
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,181 |
تبیین اثر فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر هوشمندسازی فدراسیونهای ورزشی ایران با ملاحظه میانجی مدیریت دانش | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
دوره 10، شماره 20، دی 1399، صفحه 133-147 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2020.22064.2644 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه فتاحیان1؛ همایون عباسی* 2؛ حسین عیدی2 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در سازمانها و رویدادهای ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هوشمندسازی فدراسیون های ورزشی ایران با ملاحظه نقش میانجی مدیریت دانش بود. روش پژوهش، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را همه رؤسا و کارشناسان فدراسیون های ورزشی ایران در سال 1398 تشکیل دادند (750 =N)، که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده، 256 نفر، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات هرناندز و همکاران (2011)، پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون (2003) بود و برای سنجش مؤلفه های مختلف هوشمندی سازمانی نیز از پرسشنامههای هوش استراتژیک مکوبی (2007)، هوش هیجانی وانگ و لو (2002)، هوش محیطی آقاحسینی (1389)، هوش رقابتی، هوش سازمانی و هوش ساختاری راچ و سانتی (2010) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری رویکرد واریانس محور با استفاده از نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافته ها نشان داد، بیشترین میزان اثر مربوط به رابطه بین مدیریت دانش و سازمان هوشمند بود. فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز تأثیر نسبتاً بالایی بر مدیریت دانش داشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات با شدت متوسطی بر سازمان هوشمند مؤثر بود. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق میانجی مدیریت دانش، تأثیر مثبت و معناداری بر سازمان هوشمند داشت. پیشنهاد می شود رؤسای فدراسیون های ورزشی، به منظور ایجاد زیرساخت مناسب فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در فدراسیون ها برای پیاده سازی موفقیت آمیز بر مدیریت دانش سرمایه گذاری بیشتری کنند. در جهت هوشمندی فدراسیون ها، نظام مدیریت دانش بهعنوان فرآیند یادگیری پویا، در حل مسأله، برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فدراسیونهای ورزشی؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات؛ مدیریت دانش؛ هوشمندسازی | ||
مراجع | ||
- آقاحسینی، تقی (1389). مدرسهی هوشمند: کاربرد نظریه هوشهای چندگانه در مدیریت مدارس، تهران، نشر نوشته. - بیکزاد جعفر؛ علائی محمد باقر؛ اسکندری کریم (1389). «بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمانهای دولتی استان آذربایجان شرقی»، نشریه پژوهشهای مدیریت، 3 (8)، 143-163. - حیدربیگی شهلا؛ امیدی رسول؛ حیدربیگی افشین (1398). «بررسی تأثیر هوش هیجانی بر امید به زندگی»، نشریه رویش روانشناسی، 8 (2)، 35، 193-202. - رمضانیان محمدرحیم؛ ملائی مینا؛ آبسالان شکوفه (1392). «بررسی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانها»، نشریه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت ورزشی، 5 (20)، 185-204. - زارعی عظیم؛ مقدم علیرضا؛ شهریاری مهری (1395). «بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی»، فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5 (4)، 1-32. - سبحانی یزدان؛ هنری حبیب؛ شهلایی جواد؛ احمدی علیرضا (1392). «رابطهی فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی»، نشریه مدیریت ورزشی، 17، 73-55. - سرلک محمدعلی (1390). سازمانهای عصر دانش، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور. - شوهانی، محمدحسین؛ محمدی، سردار؛ نوربخش، پریوش (1395). «نقش فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در هوش سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان»، مطالعات مدیریت ورزشی، 39، 72-51. - طبرسا، غلامعلی؛ رضائیان، علی؛ نظریپور، امیرهوشنگ (1391). «طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی بر هوشمندی سازمانی در سازمانهای دانش بنیان»، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 2 (1)، 47-72. - عباسی، محمد؛ بهنود، قاسم (1395). «الزامات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت دانش در سازمانهای امنیتی»، فصلنامه علمی پژوهشی امنیت پژوهی، 15 (53)، 86-41. - فروغی، زهرا؛ خانی، ناصر؛ سلطانی، ایرج (1395). «بررسی رابطه هوش استراتژیک مدیران عملیاتی با اثربخشی تیمهای خودگردان شرکت فولاد مبارکه»، نشریه مدیریت توسعه و تحول ویژهنامه، 163-178. - گلرد، پروانه؛ کنعانی، علی (1396). «تأثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی با نقش میانجی هوش سازمانی»، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5 (2)، 84-65. - یحییزاده، آسیه؛ علیزاده، نادی (1396). «رابطه بین هوش سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان آمل»، نشریه مدیریت فرهنگی، 11 (38)، 93-109. - Adamczewski p. (2018). “Knowledge management of intelligent organizations in turbulent environment”, 28th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Paris, 412-430.
