
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,364 |
نقش راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانی در پیشبینی مهارتهای نوشتاری دانش آموزان پایه ششم | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 14، تیر 1399، صفحه 225-239 اصل مقاله (692.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2020.20082.2034 | ||
نویسندگان | ||
منصوره قربانی1؛ مهناز جلالوندی* 2؛ حمیدرضا دولت آبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
3استادیار گروه آموزش زبانهای خارجی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانیبا مهارتهای نوشتاری دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک بود. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر اراک در سال 1397 به تعداد (4185) نفر بودند. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و حجم نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 351 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه راهبردهای فراشناختی مختاری و ریچارد (2002)، پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2006) و آزمون محقق ساخته مهارتهای نوشتاری بود. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای نوشتاری با راهبردهای فراشناختی (01/0< p، 42/0=r) و هوش هیجانی (01/0 p <، 45/0=r) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نشان داد هوش هیجانی با ضریب بتای (01/0 p <، 30/0=β) و راهبردهای فراشناختی با ضریب بتای (01/0 p <، 21/0=β) قادر به پیشبینی مهارتهای نوشتاری بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان در سیستم آموزشی دوره ابتدایی از راهبردهای فراشناختی و هوش هیجانی برای بهبود مهارتهای نوشتاری دانش آموزان، استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ هوش هیجانی؛ مهارتهای نوشتاری؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
احمدی ازغندی، علی؛ فراست معمار، فرزاد؛ تقوی، سید حسن و ابوالحسنی، آزاده. (1385). «روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام»، مجله روانشناسی تحولی، 10(3)، 168-157. اکبرخانزاده، خاطره. (1392). مقایسه تأثیر ارزشیابی توصیفی و کمی بر مهارتهای نوشتاری دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-92، برنامهریزی درسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. بهمنی، طاهره. (1385). مقایسه پیشرفت مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و عادی پایه اول ابتدائی. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی. پیرو، سمیه. (1397). ارتباط بین هوش هیجانی، راهبردهای نوشتاری و جنسیت در میان زبان آموزان ایرانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات خارجی، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. حسنیراد، تورج؛ چوبداری، عسگر؛ حسنوند، باقر؛ پادروند، حافظ. (1396). «مقایسه کارکدهای اجرایی و هوش هیجانی در دانش آموزان پسر نابینا و بینا مقطع راهنمایی شهر خرمآباد»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 178-187. حسینچاری، مسعود؛ سماوی، سیدعبدالوهاب و کردستانی، داوود. (1389). «انطباق و بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه». مطالعات روانشناختی، 6(1)، 183-163. خانی، روحالله و فیضی، فاطمه. (1394). بررسی راهکارهای تقویت مهارتهای نوشتاری نگارش و انشانویسی دانش آموزان دورهی دوم ابتدایی. سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، تحقیقات اسلامی سروش مرتضوی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. دیوانداری، زهره. (1387). تحلیل خطاهای نوشتاری زبان آموزان ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. شکری، آزاده. (1395). تحلیل خطاهای نوشتاری فارسیآموزان سطح میانی ترکزبان جامعه المصطفی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه علامه طباطبایی. شهودی مژدهی، عطیه. (1389). مقایسه مهارت نوشتاری کودکان با و بدون تجربهی پیشدبستانی در پایهی اول ابتدایی و ارائه راهکارهای مناسب، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته آموزشوپرورش پیش از دبستان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. صالحی، محمد، میرزاخانی، فرزانه. (1393). «رابطه مهارتهای فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی». جامعهشناسی مطالعات جوانان، 5(15)، 73-88. کشاورزی، فاطمه؛ شجاعی، ستاره؛ همتی علمدارلو، قربان. (1397). «اثربخشی آموزش مهارتهای خودآموزی بر آگاهی فراشناختی و مشکلات دستخط دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب در بیان نوشتاری». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 114-129. مرسلپور، محمود. (1397). رابطه میان هوش هیجانی، استفاده از راهبردهای یادگیری زبان و مهارت نوشتاری، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. نیکدل، احمد. (1393). آسیبشناسی مهارتهای نوشتاری دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر خلأهای انسجامی. پایاننامه کارشناسیارشد، پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. Brunstein, J. C., Glaser, C. (2011). “Testing a path-analytic mediation model of how self-regulated writing strategies improve fourth graders' composition skills: A randomized controlled trial”. Journal of educational psychology, 103(4), 922-938.
