
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,367 |
تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و بررسی اثربخشی آن بر فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیشکنکوری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
دوره 8، شماره 14، تیر 1399، صفحه 21-36 اصل مقاله (746.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2019.20282.2047 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا ایمان پرور1؛ محمد نریمانی* 2؛ سمیه تکلوی3؛ تورج هاشمی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مطالعه تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و اثربخشی آن در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور بود. روش: روش پژوهش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 میباشد (3694N=). برای انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش در دسترس، ابتدا 30 دانشآموز دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شوفلی استفاده شد. یافتهها: برای تهیه بسته روانی- آموزشی مبتنی بر مدرسه، براساس مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته و همچنین نتایج مطالعات که بر اثربخش بودن مداخلات مختلف بر متغیرهای فرسودگی تحصیلی اشتیاق تحصیلی، تأکید داشتند استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون در محل مدرسه، متغیر مستقل در 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه 2 ساعت، برای گروه آزمایش اعمال شد. بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش، به اجرای پرسشنامه DASS بهعنوان پسآزمون روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اقدام شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MACOVA) استفاده گردید. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد بسته آموزشی تهیه شده در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری تأثیر دارد و ضروری است این بسته آموزشی مبتنی بر مدرسه توسط مشاوران در مدرسه مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ آموزش مدرسه محور؛ کنکور | ||
مراجع | ||
انصاری، هما. (1396). «اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر شادکامی، رضایت از مدرسه و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اهواز»، مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 2(17)، 10-1. ترازی، زهرا؛ خادمی، ملوک و اخوان تفتی، مهناز. (1397). «اثربخشی بازآموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانشآموزان»، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 16(2)، 161-151. حسنزاده، فریما، نادری، فرح. (1396). «اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر بهزیستی ذهنی، فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی کارکنان شرکت نفت کارون». مجله روانشناسی اجتماعی، 12(44)، 58-45. حقبین، فاطمه. (1395). پیشبینینشاطذهنیبر اساسبهزیستیمدرسه:نقشواسطهایسبکهایخودتنظیمیهیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز. دهقانی، یوسف؛ گلستانه، سید موسی و زنگویی، سیما. (1397). «اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر فرسودگی تحصیلی، پذیرش اجتماعی و عواطف دانشآموزان». فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی، 12(2)، 182-163. ربیعی، لیلا؛ اسلامی، احمدعلی؛ مسعودی، رضا و سلحشوری، آرش. (1391). «ارزیابی اثربخشی برنامه جرات ورزی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانشآموزان دبیرستانی». تحقیقات نظام سلامت، 5، 54-45.سلطانی، سمانه، دوکانهای فرد، فریده. (1394). «اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوع شناختی-رفتاری بر فرسودگی و رضایت زناشویی کارکنان هلالاحمر». فصلنامه امداد و نجات، 7(3)، 95-84. صبحی قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و بابایی، کریم. (1393). «اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر اهمالکاری دانشآموزان». مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 4(15)، 101-91. طهماسبی، غلامحسین؛ رمضانی، سیده گل افروز و زارع، حشمت. (1397). «تأثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی». فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزش، 9(1)، 185-174. عابدی، احمد؛ معماریان، آذیندخت، شوشتری، مژگان و گلشنی منزه، فرشته. (1393). «بررسی اثربخشی مداخلات چندبعدی شناختی-رفتاری مارتین بر میزان عملکرد تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 32(10)، 93-80. عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبیح و بنیادی، فرزانه. (1394). «ﻧﻘﺶﺗﻌﻠﻞورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیشبینی اﺷﺘﻴﺎق ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن». آموزش در علوم پزشکی، 15(23)، 160-169. عبدی، مینا. (1396). تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر اضطراب امتحان، میزان تعللورزی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد خلخال. فروتن بقا، پریسا؛ کاووسیان، جواد و شریفی، حسن پاشا. (1397). «اثربخشی آموزش کاهش اهمالکاری بر کاهش خودناتوان سازی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان». مجله مطالعات ناتوانی، 8(23)، 8-1. قدمپور، عزتاله؛ میردریکوند، فضلاله و بیرانوند، کبری. (1396). «اثر آموزش معنادرمانی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان»، تازههای علوم شناختی، ۱۹(۲)، 61-52. محمدزاده، مهدی. (1395). اثربخشی آموزشنظریهانتخاب بر تنظیم شناختی هیجان و میزان تابآوری در بین زنان زندانی شهرستان ماکو. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز. مروتی اردکانی، عبدالرضا و افلاکیفرد، حسین. (1395). «تأثیر مشاورهی راهحل مدار بر پیشرفت تحصیلی و تابآوری دانشآموزان». فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(7)، 134-123. میکائیلی، نیلوفر؛ رجبی، سعید؛ عباسی، مسلم و زمانلو، خدیجه. (1393). «بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 32(10)، 52-31. ﻧﻌﺎﻣﯽ، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1391). «رابطهی اﺑﻌﺎد اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ اﺷﺘﯿﺎق ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﺎل ﺳﻮم دبیرستانهای شهر اهواز». مقاله پژوهی، 6(16)، 42-29. نعامی، عبدالزهرا. (1388). «رابطهی بین کیفیت یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز» .مجلهیمطالعاتروانشناختیعلومتربیتیوروانشناسیدانشگاهالزهرا، 2(3)، 34-22. نعامی، عبدالزهرا. (1390). «رابطهی بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز». مجلهیمطالعاتآموزشویادگیری، 5(1)، 129-112. یوسفی، علیرضا؛ قاسمی، غلامرضا و فیروزنیا، سمانه. (1388). «ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان». مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی، 9(1)، 85-79. Azimi, M., Piri, M., Zavaar, T. (2013). “Relationship of academic burnout and self- regulated learning with academic performance of high school student”. Research in curriculum planning, 10(11), 116-128.
