
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,820 |
واکاوی پدیده بدبینی تحصیلی دانشجویان آموزش از راه دور: شناسایی نشانگان و ابعاد به روش کیفی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 14، تیر 1399، صفحه 187-204 اصل مقاله (728.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2020.14232.1634 | ||
نویسندگان | ||
سکینه اشرفی* 1؛ حسن رضا زین ابادی2 | ||
1مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی پدیدهی بدبینی دانشجویان آموزش از راه دور، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعهی مبانی نظری آن بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان در این پژوهش 18 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری تخصصی در سال تحصیلی 1396-1395 بودند. انتخاب مشارکتکنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. دادهها از طریق مصاحبه، به روش هدایت کلیات و بهصورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که 54 نشانگر شناسایی شده در چهار بعد بدبینی نسبت به استاد، بدبینی نسبت به دانشگاه، بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی تبیین و دستهبندی شد. نتیجهگیری: بدبینیتحصیلی دانشجویان یک عامل مهم و تأثیرگذار در شرکت و تکمیل دورههای آموزش از راه دور است که نیازمند شناسایی و بررسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدبینی نسبت به استاد؛ بدبینی نسبت به دانشگاه؛ بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی | ||
مراجع | ||
اشرفی، سکینه و عبدالهی، بیژن. (1396). «بررسی رابطه مؤلفههای شکاف دیجیتالی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان». مجله نامه آموزش عالی، 35، 135-115. بازرگان، عباس. (1393). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار. بدری گرگری، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی مریم و فتحی، رحیمه (1391).«ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانش آموزان متوسطه».فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 2(7)، 182-165. براهویی، فریده. (1392). «بررسی ویژگیهای استاد موفق از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شیراز». پژوهشنامهتربیتی دانشگاهآزاداسلامیواحدبجنورد، شماره 32، 148-126. حاجی آقاجانی، سعید. (1377). «نظرات استادان دانشکده پرستاری و مامایی در مورد اثر ارزشیابی دانشجویان بر چگونگی تدریس آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی». نشریه پژوهش درعلومپزشکی، (1)3، 36-8. رستماوغلی، زهرا؛ خشنودنیای چماچایی، بهنام. (1392).«مقایسه وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری». فصلنامه ناتوانی یادگیری، 2(3)، 32-18. روزنهان، دیوید. ال؛ سلیگمن، مارتین. ای. پی.(1995). روانشناسی نابهنجاری-آسیبشناسی روانی. جلد دوم. ترجمه یحیی سید محمدی (1391). تهران: ارسباران. کرسول، جان و پلانو کلارک، ویکی. (1393). روشهای پژوهش ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و جاوید سرایی. تهران: آییژ. کرسول، جان. (1391). پویشکیفیوطرحپژوهش: انتخابازمیانپنجرویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی و...). ترجمه حسن داناییفرد و حسین کاظمی تهران: صفار و اشراقی. گال مردیت، والتر بورگ و جویس گال. (1382). روشهایتحقیقکمیوکیفیدرعلومتربیتیوروانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: سمت با همکاری دانشگاه شهید بهشتی. هومن، حیدرعلی. (1389). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سمت. Abraham, R. (2000). “Organizational cynicism: Bases and consequences”. Genetic, social, and general psychology monographs, 126(3), 269-292.
Allen, I. E., Seaman, J. (2007). Online nation: Five years of growth in online learning. Sloan Consortium. PO Box 1238, Newburyport, MA 01950.
Andersson, L. M., Bateman, T. S. (1997). “Cynicism in the workplace: Some causes and effects”. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 18(5), 449-469.
Baauw, F. T. L. (2016). Are we doing something wrong? How schools’ policies and practices are related to student dropout (Bachelor's thesis).
Bask, M., Salmela-Aro, K. (2013). “Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout”. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 511-528.
Benekos, P. J. (2016). “How to be a Good Teacher: Passion, Person, and Pedagogy”. Journal of Criminal Justice Education, 27(2), 225-237.
Brockway, J. H., Carlson, K. A., Jones, S. K., Bryant, F. B. (2002). “Development and validation of a scale for measuring cynical attitudes toward college”. Journal of Educational Psychology, 94(1), 210.
Çapri, B., Gündüz, B., Akbay, S. E. (2013). “The study of relations between life satisfaction, burnout, work engagement and hopelessness of high school students”. International Education Studies, 6(11), 35-46.
Dean, J. W., Brandes, P., Dharwadkar, R. (1998). “Organizational cynicism”. Academy of Management review, 23(2), 341-352.
Eagly, A. H., Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
Fatahi, S., Moradian, S. (2018). An Empirical Study on the Impact of Using an Adaptive e-Learning Environment Based on Learner's Personality and Emotion. International Association for Development of the Information Society.
Flanagan, G. (2000). “Teaching and Learning at a Distance-Foundations of Distance Education-Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., and Zvacek, S. (2000). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, 241 pages, ISBN: 0-13769258-7”. The Internet and Higher Education, 3(3), 219-222.
Fournier, H., Kop, R., Durand, G. (2014). “Challenges to research in MOOCs”. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(1),1-15.
Hartnett, M., George, A. S., Dron, J. (2011). “Examining motivation in online distance learning environments: Complex, multifaceted and situation-dependent”. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(6), 20-38.
Huynh, M. Q. (2005). “Viewing e-learning productivity from the perspective of Habermas' cognitive interests theory”. Journal of Electronic Commerce in Organizations (JECO), 3(2), 33-45.
Kaplan, A. M., Haenlein, M. (2016). “Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster”. Business Horizons, 59(4), 441-450
Koseoglu, S., Koutropoulos, A. (2016, May).Teaching presence in MOOCs: Perspectives and learning design strategies. In 10th International Conference on Networked Learning.
Levent, F., Keser, S. (2016). “Examining the organizational cynicism among teachers at schools: A mixed methods study”. Educational Research and Reviews, 11(21), 2009-2020.
Levy, Y., Ramim, M. M. (2017). The e-learning skills gap study: Initial results of skills desired for persistence and success in online engineering and computing courses. In Proceeding of the Chais 2017 Conference on Innovative and Learning Technologies Research (pp. 57-68).
Moore, M. G. (Ed.). (2013). Handbook of distance education. Routledge.
Morrison, B., Evans, S. (2016). “University students’ conceptions of the good teacher: A ong Kong perspective”. Journal of Further and Higher Education, 1-14.
Nair, P., Kamalanabhan, T. J. (2010). “The impact of cynicism on ethical intentions of Indian managers: The moderating role of seniority”. Journal of International Business Ethics, 3(1), 14-29.
Özler, D. E., Atalay, C. G., Şahin, M. D. (2010). “Örgütlerde Sinizm Güvensizlikle mi Bulaşır? ”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 47-57.
Park, J. H., Choi, H. J. (2009). Factors influencing adult learners' decision to drop out or persist in online learning”. Journal of Educational Technology & Society, 12(4), 207-217.
Park, T. (2018). “Learner Evaluation on Emotionally Affordable E-Learning Environments”. International Information Institute (Tokyo), Information, 21(5), 1479-1493.
Rad, M. R., Rezaei, M. (2015). “Psychological aspects effectiveness mobile learning in higher education”. International Journal of Educational and Psychological Researches, 1(3), 199-206.
Salmela-Aro, K. (2017). “Dark and bright sides of thriving–school burnout and engagement in the Finnish context”. European Journal of Developmental Psychology, 14(3), 337-349.
Ross, J., Sinclair, C., Knox, J., Bayne, S., Macleod, H. (2014). “Teacher experiences and academic identity: The missing components of MOOC pedagogy”. Journal of Online Learning and Teaching, 10(1), 57-69.
Singh, A. B. (2016). Learning through Massive Open Online Courses (MOOCs) A case of the first international MOOC delivered by UiO in 2015 (Master's thesis).
Smidt, E., Bunk, J., Li, R., McAndrew, A., Florence, M. (2016). “Understanding Student Attitudes about Distance Education: The Importance of Excitement and Fear”. IAFOR Journal of Education, 4(1), 90-104.
Teasley, M. L., Buchanan, E. M. (2016). “When Music Goes Up in Flames: The Impact of Advising on Music Major Burnout”. NACADA Journal, 36(1), 43-53.
Valentine, D. (2002). “Distance learning: Promises, problems, and possibilities”. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3), 1-11.
Värlander, S. (2008). “The role of students’ emotions in formal feedback situations”. Teaching in higher education, 13(2), 145-156.
Villwock, J. A., Sobin, L. B., Koester, L. A., Harris, T. M. (2016). “Impostor syndrome and burnout among American medical students: a pilot study”. International Journal of Medical Education, 7, 364-369.
Wei, X., Wang, R., MacDonald, E. (2015). “Exploring the Relations between Student Cynicism and Student Burnout”. Psychological reports, 117(1), 103-115.
XIE, Q., Chen, X. P., Zhang, J. F., Hong, X. L. (2011). “Relationship between college students’ cynicism and satisfaction with life: the moderating effects of social support”. Psychological Development and Education, 2, 181-187. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |