
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,367 |
مدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 14، تیر 1399، صفحه 73-93 اصل مقاله (786.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2020.18403.1914 | ||
نویسنده | ||
ابوالقاسم بریمانی* | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: رضایت تحصیلی بیانگر چگونگی ادراک دانشجویان از تجارب یادگیریشان میباشد که بهعنوان یکی از شاخصهای اندازهگیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته میشود. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل ساختاری رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 195 نفر بوده است. نمونه آماری به تعداد 129 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روانی، رضایت تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شده است. بهمنظور تحلیل دادههای حاصله، از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی و خودکارآمدی با رضایت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/40 درصد از خودکارآمدی و 66 درصد از رضایتتحصیلی توسط سلامت روانی تبیین میشود و متغیر خودکارآمدی اثر میانجی بر رابطه بین سلامت روانی و رضایت تحصیلی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: با تقویت حس خودکارآمدی و بهبود سلامت روانی میتوان رضایت تحصیلی در دانشجویان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت روانی؛ خودکارآمدی؛ رضایت تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
آراسته، حمیدرضا و بنیاسدی، احمد. (1392). «بررسی رضایتمندی تحصیلی دانشجویان اولین دوره کارشناسی ارشد آموزش محور». مطالعات برنامهریزی آموزشی، 1(2)، 25-5. آقایاری هیر، توکل؛ عباسزاده، محمد و گراوند، فرانک. (1395). «مطالعه سلامت روانی و عوامل فردی و محلهای مؤثر بر آن (موردمطالعه: شهروندان تهرانی)». فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 7(27)، 178-146. احمدی، ساره و شیخالاسلام، راضیه. (1390). «بررسی رابطه هوش عاطفی و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری رضایت از تحصیل». مطالعات روانشناسی تربیتی، 8(13)،20-1. ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه و عبدلی، روحاله. (1390). «ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 39-32. اعتماد اهری، علاءالدین و تختیپور، مریم. (1394). «بررسی رابطه میزان خودنظمدهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه (دوره دوم) منطقه 2 تهران». تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(1)، 64-33. پرچم، اعظم و قوهعود، منصوره. (1389). «سلامت روان از منظر اسلام و روانشناسی». منهاج، 6(11)، 77-50. ترکزاده، جعفر و محترم، معصومه. (1393). «اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان». نامه آموزش عالی، 7(26)، 176-155. حکیمزاده، رضوان؛ نقشینه، نادر و بینیاز، هدی. (1394). «بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران». تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(2)، 168-153. حیدری، مهرنوش؛ مروتی، ذکراله؛ خانبابایی، رقیه و فرشجی، نگار. (1396). «نقش ذهنآگاهی، خودکارآمدیعمومی و هوش هیجانی در پیشبینی تنیدگی ادراکشده دانشجویان دختر». مطالعات روانشناسی اجتماعی زنان، 15(1)، 212-189. ربانی، رسول و ربیعی، کامران. (1390). «ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 17(2)، 120-99. رحیمی، فاطمه؛ سید میرنسب، هنگامه سادات؛ علمدار، الهه؛ کمالی، کورش و خوشهمهری، گیتی. (1397). «ارتباط خودکارآمدی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران». پژوهش پرستاری ایران، 13(2)، 66-59. سلیمی، سیدحسین؛ آزاد مرزآبادی، اسفندیار و عابدی درزی، محمد. (1389). «بررسی وضعیت سلامت روانی و رابطه آن با فرسودگی شغلی و رضایت از زندگی در کارکنان یک دانشگاه نظامی در سال 1389». مجلهعلمیابنسینا-ادارهبهداشتودرماننهاجا، 13(3 و 4)، 11-4. صفاری، محسن؛ سنایینسب، هرمز؛ رشیدی جهان، حجت؛ پورتقی، غلامحسین و پاکپور حاجیآقا، امیر. (1393). «شادکامی، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان». توسعه آموزش در علوم پزشکی، 7(13)، 57-45. عزیزینژاد، بهاره؛ پورحیدر، رحیمه و سلطانی، پوران. (1393). «بررسی رابطه بین سلامت روان و عوامل درون دانشگاهی در بین دانشجویان رشته بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه». مجله پرستاری و مامایی، 12(12)، 1146-1139. عسکری، سعید؛ کهریزی، سمیه و کهریزی، مریم (1392). «نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر کرمانشاه». روانشناسی مدرسه، 2(2)، 123-107. عسکریزاده ماهانی، مریم؛ سلیمانی، لاله؛ ظفرنیا، نیلوفر و میری، سکینه. (1394). «ارتباط باور خودکارآمدی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری