
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,369 |
تأثیر تکالیف خلاقانه/غیرخلاقانه و هدف همکارانه/رقابتی بر حس استقلال دانشآموزان دختر پایه نهم | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 15، 1399، صفحه 57-72 اصل مقاله (663.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2020.19353.1984 | ||
نویسندگان | ||
سمانه سادات طبایی1؛ مهدی رحیمی* 2؛ احمد زندوانیان3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه یزد | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد | ||
3استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تکالیف خلاقانه/ غیرخلاقانه و هدف همکارانه/ رقابتی بر حس استقلال دانشآموزان بود. روش: طرح این تحقیق آزمایشی، عاملی تصادفی شده با چهار گروه آزمایش بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. از این میان 126 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیر پژوهش از مقیاس رضایت از نیازهای اساسی استفاده شد. داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل واریانس دوراهه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد نوع تکلیف (خلاقانه-غیرخلاقانه) و ساختار هدف (همکاری-رقابت)، هیچیک بهتنهایی بر افزایش حس استقلال دانش آموزان اثر معناداری نداشته است، درحالیکه اثر تعامل معنادار بود (05/0>p). اثر تعامل نشان داد حس استقلال هنگام انجام تکالیف خلاقانه، از موقعیت همکاری به موقعیت رقابت افزایش یافته، درحالیکه هنگام انجام تکالیف غیرخلاقانه، از موقعیت همکاری به رقابت کاهش نشان داده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت همکاری در صورت تعامل با تکالیف غیرخلاقانه بیشترین اثر را بر حس استقلال دارد و رقابت در تعامل با تکالیف غیرخلاقانه کمترین نمرهی استقلال را در پی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف خلاقانه؛ تکلیف غیرخلاقانه؛ هدف همکارانه؛ هدف رقابتی؛ حس استقلال | ||
مراجع | ||
ابراهیمیبخت، حبیباله؛ یاراحمدی، یحیی؛ اسدزاده، حسن و احمدیان، حمزه. (1397). «تدوین مدل سرزندگی تحصیلی براساس خشنودی از نیازهای بنیادین روانشناختی، جهتگیری انگیزشی، یادگیری خوراهبر»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 153-135. احمدیان، حمزه؛ جمهری، فرهاد؛ احدی، حسن و فرخی، نورعلی. (1390). «تدوین و آزمون مدل ارتباط بین شخصیت، نیازهای روانی و بهزیستی روانشناختی»، دستاوردهای روانشناختی، 1(18)، 18-1. البرزی، محبوبه؛ رضویه، اصغر. (1390). «تأثیر انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان». تازههای علومشناختی، 13(2)، 66-57. پلنت، جولی. (1392). راهنمای گامبهگام برای تحلیل دادهها با استفاده از برنامه SPSS: راهنمای نجات، ترجمه علیاکبر رضایی. تهران: فروزش. حجازی، الهه؛ خضریآذر، هیمن و امانی، جواد. (1391). «ادراک دانشآموز از حمایت معلم از خودمختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی». مطالعاتآموزشویادگیری، 1(62)، 50-29. سپهریانآذر، فیروزه. (1395). «تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان»، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 13(4)، 30-21. شیخالاسلامی، راضیه و دفترچی، عفت. (1394). «پیشبینی نشاط ذهنی دانشآموزان براساس جهتگیریهای هدف و نیازهای اساسی روانشناختی»، مجله روانشناسی، 19(2)، 174-147. فرانکن، رابرت ای. (1393). انگیزش و هیجان. ترجمه حسن شمساسفندآباد، غلامرضا محمودی و سوزان امامیپور، تهران: نشر نی. متقی، شکوفه؛ یزدی، سیده منور؛ بنیجمالی، شکوه السادات و درویزه، زهرا. (1393). «ارتباط معلم-دانشآموز و تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل: نقش واسطهای: نقش واسطهای انگیزش خودتعیینگری و عملکرد تحصیلی»، پژوهش در نظامهای آموزشی، 27(8)، 58-35. محیاپور، اکبر. (1377). اثر رقابت بر انگیزه درونی و عملکرد حل مسأله دانشآموزان مقطع راهنمایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. ناعمی، علیمحمد؛ کریمی، علی و فقیهی، سمانه. (1399). «تأثیر تدریس الگوی چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه هفتم»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(14)، 186-163. Badri, R., Amani-Saribaglou, J., Ahrari, G., Jahadi, N., Mahmoudi, H. (2014). “School culture, basic psychological needs, intrinsic motivation and academic achievement: testing a casual model”. Mathematics Education Trends and Research, 1-13.
Benita, M., Roth, G., Deci, E. L. (2014). “When are mastery goals more adaptive? It depends on experiences of autonomy support and autonomy”. Educational Psychology, 106(1), 258-267.
Bittner, J. V., Heidemeier, H. (2013). “Competitive mindsets, creativity, and the role of regulatory focus”. Thinking Skills and Creativity, 9, 59-68.
