
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,817 |
تحلیل نقش و الگوی مخاطبشناسی در اتخاذ شیوه های تربیتی بر مبنای آموزه های نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
دوره 8، شماره 30، مرداد 1399، صفحه 57-77 اصل مقاله (584.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2020.19922.2346 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ژیان* ؛ محسن رفعت | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه سلامالله علیها | ||
چکیده | ||
درک صحیح شخصیت، خلقوخوی و استعدادهای مخاطبان یکی از مهمترین عوامل دخیل در انتخاب شیوههای کارآمد و اثرگذار تربیتی است؛ لذا شناخت مخاطب یکی از ارکان اساسی در تأثیرگذاری شیوههای آموزشیـتربیتی بهشمار میرود. نهجالبلاغه بهعنوان مجموعهای از سخنان بلیغ امیرمؤمنان(ع)، با تکیه بر این نگاه که رسالت امام در سمتوسوی تربیت صحیح جامعه، رشد و تعالی انسان است، بهترین راهنما در جهت شناسایی شیوههای تربیتی مناسب با ویژگیهای مخاطبان است. روش این پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و با روش توصیفی ـ تحلیلی است که تلاش کرده ارتباط ویژگیهای گوناگون مخاطبان همچون سنّ، میزان پذیرش، ویژگیهای اخلاقی و رفتاری، خصوصیات روحی، میزان عقلانیت، آگاهیها و باورهای مخاطبان در اتخاذ شیوههایی تربیتی مانند همراهی گامبهگام، ارائه معیار و الگو، موعظه، تنبیه و تشویق و ... موردبررسی و تحلیل قرار دهد. مربی با اصلاح جایگاه آموزش و با کنار نهادن رفتار آمرانه که در پرتو شناختی صحیح از مخاطب صورت میگیرد، راه رسیدن به تربیت شایسته را بهصورت هموار طی نماید. یافتههای این مقاله میتواند در مطالعات تربیت دینی مورد بهرهبرداری قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغة؛ امیرمؤمنان(ع)؛ مخاطبشناخت؛ روشهای تربیتی؛ مخاطب | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - شهیدی،سید جعفر، ترجمه نهجالبلاغه، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - ابنأبیالحدید، عزالدّینعبدالحمیدبنهبةالله. (1378). شرح نهجالبلاغة، تحقیق: محمّد ابوالفضل ابراهیم، مصر: داراحیاءالکتبالعربیة. - ابنشهرآشوب، محمدبنعلی. (1379). مناقبآلابیطالب(ع). قم: علامه. - ابنمنظور، محمدبنمکرم. (1414). لسانالعرب. تحقیق: جمالالدینمیردامادى. بیروت: دارالفکر؛ دارصادر. - ابنمیثم، میثمبنعلیبنمیثمبحرانی. (1362). شرحابنمیثم. بیجا: دفتر نشر الکتاب. - استنبرگ، رابزت. (1394). روانشناسیشناختی. تهران: سمت. - امینی، ابراهیم. (1392). اسلام و تعلیموتربیت. قم: بوستان کتاب. - ترکاشوند، سینا؛ صالحی، اکبر؛ کشاورز، سوسن. (1398). «تبیین سیره تربیتی امام علی(ع) جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی-ایرانی». پژوهشنامه نهجالبلاغه. دوره7، شماره28، ص39-56. - تمیمىآمدى، عبدالواحدبنمحمد. (1410). غررالحکم و دررالکلم. تحقیق: سید مهدى رجایى. قم:دارالکتاب الإسلامی. - حرانى، ابنشعبة. (1404). تحفالعقولعنآلالرسول. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. - حلی، ابن فهد. (1407). عدةالداعیونجاحالساعی. قم: دارالکتابالاسلامی. - حمدآبادیآرانی، نجمه؛ محمدی، آزاد؛ جلالوند، طاهره؛ رهنما، اکبر. (1395). «نقد آرای ایمانوئل کانت و ملا احمد نراقی با تأکید بر تربیت اخلاقی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت. دوره24، شماره30، 31ـ54. - خمینى، روحالله. (امامخمینی) (1421). الطلب و الارادة،تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی. - خوانسارى، محمدبنحسین. (1366). شرحغررالحکم و دررالکلم.جلالالدینحسینىارموى محدث. تهران: دانشگاه تهران. - دلشادتهرانی، مصطفی. (1385). سیره نبوی، منطق عملی، دفتر دوم: سیره اجتماعی، تهران: دریا. - --------------. (1381). طایر فرخپی. تهران: دریا. - --------------. (1385). ماه مهرپرور. تهران: دریا. - دهنوی، حسین. (1376). روش تدریس. قم: یمین. - دیلمی، احمد و آذربایجانی، مسعود. (1393). اخلاق اسلامی. قم:دفتر نشر معارف. - راسل، برتراند. (1347). زناشوئی و اخلاق. ترجمه: ابراهیم یونسی. نشر اندیشه. - روسو، ژان ژاک. (1380). امیل. ترجمه: غلامحسین زیرک زاده. تهران: ناهید. - زهادت، عبدالمجید.(1392). تعلیم و تربیت در نهجالبلاغه. قم: بوستان کتاب. - سجادیه، نرگس؛ مدنیفر، محمدرضا؛ باقری، خسرو. (1394). «اهداف واسطی تربیت در دوران کودکی براساس رویکرد اسلامی عمل». تربیت اسلامی، سال دهم، شماره21، 29-55. - شجاعی، محمدصادق. (1388). درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی. قم: دارالحدیث. - شریفی، عنایةالله. (1389). «روش های تربیت اخلاقی در نهج البلاغه». معارف قرآنی، سال اول، شماره 2، 77-100. - صدوق، محمدبنعلی. (1404). منلایحضرهالفقیه. قم: جامعه مدرسین. - طالقانی، محمود. (1374). پرتوی از نهجالبلاغه. تصحیح سید محمدمهدی جعفری. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی. - طبرسی، حسنبنفضل. (1370). مکارم الاخلاق. قم: شریفرضی. - طوسى، محمدبنحسن. (1414). الأمالی. تحقیق: مؤسسةالبعثة. قم: دارالثقافة. - فرضیشوب، منیره، فرضیشوب، فرشته، شاهقاسمی، زهره. (1393). «اصول مخاطبشناسی از دیدگاه امام علی(ع) در نهجالبلاغه». سراج منیر، سال پنجم، شماره 16، 67-85. - قائمیمقدم، محمدرضا. (1382). «روشالگویی در تربیت اسلامی». معرفت، شماره 69، 25-37. - -------------.(1391). «روشهای تربیتی در قرآن». تهران: انتشارات سمت. - علیزاده، مهدی؛ عالم نوری، محمد؛ مظاهری سیف، حمیدرضا؛ احمدپور، مهدی؛ مهدوی فرید، علی؛ فلاح، محمدرضا. (1390). اخلاق اسلامی مبانی و مفاهیم. قم: دفتر نشر معارف. - غزالی، محمد. (بیتا). منهاجالعابدین. ترجمه: عمربنعبدالجبار سعدی. چاپ احمد شریعتی. - کرم پور، زهرا؛ حسومی، ولیالله؛ خاکپور، حسین. (1394). «اقناع مخاطب در نهجالبلاغه»، پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره4، دوره 3، 27-53. - کلینی، محمدبنیعقوب. (1367). الکافی. تحقیق: علیاکبر غفاری. تهران: دارالکتبالاسلامیة. - کوثری، یدالله. (1386). بهداشت روانی خانواده. قم: سپاهپاسداران. - لیثىواسطى، علىبنمحمد. (1376). عیونالحکموالمواعظ. تحقیق: حسین حسنىبیرجندى. قم: دارالحدیث. - لی دیویس. (1388). آموزش مهارت نهگفتن به کودکان. ترجمه: علی سعیدی. پیوند، شماره 361. - مایر، فردریک. (1374). تاریخ اندیشههای تربیتی. ترجمه: علی اصغر فیاض. تهران: سمت. - محمدیریشهری، محمد. (1375). میزانالحکمة. قم: دارالحدیث. - مرزوقی، رحمتالله و انارینژاد، عباس. (1386). «تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه»، تربیت اسلامی، سالدوم، شماره 4، 163-192. - مطهری، مرتضی. (1386). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا. - مکارم، ناصر. (1386). پیام امام(ع). تهران. دارالکتبالاسلامیة. - میریان، فردوس؛ پرچم، اعظم. (1395). «تاثیر روش فرزندپروری مسئولانه در گسترش معروف و پیشگیری از منکر با تأکید بر محبت و مراقبت»، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال هشتم، شماره 16، 85-105. - نادری، امیر؛ آرایی، حمید رضا؛ شیرزاد نشلی، حمید رضا(1392). «شیوههای تعلیم و تربیت از منظر امام سجاد (ع) با تکیه بر صحیفه سجادیه»، بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 10، شماره 26، 133-161. - نراقی، ملااحمد. (1377). معراجالسعادة. قم: هجرت. - نجفی، محمد؛ متقی، زهره؛ نرصتی هشی، کامل (1394). «سازماندهی نظام تربیت عاطفی مبتنی بر آموزههای قرآنی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. سال بیست و سوم، دوره جدید، شماره 29، 49-82. - نصیریان، یدالله. (1395). علوم بلاغت و اعجاز قرآن. تهران: سمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 619 |