Boardman, L. (2016). “Building Resilience in Nursing Students: Implementing Techniques to Foster Success”. International Journal of Emergency Menatal Health, 18(3), 1-5.
Bonanno, G. A. & Mancini, A. D. (2012). “Beyond resilience and PTSD: Mapping the heterogeneity of responses to potential trauma”. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 4, 74-83.
Bresó, E., Schaufeli, W. B. & Salanova, M. (2011). “Can a self-efficacy-based intervention decrease burnout, increase engagement, and enhance performance? A quasi-experimental study”. Higher Education, 61(4), 339-355.
Brouwers, A. and Tomic, W. (2010). “Alogitu dinal study of reacher burnout and perceived self- efficacy classroom management”. Teaching and teacher education, 16, 239-253.
Claessens, B. (2004). Perceived control of time: time management and personal effectiveness at work. Eindhoven: Technische Universiteit Eindhoven.
Darban, F., Balouchi, A., Narouipour, A., Safarzaei, E., Shahdadi, H. (2016). “Effect of Communication Skills Training on the Burnout of Nurses: A CrossSectional Study”. Journal of clinical and diagnostic research, 10(4), 1-4.
Dart, E. H., Radley, K. C., Battaglia, A. A., Dadakhodjaeva, K., Bates, K. E. and Wright, S. J. (2016). “The Classroom password: a class‐wide intervention to increase academic engagement”, Psychology in the Schools, 53, 416-431. https://doi.org/10.1002/pits.21911.
Frazier, T., Youngstrom, E., & Glutting, J. (2007). “ADHD and achievement: Meta-analysis of the child, adolescent, and adult literatures and a concomitant study with college students”. Journal of Learning Disabilities, 40, 49-65.
Hall, D. K., Pearson, J. (2003). Resilience-giving children the skills to bounce back. Voices for Children. 1-10.
Kim, H., Parker, J. G. & Walker Marciano, A. R. (2017). “Interplay of self-esteem, emotion regulation, and parenting in young adolescents’ friendship jealousy”. Journal of Applied Developmental Psychology, 52, 170-180.
Kirmizi, F. S., Saygib, C., Yurdakalc, I. H. (2015). “Determine The Relationship Between The Disposition of Critical Thinking and The Perception About Problem Solving Skills”. Social and Behavioral Sciences, 191, 657-661.
Leatham, l. (2017). Effects of a classroom intervention on academic engagement of elementary school students with anxiety. Master thesis, utah state university.
Lee, J., Shute, V. J. (2010). “Personal and social-contextual factor in K-12 academic performance: An integrative perspective on student learning”. Educational psychologis, 45(3), 185-202.
Ling, J., Heffernan, T., & Muncer, S. (2003). “Higher education students’ beliefs about the causes of examination failure: A network approach”, Social Psychology of Education, 6(2), 159-170.
Lippman, L., Rivers, A. (2008). Assessing school engagement: A guide for out-of-school time program practitioners. A Research-to-Results brief. Washington, DC: Child Trends.
Loomis, K. (2001). “Learning styles and asynchronous learning: Comparing the LASSI model to class performance”. Journal of Asynchronous Learning Networks, 4(1), 23-31.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P. (2001). “Job burnout”. Annual Review of psychology, 52, 397-422.
Melnick, S. M., Hinshaw, S. P. (2009). “Emotion regulation and parenting in AD/HD and comparison boys: Linkages with social behaviors and peer preference”. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(2), 73-86
Noftle, E., Robinson, R. (2007). “Personality predictors of academic outcomes: Big five correlates of GPA & SAT scores”, Journal of Personality and Social Psychology, 93, 116-130.
Raes, F., Griffith, J. W., Van der Gucht, K., & Williams, J. (2014). “School-based prevention and reduction of depression in adolescents: A cluster-randomized controlled trial of a mindfulness group program”. Mindfulness, 5, 477-486.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martinez, I., Breso, E. (2010). “How obstacles and facilitators predict academic performance: the mediating role of study burnout and engagement”, Anxiety, stress & copin, 23(1), 53-70.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., Baker, A. B. (2002). “The measurement of engagement and burnout”. Journal of happiness, 3(1), 71-92.
Steinhardt, M. & Dolbier, C. (2008). “Evaluation of a Resilience Intervention to Enhance Coping Strategies and Protective Factors and Decrease Symptomatology”. Journal of American College Health, 56(4), 445-453.
Weiner, B. (2010). “An attributional theory of Motivation and Emotion”. Psychological Review, 92 (4), 244-256.
Zhang, Y., Gan, Y., Cham, H. (2007). “Perfectionism, academic burnout and end engagement. Among Chinese college students. A structural equation modeling analysis”. Personality and Individual differences, 43(6), 1529-1540. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 825 |