Bittner, J. V., Bruena, M., Rietzschel, E. F. (2016). “Cooperation goals, regulatory focus, and their combined effects on creativity”. Thinking Skills and Creativity, 19, 260-268.
Bujacz, A., Dunne, S., Fink, D., Gatej, A. R., Karlsson, E., Ruberti, V., Wronska, M. K. (2016). “Why do we enjoy creative tasks? Results from a multigroup randomized controlled study”. Thinking Skills and Creativity, 19, 188-197.
Chen, B., Vansteenkiste, M., Beyers, W., Boone, L., Deci, E. L., Van der Kaap-Deeder, J., Verstuyf, J. (2015). “Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures”. Motivation and Emotion, 39(2), 216-236.
Cheon, S. H., Reeve, J., Moon, I. S. (2012). “Experimentally based, longitudinally designed, teacher-focused intervention to help physical education teachers be more autonomy supportive toward their students”. Sport & Exercise Psychology, 34(3), 365-396.
Conti, R., Amabile, T. M. (1995). Problem Solving Among Computer Science Students: The Effect of Skill, Expectation and Personality on Solution Quality. Boston, Massachusetts.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). “The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior”. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E. L., Betley, G., Kahle, J., Abrams, L., & Porac, J. (1981). “When trying to win: competition and intrinsic motivation”. Personality and Social Psychology Bulletin, 7, 79-83.
Deci, E. L., Ryan, R. M., Williams, G. C. (1996). “Need satisfaction and the self-regulation of learning”. Learning and Individual Differences, 8(3), 165-183.
Deutsch, M. (1949). “A theory of cooperation and competition”. Human Relations, 2, 129-151.
Estrada, C. A., Isen, A. M., Young, M. J. (1997). “Positive affect facilitates integration of information and decreases anchoring in reasoning among physicians”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 72, 117-135.
Friedman, R. S., Forster, J. (2001). “The effects of approach and avoidance motor actions on the elements of creative insight”. Personality and Social Psychology, 79(4), 477-492.
Gruys, M. L., Munshi, N. V., Dewett, T. C. (2011). “When antecedents diverge: Exploring novelty and value as dimensions of creativity”. Thinking Skills and Creativity, 6(2), 132-137.
Hardy, J. H., Ness, A. M., Mecca, J. (2017). “Outside the box: Epistemic curiosity as a predictor of creative problem solving and creative performance”. Personality and Individual Differences, 104, 230-237.
Heydari, M., Neyestani, Ghamarani, A., Faramarzi, S. (2012). “Relationship between the level of personal autonomy in high school students and the rate of teacher's attention teaching approaches of personal autonomy”. Education and Learning, 1(1), 35-42.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. (1974). “Instructional goal structure: Cooperative, competitive, or individualistic”. Review of Educational Research, 44, 213-240.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. (2005). “New developments in social interdependence theory”. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 131, 285-358.
Klassen, R., M., Perry, N., E., Frenzel. A., C. (2012). “Teachers’ relatedness with students: An underemphasized component of teachers’ basic psychological needs”. Educational Psychology, 104(1), 150-165.
Longo, Y., Gunz, A., Curtis, G. J., Farsides, T. (2016). “Measuring need satisfaction and frustration in educational and work contexts: the need satisfaction and frustration scale (NSFS)”. Happiness Studies, 17(1), 295-317.
Nicholls, J. G. (1972). “Creativity in the person who will never produce anything original and useful: The concept of creativity as a normally distributed trait”. American Psychologist, 27, 717-727.
Niemiec, C. P., Ryan, R. M. (2009). “Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice”. School Field, 7(2), 133-144.
Parra, P., Oliva, A. (2009). “A longitudinal research on the development of Eemotional autonomy during adolescence”, The Spanish Journal of Psychology, 1, 66-75.
Roseth, C. J., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2008). “Promoting early adolescents’ achievement and peer relationships: the effects of cooperation, competition, and individualistic goal structures”. Psychological Bulletin, 134, 223-246.
Rushton, S., Larkin, E. (2001). “Shaping the learning environment: Connecting developmentally appropriate practices to brain research”. Early Childhood Education, 29(1), 25-34.
Shalley, C. E., Perry-Smith, J. E. (2001). “Effects of social-psychological factors on creative performance: the role of informational and controlling expected evaluation and modeling experience”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 84(1), 1-22.
Torrance, E. P. (1998). “An interview with E P. Torrance: About creativity educational”. Psychology Review, 10, 441-452.
Torrance, E. P. (2003). “The millennium: A time for looking forward and looking back”. Secondary Gifted Education. 15(1), 6-12.
Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., Soenens, B., Lens, W. (2010). “Capturing autonomy, competence, and relatedness at work: construction and initial validation of the work-related basic need satisfaction scale”. Occupational and Organizational Psychology, 83(4), 981-1002.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |