
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,393 |
ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیشدبستانی شهر همدان بر اساس فلسفهی تربیتی اشتاینر (الگوی والدورف) | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 15، 1399، صفحه 91-106 اصل مقاله (302.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2019.20269.2046 | ||
نویسندگان | ||
محمد پورداود1؛ محمد رضا یوسف زاده* 2؛ رضا کچوئیان جوادی3؛ قدسی احقر4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه برنامهریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیشدبستانی شهر همدان بر اساس فلسفهی تربیتی اشتاینر (الگوی والدورف) بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری شامل کلیه مربیان مراکز پیشدبستانی دارای پنج سال سابقه استان همدان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد کل آنها 220 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 135 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد آموزشی و تربیتی مراکز پیشدبستانی براساس الگوی والدورف بود. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه شد. پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/89 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون نرمال بودن توزیع دادهها کالموگروف-اسمیرونف و آزمون t تک گروهی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وضعیت موجود برنامه درسی مراکز پیشدبستانی بر اساس الگوی والدورف در مؤلفههای تفکر شهودی، تخیل، استعلا، احیای تجارب شخصی، آموزش مبتنی بر بازی، فعالیتمحوری و آموزش اصیل و واقعی مطلوب و بالاتر از میانگین میباشد. نتیجهگیری: براساس یافتههای تحقیق میتوان گفت اگر از الگوی والدروف در مراکز پیشدبستانی استان همدان استفاده شود، میتوان بازدههای آموزشی و تربیتی این مراکز را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
مراکز پیشدبستانی؛ عملکرد آموزشی؛ عملکرد تربیتی؛ ارزیابی؛ الگوی والدورف | ||
مراجع | ||
اسپادک، برنارد. (2001). آموزش در دوران کودکی، ترجمه محمدحسین نظرینژاد (1380)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. حبیبی، پریسا، احمدی قراچه، علیمحمد. (1390). الگوهای جهانی آموزش پیش از دبستان. تهران: سروش. حبیبی، پریسا. (1386). بررسی تطبیقی سه رویکرد رجیو امیلیا (ایتالیا)، والدورف (آلمان) و بانک استریت (آمریکا) بهمنظور ارائه راهکارهایی برای آموزشوپرورش پیش از دبستان در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی. کورتیس، آدری. (2004). برنامه درسی و آموزشی دوره دبستان و پیشدبستان. ترجمه خادمی، محسن؛ یوسفزاده، محمدرضا؛ فلاحی، ویدا؛ حیدرزادگان، علیرضا (1384). شیراز: مشکات قلم. علوی، سید محمود. (1391). بررسیعناصربرنامهآموزشفلسفهبهکودکاندردورهیپیش ازدبستان. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته آموزشوپرورش پیشدبستانی. قاسمپور مقدم، حسین. (1396). «مبانی و عناصر برنامهریزی مدارس والدورف آلمان». فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، 2(27)، 7-1. کول، ونیتا. (2011). برنامه آموزشوپرورش در دوره پیش از دبستان. ترجمه فرخنده مفیدی (1396)، تهران: سمت. گرامیپور، مسعود. (1393). مبانی نظری و کاربرد نظریههای اندازهگیری در علوم رفتاری. تهران: تمدن علمی. میرز، لاورنس اس، گامست، گلن، گارینو، ا. جی. (2006). پژوهش چند متغیری کاربردی، (طرح و تفسیر)، پاشا شریفی، حسن، فرزاد، ولی اله، رضاخانی، سیمین دخت، حسنآبادی، حمیدرضا، ایزنلو، بلال، حبیبی، مجتبی؛ (1391)، چاپ دوم، تهران: رشد. میرز، لاورنس اس، گامست، گلن، گارینو، ا. جی. (2006). پژوهش چند متغیری کاربردی، (طرح و تفسیر). پاشا شریفی، حسن، فرزاد، ولی اله، رضاخانی، سیمین دخت، حسنآبادی، حمیدرضا، ایزنلو، بلال و حبیبی، مجتبی؛ (1391)، تهران: رشد. میلر، جی، پی. (1983). نظریههای برنامه درسی. ترجمه محمود مهر محمدی (1394)، تهران: سمت. Association of Waldorf Schools of North America. (2014). Study of Waldorf graduates in the USA, Part I, Part II
Boland, N. (2015). “The globalization of Steiner education: Some considerations”, Research on Steiner Education, 6, 192-202.
Burrows, L. (2013). “Shadow play: mindfulness and reflection in Waldorf education”, Research on Steiner Education, 4(1), 142-159.
Goldshmidt, G. (2013). “How Waldorf School graduates cope with the challenges they face during military service: a ten-year overview”. Research on Steiner education, 3(2), 99-110.
Hallam, J. Egan, S. & Kirkham, J. (2016). “An investigation into the ways in which art is taught in an English Waldorf Steiner school”. Thinking skills and creativity, 19, 136-145.
Howard, S. (2012). The Essentials of Waldorf Early Childhood Education. published in Gateways, the newsletter of the Waldorf Early Childhood Association of North merica.
Jennifer, G., Turning, T. (2008). Overview of all Australian academic studies of Steiner education and Steiner philosophy: Creating Dialogue between Rudolf Steiner and 21st Century Academic Discourses.
Kirkham, J. A. & Kidd, E. (2015). “The effect of Steiner, Montessori, and National Curriculum education upon children’s pretence and creativity”. Journal of Creative Behavior, 51(1), 20-34.
Larsson, Abigail L, Alan J. Daly, and Carol VanVooren. (2012). Twenty Years and Counting: A Look at Waldorf in the Public Sector Using Online Sources. Current Issues in Education 15:3.
Martzog, P. Kuttner, S. & Pollak, G. (2016). “A comparison of Waldorf and non-Waldorf student-teachers’ social-emotional competencies: can arts engagement explain differences?”, Journal of Education for Teaching, 42(1), 66-79.
Moore, L. (2016). “Seeking authenticity in a Waldorf classroom”. Research on Steiner Education, 7(2), 66-87.
Orkin, K. (2012). Are Work and Schooling Complementary or Competitive for Children in Rural Ethiopia? A mixed-methods study. In: Bourdillon, M. and Boyden, J. (Eds.) Childhood Poverty: Multidisciplinary Approaches. Hound mills, Basingstoke: Palgrave Macmillan 298-315.
Randoll, D. & Peters, J. (2015). “Empirical research on Waldorf education”. Educar em Revista, 56, 28-39.
Rawson, M. (2011). “Democratic leadership in Waldorf schools”. Research on Steiner Education, 2(2), 1-15.
Ruhnau, C. (2017). “The investigation of teaching mathematics in Waldorf classes”. Research on Steiner Education, 8(1), 58-72.
Von Wright, M. (2014). On the possibility of novelty: Subjectivity and Intersubjectivity in Teaching. RoSE–Research on Steiner Education.
Ward, G. M. (2013). A study of teachers' perspectives on Montessori students' transition to a traditional high school. Unpublished doctoral dissertation, University of South Carolina.
Wong, J. & Rao, N. (2015). “The evolution of early childhood education policy in Hong Kong”. International Journal of Childhood Care and Education Policy, 9, 1-16.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 763 |