- Adamczewski. P. (2016). “ICT solutions in intelligent organizations as challenges in a knowledge economy”, Management Journal, 20(2), 198-209.
- Badnjevic, J., Padukova, L. (2006). ICT Awareness in Small Enterprises in the Indian Tourism Branch, Master Thesis in Informatics, IT University of Gutenberg, Sweden.
- Destler, K. N. (2016). “Creating a Performance Culture Incentives, Climate, and Organizational Change”, the American Review of Public Administration, 46(2), 201-225.
- Filos. E., Banahan. E. (2006). “Towards the smart organization: An emerging organizational paradigm and the contribution of the European RTD programs”, Journal of Intelligent Manufacturing, 12, 101-119.
- Hernandez, B. Montaner, T. Sese, F.J. Pilar Urquizu, P. (2011). “The role of social motivations in e-learning: How do they affect usage and success of ICT interactive tools?”, Computers in Human Behavior, 27, 2224-2232
- Inga S-Butiene (2009). “Towards the Intelligent University: an Empirical Study”, Socialiniai tyrimai /Social Research, 3 (17), 110-119.
- Keshavarz H. Esmaili Givi MR. Shekari MR. (2018). “Knowledge management infrastructures and organizational intelligence in Iranian research centers”, Data Technologies and Applications, 52(1), 2-15.
- Lobaziewicz M. (2017). “The Role of ICT Solutions in the Intelligent Enterprise Performance”, Conference Paper in Lecture Notes in Business Information Processing, 1-20.
- Markus J. Thannhuber, Bruntsch, A., Mitchell M. Tseng (2017). “Knowledge management: managing organizational intelligence and knowledge in autopoietic process management systems – ten years into industrial application”, The 50th CIRP Conference on Manufacturing Systems, 384-389.
- Matheson D. & Matheson J E (2001). “Smart Organization perform better”, Research Technology Management, 44 (4), 49-55.
- Mergez, I. (2006). “Integration of ICT in smart organization”, Idea Group Publishing (an imprint of Idea Group Inc), 1-39.
- Mooghali, A.R. & azizi. A.R. (2008). “Relation Between Organizational Intelligence Organizational knowledge Management Development”, World Applied Science Journal, 4(1), 1-8.
- Panir Md. Xiaolin X. Zijun M. (2018). “Integration of ICT with knowledge management to Foster digital; innovation: The case of Bangladesh Public Sector”, International Journal of Managing Public Sector Information and Communication Technologies (IJMPICT), 9(4), 1-16.
- Seleim, A., Khalil, O. (2007). “Knowledge Management and organizational Performance in the Egyptian software Firms”, International Journal of Knowledge Management, 3(4), 37-66.
- Soto-Acosta, P. Cegarra-Navarro, JG. (2016), "New ICTs for Knowledge Management in Organizations", Journal of Knowledge Management, 20 (3).
- Stifter, V. (2016).” The path of building emotionally intelligent organization”, Marketing and Innovation Management, 4, 218-225.
- Tianjiao Qiu (2008). “Scanning for competitive intelligence: A managerial perspective”, European Journal of Marketing, 42(7/8), 814-835.
- Tong, C., Tak, I, W., & Wong, A. (2013). “The impact of knowledge sharing on the relationship between organizational culture and job satisfaction: The perception of information communication and technology (ICT) practitioners in Hong Kong”, International Journal of Human Resource Studies, 3(1), 9-37.
- Valdez-Juarez L. Garcia-Perez D. Maldonado-Guzman G. (2018). “ICT and KM, Drivers of Innovation and Portability in SMEs”, Journal of Information & Knowledge Management, 17(1), 1-34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 884 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 544 |