بم». توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 12(2)، 37-29. عنبری، زهره؛ جمیلیان، حمیدرضا؛ رفیعی، محمد؛ قمی، مهین و مسلمی، زهرا. (1392). «رابطه رضایت از رشته تحصیلی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک». آموزش در علوم پزشکی، 13(6)، 497-489. فرهادینیا، مسعود؛ ملکشاهی، فریده؛ قلیپور، پروانه و جلیلوند، مانیا. (1396). «بررسیرابطهراهبردهاییادگیریو خود کارآمدی تحصیلی باپیشرفتتحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 1395». دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 19(5)، 17-9. فیروزی، ابوذر؛ امینی، معصومه؛ اصغری، زهرا و مقیمی دهکردی، بیژن. (1392). «بررسی ارتباط باورهای مذهبی و سلامت روان دانشآموزان متوسطه شهر درگز». مجله بهداشت و توسعه، 2(2)، 148-138. قهرمانی، نسرین و نادی، محمدعلی. (1391). «رابطه بین مؤلفههای مذهبی- معنوی با سلامت روان و امید به آینده در کارکنان بیمارستانهای دولتی شیراز». نشریهمرکزتحقیقاتمراقبتهایپرستاریدانشگاهعلومپزشکیتهران (نشریهپرستاریایران)، 25(79)، 11-1. گیلاوند، عبدالرضا و برکت، غلامحسین. (1395). «بررسی ارتباط بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز». مجله علمی پزشکی جندیشاپور، 15(103)، 413-405. میرحیدری، سیدعلی و نیستانی، محمدرضا. (1394). «رابطه بین خودکارآمدی و رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-92». پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(20)، 60-51. نبوی، سید صادق؛ سهرابی، فرامرز؛ حسینییان، سیمین؛ افروز، غلامعلی و دلاور، علی. (1396). «پیشبینی سلامت روان معلمان براساس متغیرهای رضایت زناشویی و خودکارآمدی با میانجیگری رضایت شغلی بهمنظور ارائه مدل». فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 9(30)، 115-91. نعیمی، ابراهیم؛ آشفته، سید محمدحسین و طالبی، ریحانه. (1395). «بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با همایندی ادراک از خود و تفکر انتقادی در دانشآموزان». فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 7(26)، 44-27. هوشمندجا، منیجه؛ جوانمرد، علی و مرعشی، سیدمنصور. (1393). «بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر». فناوری آموزشی، 8(3)، 181-171. یکتاطلب، شهرزاد و انصارفرد، فاطمه. (1393). «تعیین ارتباط بین سلامت روانی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به آسم». روان پرستاری، 2(1)، 81-72. Behrozi, N., Shehni Yailagh, M., Farhadi Motlaq, L., & Javdan, M. (2016). “The Direct and Indirect Relationships of Emotional Intelligence with Mental Health and Academic Performance with the Mediating Role of Resiliency and Self-Efficacy in Medical Students of Ahvaz Medical Sciences University”. International Journal of Psychology, 10(1), 144- 178.
Bostani, M., Nadri, A., & Rezaee Nasab, A. (2014). “A Study of the Relation between Mental health and Academic Performance of Students of the Islamic Azad University Ahvaz Branch”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 163-165.
Doménech Betoret, F., Abellán Roselló, L., & Gómez Artiga, A. (2017). “Self-Efficacy, Satisfaction, and Academic Achievement: The Mediator Role of Students' Expectancy-Value Beliefs”. Frontiers in Psychology, 8(1193), 1-12.
Gull, M. (2016). “Self-Efficacy and Mental Health among Professional Students: A Correlational Study”. International Journal of Modern Social Sciences, 5(1), 42-51.
Lipson, S.K., & Eisenberg, D. (2018). “Mental health and academic attitudes and expectations in university populations”. Journal of Mental Health, 27(3), 205-2013.
Mishra, B., & Sarkar, T. (2015). “A Study on the Relation between Mental Health and Academic Adjustment of Secondary Students”. International Journal of Informative & Futuristic Research, 3(2), 501-507.
Pua, P. K., Lai, C.S., Foong, M., & Ibrahim, CH. (2015). “The Relationship between Mental Health and Academic Achievement among University Students”.GTAR, 2, 755-764.
Shazia K. J. (2015). “The Relationships between Academic Self-Efficacy, Computer Self-Efficacy, Prior Experience, and Satisfaction with Online Learning”. American Journal of Distance Education, 29(1), 30-40.
Singh, S.K. (2015). “Mental Health and Academic Achievement of College Students”. The International Journal of Indian Psychology, 2(4), 112-119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,044 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 962 |