
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,373 |
ویژگیهای عالِم از نگاه امام علی(ع) | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
دوره 8، شماره 30، مرداد 1399، صفحه 97-111 اصل مقاله (446.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2020.20662.2403 | ||
نویسندگان | ||
مسعود بهرامیان* 1؛ محمود ویسی2؛ بخشعلی قنبری3 | ||
1دکترای تاریخ اسلام، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه فقه شافعی دانشگاه مذاهب اسلامی | ||
3دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امام علی (ع) در منابع تاریخی، حدیثی و بهویژه نهجالبلاغه به اهمیت و مقام عالِم اشارههای بسیاری دارد، بهاندازهای که میفرمایند: «خواب با دانایی بهتر از نماز با نادانی است». این جمله پیامبر اسلام که من شهر علمم و علی دروازه آن، در اهمیت مقام دانش آن حضرت کفایت میکند. خود حضرت نمونۀ بارز و شاخص یک عالم اسلامی بود و فعالیتهای علمی ایشان چه در دورۀ پیامبر و چه بعد از آن نشاندهندۀ این امر است. نگارندگان در مقالۀ حاضر با روش توصیفی-تحلیلی ویژگیهای عالم را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاند که تقوا با ابعاد گوناگون آن مانند صداقت در گفتار و دوری از حسد؛ بصیرت، حلم، ظلمستیزی و دغدغهمندی، عملگرایی و وحدت امت ازجمله ویژگیهای عالم از نگاه امام علی (ع) است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی (ع)؛ نهجالبلاغه؛ علم؛ ویژگیهای عالم | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - نهجالبلاغه. - ابنابیالحدید، عبدالحمید بن هبةالله. (1388). شرح نهجالبلاغه، ترجمۀ غلامرضا لایقی، تهران: نیستان. - ابندرید، محمد بن حسن. (1988). جمهره اللغه، بیروت: دارالعلم للملایین. - ابنعبدالبر اندلسی، ابیعمر یوسف القرطبی. (بیتا). جامع البیان العلم و فضله، بیروت: دارالکتب العلمیه. - ابنفارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قم: مکتبه الاعلام الاسلامی. - ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب، بیروت: دار صادر. - ابنمیثم بحرانی، میثمبن علی. (1375). شرح نهجالبلاغه، ترجمۀ قربانعلی محمدیمقدم، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی. - باقری، خسرو. (1385). هویت علم دینی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - بیضاوی، عبدالله بن عمر. (1418ق). انوار التنزیل و اسرار التاویل، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - حجتی، محمدباقر. (1369). آداب تعلیم و تعلم در اسلام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. - رازی، ابوالفتوح. (1417ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی. - راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1429ق). المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالقلم. - رضوی، سید ابوالفضل. (1391). فلسفه انتقادی تاریخ، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. - رنجبریان، بهرام، علامه، سید محسن، رشید کابلی، مجید، غلامی کرین، محمود. (1390). «تحلیل مؤلفههای حکمت در نهجالبلاغه با استفاده از تحلیل محتوا»، مجله چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 5، 48-33. - سروش، عبدالکریم. (1368). علم چیست؟ فلسفه چیست؟، تهران: صراط. - طباطبایی، محمدحسین. (1393). المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات. - طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی التفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو. - طوسی، محمد بن محمد بن حسن. (1386). آداب المتعلمین، مترجمین عبدالرسول چمنخواه و اسماعیل آرسن، تهران: روزبهان. - ---------------------. (بیتا). التبیان فی التفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی. - علوی، حمیدرضا. (1385). «مبانی آموزش از دیدگاه امام علی (ع)»، مجلۀ الهیات و حقوق اسلامی، شماره 3، 180-143. - فنایی، ابوالقاسم. (1384). دین در ترازوی اخلاق، تهران: موسسه فرهنگی صراط. - فیومی، احمد بن محمد. (1414ق). المصباح المنیر فی غریب شرح الکبیر، قم: دارالهجره. - قنبری، بخشعلی. (1395 الف). «مبانی همگرایی اسلامی در نهجالبلاغه»، مجلۀ مطالعات تقریب مذاهب اسلامی، شماره 46، 22-8. - ----------. (1395). روششناسی بهمثابه روش، تهران: نوشناخت. - کلینی، محمد بن یعقوب. (1390). اصول کافی، ترجمۀ حسین استاد ولی، تهران: دارالثقلین. - مصطفوی، حسن. (1360ش). التحقیق فی کلمات القران الکریم، تهران: بنیاد ترجمه و نشر کتاب. - مطهری، مرتضی. (1376). سیری در نهجالبلاغه، تهران: صدرا. - معلوف، لویس. (1988). المنجد فی اللغه و الاعلام، بیروت: مکتبه الشرقیه. - یعقوبی، احمد بن اسحاق. (1419ق). تاریخ الیعقوبی، علق علیه و وضع حواشیه خلیل المنصور، بیروت: دارالکتب العلمیه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |