
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و بریگز بر سطوح شناختی یادگیری و نگرش در درس ریاضی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 15، 1399، صفحه 129-144 اصل مقاله (474.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2020.18478.1922 | ||
نویسندگان | ||
حسین محققی* 1؛ آذر محققی2؛ معصومه افشار3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان همدان | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی مبتنی بر الگو گانیه و بریگز بر سطوح شناختی یادگیری و بهبود نگرش درس ریاضی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397انجام شد. روش: شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان سوم ابتدایی منطقه لالجین بودند که براساس برآورد انجامشده تعداد دانشآموزان در حدود 250 نفرمیباشد. از جامعه مذکور و براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند که به روش تصادفی ساده در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این پژوهش از پرسشنامه نگرش آیکون (1979)، آزمون محققساخته و نرمافزار محقق ساخته بود. گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 45 دقیقهای مباحث (انواع خط، محیط و مساحت اشکال هندسی) را آموزش دیدند و گروه کنترل با روش متداول آموزش خود را دریافت کردند. یافته ها: قبل از اجرای آموزش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون اجرا شد و در پایان آموزش آزمون مجدد برای هر دو گروه تکرار شد. آزمون از شاخصهای آماری شامل آمار توصیفی و استنباطی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول، نمودار و آزمون t مستقل استفاده شد. نتیجهگیری: نشان داد یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافت و همچنین نتایج نشان داد میان آموزش به روش نرمافزار آموزشی و نگرش دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بهطورکلی نتایج بهدستآمده از این پژوهش برتری این روش آموزشی را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزار آموزشی؛ الگو گانیه و بریگز؛ سطوح شناختی؛ نگرش؛ ریاضی | ||
مراجع | ||
امینالرعایا، مهدی؛ عطاری، علی و حسنزاده، احمد. (1389). «اولویتهای پژوهشی حیطه علوم رفتاری از دیدگاه دستاندرکاران بهداشت روان در شهر اصفهان»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(2)، 134-127. بیرامی، منصور؛ پیماننیا، بهرام و موسوی قیهقشلاقی، الهام. (1392). «مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 15-29. بیرمیپور، علی و لیاقتدار، محمدجواد. (1388). «بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان بهمنظور ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانشآموزان در آزمون بینالمللی تیمز»، فصلنامهتعلیموتربیت، 20(4)، 68-50. زکی، محمدعلی. (1393). «نگرش دانشآموزان به ریاضی و رابطه آن با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اصفهان»، فصلنامهمطالعاتروانشناختی، 7(3)، 183-153. زمانی، بیبی عشرت و سعیدی، محمد. (1391). «اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهایها بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی». فصلنامهفنآوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، 2(4)، 87-67. سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم)، تهران: انتشارات دوران. سیف، علی اکبر. (1390). بررسیفرآیندومحصولروشهایقدیمیوجدیدیادگیری، تهران: انتشارات دوران. شیخزاده، مصطفی. (1383). نرمافزار آموزشی ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن، پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم. صالح صدقپور، بهرام و غلامرضایی، فاطمه. (1392). «نقش بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانستههای زبان و ریاضی دانشآموزان»، فصلنامهفنآوریاطلاعاتوارتباطات درعلومتربیتی، 3(3)، 112-89. قاسمی قشلاق، مهسا؛ سپهریان آذر، فیروزه و کیهان، جواد. (1397). «اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر حل مسئله، حافظه عددی و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی دریادگیری، 6(11)، 215-232. لطف عطا، آیناز. (1387). «تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیطهای آموزشی (ابتدایی) در شهر»، فصلنامه مدیریت شهری، 21، 90-73. مرادی، رحیم؛ خزائی، ثریا؛ کریمی، راضیه و ولایتی، الهه. (1394). «تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانشآموزان کم توان ذهنی»، فصلنامه فناوریآموزشویادگیری، 2(5)، 66-47. مژدهآور، فریبا. (1385). تأثیرآموزشریاضیباکمککامپیوتربرنگرشویادگیریدرسریاضیدانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه تربیت معلم. نوروزی، داریوش و رضوی، عباس. (1390). مبانی طراحی آموزشی، تهران: انتشارات سمت. نوروزی، داریوش؛ احمد، احمدزاده و نجمه، آقا براتی. (1390). «تأثیر آموزش چندرسانهای بر میزان یادگیری و یاد داری درس ریاضی دانشآموزان پسر درخودمانده»، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 4(1)، 25-24. یارمحمدی واصل، مسیب؛ رشید، خسرو و بهرامی، فرشته. (1392). «آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریای دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی»، مجله روانشناسی مدرسه، 3(3)، 135-122. یزدانی، مازیار. (1395). «تأثیر نرمافزار آموزشی بر یادگیری و یادداری دانشآموزان اول ابتدایی در درس ریاضی»، فصلنامه مطالعات روانشناسی و تربیتی، 5، 32-19. یوسفزاده ، محمدرضا. (1398). «رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی دریادگیری، 7(13)، 132-119. Aiken, L.R. (2000). Psychological testing and assessment (10th Ed). Boston: Allyn and Bacon.
Basole, R.C. (2008). Enterprise Adoption of ICT Innovations: Multi- Disciplinary Literature Analysis and Future Research Opportunities. Proceedings of the 41st Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), USA: Waikoloa, Big Island, HI.
Bassette, L. P. (2004). An Assessment of the attitudes and outcomes of students enrolled in developmental basic mathematics classes at Prince George's community College. Doctoral Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University.
Bayturan, S. (2012). “The effect of computer-assisted instruction on the achievement and attitudes towards mathematics of students in mathematics education”. International Journal of Global Education, 1(2), 50-57.
De Witte, K., Haelermans, C., Rogge, N. (2015). “The effectiveness of a computer assistedmath learning program”. Journal of Computer Assisted Learning, 31(4), 314-329.
Fennema, E. (2005). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D.B. McLeod & V.M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 205-219). New York: Springer-Verlag.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 693 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 558 |