استفاده از مدل غیرجبرانی DINA با کمک بسته CDM در محیط نرمافزار R مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. سپس بهمنظور تعیین احتمال تسلط آزمودنیها در هر یک از مهارتها با تعیین نقطه برش 7/0 برای حد تسلط، با استفاده از روش پسینی مورد انتظار در چهارچوب مدل DINA، افراد موردبررسی در هر یک از مهارتها به دو گروه مسلط و غیر مسلط تقسیم شدند. یافتهها: نتایج سنجش تشخیصی شناختی نشان داد که بیشترین احتمال تسلط مربوط به مهارتهای ثبات و پیشرفت بود و درمجموع وضعیت آزمودنیها در همه مهارتها بهجز دو مهارت تسلط اندیشه و استدلال کمی مطلوب ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به وضعیت نامطلوب آزمودنیها در دو مهارت استدلال کمی و تسلط اندیشه نسبت به سایر مهارتها، میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان در تولید ایده سریع و سیالی اندیشه و کشف روابط ریاضی ضعیف هستند؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مدارس به پرورش خلاقیت دانشآموزان توجه بیشتری شده و تکالیفی که نیاز به ایده پردازی دارد به عهده آنها گذاشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پسینی مورد انتظار؛ سنجش تشخیصی شناختی؛ ماتریس Q؛ مدل DINA | ||
مراجع | ||
اشمن، آدریان. اف و کانوی، روبرت. ان. اف. (1384). مقدمهای بر آموزشوپرورش شناختی، نظریه و کاربرد. ترجمه سید کمال خرازی. تهران: سنا.
استرنبرگ، رابرت. (1387). روانشناسی شناختی. ترجمه سیدکمال خرازی، الهه حجازی. تهران: سمت.
امیرتیموری، محمدحسن. (1382). «نظریه هوشهای چندگانه و برنامه درسی». تعلیم و تربیت، 76، 33-66.
مارنات، گری گراث. (1391). راهنمای سنجش روانی (جلد اول). ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو(چاپ ششم). تهران: رشد.
محسنپور، مریم. (1393). طراحی و ساخت آزمون شناختی- تشخیصی سواد ریاضی کاربردی دانشآموزان سال اول دبیرستان و سنجش اثربخشی بسته آموزشی جبرانی مبتنی بر آن. پایاننامه دکتری: دانشگاه تهران.
مینایی، اصغر. (1391). مدل پردازی تشخیصی شناختی ((CDM سؤالهای ریاضیات تیمز 2007 در دانشآموزان پایه هشتم ایران با استفاده از مدل یکپارچه با پارامتر پردازی مجدد (RUM) و مقایسه مهارتهای ریاضی دانشآموزان دختر و پسر (رساله دکتری سنجش و اندازهگیری). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
Armstrong, M. (2011). Armstrong's handbook of strategic human resource management. Kogan Page Publishers.
Chen, C. M. C. (2013). Examining Uncertainty and Misspecification of Attributes in Cognitive Diagnostic Models (Doctoral dissertation, Columbia University).
DeCarlo, L. T. (2011). “On the analysis of fraction subtraction data: The DINA model, classification, latent class sizes, and the Q-matrix”. Applied Psychological Measurement, 35(1), 8-26.
Gierl, M. J., Wang, C., Zhou, J. (2008). “Using the Attribute Hierarchy Method to Make Diagnostic Inferences about Examinees' Cognitive Skills in Algebra on the SAT”. Journal of Technology, Learning, and Assessment, 6(6), n6.
Henson, R., Douglas, J. (2005). “Test construction for cognitive diagnosis”. Applied Psychological Measurement, 29(4), 262-277.
Huo, Y., de la Torre, J. (2014). “Estimating a cognitive diagnostic model for multiple strategies via the EM algorithm”. Applied Psychological Measurement, 38(6), 464-485.
Jang, E. E. (2008). “A framework for cognitive diagnostic assessment”. Towards adaptive CALL: Natural language processing for diagnostic language assessment, 117-131.
Jang, E. E., Dunlop, M., Park, G., van der Boom, E. H. (2015). “How do young students with different profiles of reading skill mastery, perceived ability, and goal orientation respond to holistic diagnostic feedback?”, Language Testing, 32(3), 359-383.
Kunina-Habenicht, O., Rupp, A. A., Wilhelm, O. (2009). “A practical illustration of multidimensional diagnostic skills profiling: Comparing results from confirmatory factor analysis and diagnostic classification models”. Studies in Educational Evaluation, 35(2), 64-70.
McGlohen, M. K. (2004). The application of cognitive diagnosis and computerized adaptive testing to a large-scale assessment (Doctoral dissertation).
Roussos, L. A., Templin, J. L., Henson, R. A. (2007). “Skills diagnosis using IRT‐based latent class models”. Journal of Educational Measurement, 44(4), 293-311.
Rupp, A., A., Templin, J., Henson, R., A. (2010). Diagnostics measurement. USA: Guilford Press.
Templin, J. L., Ivie, J. L. (2006, April). Analysis of the Raven’s Progressive Matrices (RPM) scale using skills assessment. In annual meeting of the National Council on Measurement in Education (NCME), San Francisco, CA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |