
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
بررسی روابط معنایی واژۀ صدق در نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
دوره 8، شماره 30، مرداد 1399، صفحه 19-36 اصل مقاله (675.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2020.19701.2325 | ||
نویسندگان | ||
سمانه دیاری* 1؛ سیدحسین سیدی2 | ||
1کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
معنیشناسی بخشی از زبانشناسی امروزی است و به معنای دانش تحلیل معناست که با بررسی گونههای مختلف معنا در پی آن است تا معنای دقیق واژه را در حوزۀ بافتی و خارج از بافت تعیین کند. آنچه در این دانش مهم جلوه میکند، سیر تحول واژه از آغاز تا دورۀ معاصر و کشف معنای بافتی واژه است. پژوهش حاضر به بررسی معنای صدق در نهجالبلاغه از منظر بافتی میپردازد و در صدد یافتن جایگاه معنایی آن به روش معنیشناسی توصیفی است. حاصل این پژوهش آن است که اولاً این واژه در بررسی در زمانی تحول بنیادین در مفهوم آن صورت نگرفته است و همیشه به عنوان یک فضیلت انسانی اخلاقی مدّنظر بوده است. ثانیاً در نهجالبلاغه نیز با حفظ معنای اصلی (لغوی) و اصطلاحی با همنشینی واژگانی نظیر ایمان، بِرّ، حق و نظایر آن، ارتباط معنایی داشته و در یک شبکۀ معنایی قرار گرفته و به نوعی در تقابل معنایی با کذب آمده است. حوزۀ معنایی آن نیز در سه حوزۀ صدق باور، صدق اخلاقی و صدق به معنای عام میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
صدق؛ نهجالبلاغه؛ معنیشناسی تاریخی؛ معنیشناسی توصیفی | ||
مراجع | ||
- ابنفارس، احمد. (1404). معجم مقایس اللغهُّ، قم: مرکز نشر مکتب اعلام اسلامی. - ابنمنظور، جمالالدین. (1408). لسان العرب، بیروت: دار احیا التراث الاسلامی. - الازهری هروی، منصوربناحمد. (1975). تهذیب اللغه، مصر: الهیئه المصریه العامه للکتب. - ابنابیالحدید، عزالدین ابوحامد. (1339). شرح نهجالبلاغه، کتابخانه آیهالله مرعشی نجفی. - ایزوتسو، توشیهیکو. (1393). خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار. - ------------. (1360). مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن، ترجمه فریدون بدرهای. - بحرانی، ابنمیثم. (1375). شرح نهجالبلاغه، قربانعلی محمدی مقدم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. - پاکتچی، احمد. (1387). «آشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر»، نشریه مطالعات فرهنگ - ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگی سابق)، سال نهم، شماره 35، 89-119. - پالمر، فرانک. (1366). نگاهی تازه به معناشناسی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: نشر مرکز. - جفری، آرتور. (1386). واژههای دخیل در قرآن، ترجمه فریدون بدرهای. - جهامی، جیرار. (1998). موسوعه مصطلحات الفلسفه عند العرب، لبنان: مکتبه لبنان. - جوهری، اسماعیل بن حماد. (1429). الصحاح، بیروت: دارالوفه. - حلّی، حسن بن یوسف مطهر. (بیتا). کشف المراد فی تشریح تجرید الاعتقاد، قم: انتشارات مصطفوی. - دشتی، محمد. (1390). نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، مشهد: انتشارات موسسه فرهنگی پیوند با امام. - راغب اصفهانی، حسینبنمحمد. (1378). المفردات فی غریب القرآن، حسین خداپرست، قم: دفتر نشر نوید اسلام. - سجادی، سید جعفر. (1362). فرهنگ معارف اسلامی، تهران: نشر شرکت مولفان و مترجمان ایران - سوسور، فردیناندو، (1378). زبانشناسی عمومی، تهران، کوروش صفوی. - شاملی، نصرالله. (1391). معناشناسی واژههای اخلاق نهجالبلاغه، اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. - صفوی، کورش. (1379). درآمدی بر معنیشناسی، تهران: حوزه هنری. - طوسی، محمدبنحسن. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار الاحیاء التراث. - فراهیدی، خلیلبناحمد. (1405).العین، قم: دار الهجره. - عسگری، ابوهلال. (1353). معجم الفروق اللغویه، قم: بصیرتی. - محمدداود، محمد. (2008). معجم الفروق الدلالیه فی القرآن، قاهره: دار غریب. -مختار عمر، احمد. (1385). معناشناسی، استاد راهنما سید حسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی. - مصطفوی. (1430). حًسن التحقیق فی کلمات القران کریم، بیروت، قاهره، لندن: دارالکتب العلمیه، مرکز نشر و آثار مصطفوی. - مطیع، مهدی. (1388). معناشناسی زیبایی در قرآن کریم. اساتید راهنما احمد پاکتچی و بهمن نامور مطلق، رساله دکتری دانشگاه امام صادق(ع). - نراقی، ملا مهدی. (1370). جامع السعادات، سید جلالالدین مجتبویِ، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 562 |