
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,182 |
تجزیهوتحلیل مدل "هر روستا یک محصول" و شکلگیری "خوشههای فعالیت غیر کشاورزی" در مناطق روستایی | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 36، دی 1399، صفحه 237-261 اصل مقاله (803.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/aes.2020.21941.3086 | ||
نویسنده | ||
سعید عیسی زاده* | ||
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
بسیاری از روستاها در کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته به دلیل کسبوکار کشاورزی و در نتیجه وجود درآمد کمتر نسبت به مناطق شهری تصمیم به ایجاد صنایعی در روستاها گرفتند تا از طریق اشتغال غیر کشاورزی بتوانند درآمد بالایی را کسب کنند بهطوریکه هر روستا در تولید یک محصول متمایز مهارت کسب کرده و از این طریق میتوانند سبب کاهش فقر در مناطق روستایی شوند. هدف این تحقیق بررسی نحوه شکلگیری و استقرار این صنایع در روستاها است. برای این هدف مجموعهای از روستاهای استان همدان که به فعالیتهای غیر کشاورزی اشتغال دارند انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه است و مصاحبههای عمیق و مشاهدات متعدد میدانی بوده و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از بسـتـه نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد در بین روستاهایی که موفق به استقرار فعالیتهای "هر روستا یک محصول" شده اند یک عامل مهم ایجادکننده "دسترسی به بازار" فروش محصول، مشترک است. بهطوریکه با حفظ ارتباط با بازار و مشتری، کارگر دیروز شهری امروز به تولیدکننده روستایی غیر کشاورزی تبدیل شده است. در این مناطق روستایی ضمن انتقال محل و نقطه تولید به روستا، عملاً شیوه تولید را به روستا منتقل کرده و بهدلیل نیاز به نیروی کار ماهر در محل تولید جدید، سایر اهالی روستا که بهنوعی از نزدیکان محسوب میشوند را آموزش و بکار گرفتهاند. درعینحال عامل تقلید باعث کسب مهارت و گسترش آن در روستا و ایجاد کارگاههای خانوادگی مشابه شده است. برای رفع نیازهای تأمین مواد و دستگاههای مربوطه و نیز نیاز به تعمیرات لازم، فعالیتهای وابسته شکل گرفتهاند که بهنوعی نیازهای فعالیتهای نخستین را برطرف و باعث تکمیل خوشهای فعالیت مشخص شده است. در سایه این تحولات برخی روستاها شاهد مهاجرت معکوس بوده و افراد از شهرها به سمت روستا برگشتهاند. در بررسی این فعالیتها مشخص شده که چشمانداز درآمدی بهتر، انعطافپذیری، کار در محیطی با استرس کمتر و همچنین ثبات شغلی از دلایل مهم ادامه این فعالیتها بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یک روستا یک محصول؛ صنعتی شدن روستا؛ مهاجرت معکوس و خوشه صنعتی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ازکیا، مصطفی. (1381). جامعهشناسی توسعه و توسعهنیافتگی روستایی ایران، انتشارات اطلاعات، جلد اول، چاپ 11. افتخاری، رکنالدین و طاهرخانی، مهدی. (1381). «استقرار صنعت در روستا و نقش آن در رفاه مناطق روستایی». مدرس علوم انسانی، 6(2)، 1-22. ملاشاهی، غلامعباس. (1391). «اهمیت و نقش صنایع روستایی در ایجاد اشتغال پایدار». ماهنامه اجتماعی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 152، 74-79. نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن (1390). مرکز آمار ایران. Hartono, Y., Wartiningsih, A., Nurwahidah, S., Ieke Wulan Ayu. and Gunawan,G. (2020). “Value Chain Analysis of the Villages’ Top Product on OVOP (One Village One Product) Based Village”. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. Vol. 465, 382-385. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200827.097.
Haraguchi, N. (2008). “The One-‐Village-One-Product (OVOP) movement: What it is, how it has been replicated, and recommendations for a UNIDO OVOP-‐type project”. Research and statistics branch working paper, Vol. 3, 2-47.
Kader, R. A., Mohamad, M. R. B. and Ibrahim, A. A. H. C. (2009). “Success factors for small rural entrepreneurs under the one-district-one-industry programme in Malaysia”, Contemporary Management Research, Vol. 5, No. 2, 147-162.
Kurokawa, K., Tembo, F. & Velde, D. W. (2010). “Challenge for the OVOP Movement in Sub-Saharan Africa, Jica Reaserch institute”, Working Paper, No. 18, 2-48.
Murayama, H. (2012). Significance of the regional One-Product policy-How to use the OVOP/OTOP movements, The Graduate School of Policy Science in Ritsumeikan University, Japan,The policy science association of Ritsumeikan university, Thammasat printing house. First published.
NDIONE, J. and SUZUKI, K. (2019). “Beyond the One Village One Product (OVOP) Concept through Design Thinking Approach”. International Journal of Education and Research, Vol. 7, No. 4, 143-156.
Ngugi, J. and Bwisa, H. (2013). Factors influencing growth of group owned small and medium enterprises: a case of one village one product enterprises.
Natsuda, K., Igusa, K., Wiboonpongse, A. and Thoburn, J. (2012). “One Village One Product–rural development strategy in Asia: the case of OTOP in Thailand”, Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienne d'études du développement, Vol. 33, No. 3, 369-385.
Sarman, M. (2018). “Capitalize Local Resources with the OVOP Model”. Advances in Economics, Business and Management Research, volume. 93, 148-151.
Stenning, N. and Miyoshi, K. (2008). “Knowledge and networking strategies for community capacity development in Oyama-machi: An archetype of the OVOP movement”, Journal of OVOP Policy, Vol. 1, No. 2, 5-20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,696 |