Cho, S. (2010). “The role of IQ in the use of cognitive strategies to learn information from a map”. Learning and Individual Differences, 20(6), 694-698.
Costa, A., Faria, L. (2015). “The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school”. Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Fernandez, R., Salamonson, Y., Griffiths, R. (2012). “Emotional intelligence as a predictor of academic performance in first‐year accelerated graduate entry nursing students”. Journal of clinical nursing, 21(23-24), 3485-3492.
Fidalgo, R., Torrance, M., Rijlaarsdam, G., van den Bergh, H., & Álvarez, M. L. (2015). “Strategy-focused writing instruction: Just observing and reflecting on a model benefits 6th grade students”. Contemporary Educational Psychology, 41, 37-50.
Flavell, J. (1979). “Metacognition and cognitive monitoring:A new area of cognitive developmental inquiry”. American Psychologist, 34, 906-911
Gimenez, J. C. (2010). “Narrative analysis in linguistic research”. Research methods in linguistics, 1, 198-215.
Harris, K. R., Lane, K. L., Graham, S., Driscoll, S. A., Sandmel, K., Brindle, M., Schatschneider, C. (2012). “Practice-based professional development for self-regulated strategies development in writing: A randomized controlled study”. Journal of Teacher Education, 63(2), 103-119.
Hui-Hua, Z., Schutte, N. S. (2015). “Personality, emotional intelligence and other-rated task performance”, Personality and Individual Differences, 87, 298-301
James, K., Asmus, C. (2011). “Personality, cognitive skills, and creativity in different lifedomains”. Creativity Research Journal, 13(2), 149-159.
Joy, T. (2015). Teaching elementary school students to be effective writers. Educator’s Practic Guide. U.S. Department of Education.
Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and world through mindfulness. NewYork: Hyperion.
Karimpour, S., Sayad, A., Taheri, M., & Sheibani, K. A. (2019). “A Gender Difference in Emotional Intelligence and Self-Regulation Learning Strategies: Is it true?”. Novelty in Biomedicine, 7(2), 38-44.
Kellogg, R. T. (2008). “Training writing skills: A cognitive developmental perspective”. Journal of writing research, 1(1), 1-26.
Kolic-Vehovec, S., & Bajsanski, I. (2006). “Metacognitive strategies and reading comprehension in elementary-school students”. European Journal of Psychology of Education, 21, 439-451
Koster, M., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017). “Professional development of teachers in the implementation of a strategy-focused writing intervention program for elementary students”. Contemporary Educational Psychology, 49, 1-20.
Koster, M. P., Tribushinina, E., De Jong, P., & Van den Bergh, H. H. (2015). “Teaching children to write: A meta-analysis of writing intervention research”. Journal of writing research, 7(2), 299-324.
Mokhtari, K. & Reichard, C.A. (2002). “Assessing students metacognitive awareness of reading strategies”. Journal of educational psychology, 94, 249-259
Moses, L. J. & Baird J. A. (2001). Metacognition in, R. A., Wilson & F. C., Keil (eds), The MIT encyclopedia of the cognitive sciences. 4th Ed.
Nyangau, L. (2014). Chalenges students face in learning essay writing skills. Nyamira Country, Kenya.
Petrides, K. V. & Furnham, A. (2003). “Trait emotional intelligence: Behavioural validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction”. European journal of personality, 17(1), 39-57.
Puspayanti, P., Saharudin, S., & Budiyono, H. (2016). “The effect of instructional media and emotional intelligence on writing ability of junior high school students”. Jambi-English Language Teaching Journal, 1(1), 37-44.
Stottlemyer, B. G. (2002). A conceptual framework for emotional intelligence in education: Factors affecting student achievement. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M University-Kingsville.
Tsaousis, I. & Nikolaou, I. (2005). “Exploring the relationship of emotional intelligence with physical and psychological health functioning”, Stress and Health, 21, 77-86.
Wan, H.Ch, Downey, L.A, Stough, C, (2014). “Understanding non-work presenteeism: Relationships between emotional intelligence, boredom, procrastination and job stress”, Personality and Individual Differences, 65, 86-90.
Yang, C. (2005). Learning Strategy Use of Chinese PhD Students of Social Sciences in Australian Universities. Griffith University, Doctoral Dissertation.
Yip, M. C. (2013). “Learning strategies and their relationships to academic performance of high school students in Hong Kong”. Educational Psychology, 33(7), 817-827.
Zimmerman, B. J. (2015). Self- Regulated learning: Theories, Measures, And Autcomes, City University of New York Graduate center, NY, USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 590 |