
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 13، 1398، صفحه 191-212 اصل مقاله (369.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2019.18327.1910 | ||
نویسندگان | ||
سلیمان کابینی مقدم1؛ غلامحسین انتصار فومنی* 2؛ مسعود حجازی2؛ حسن اسدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی پسرانه شاخه نظری پایه دوم دوره متوسطه دوم نواحی یک و دو شهر رشت (به تعداد 29 مدرسه و 593 دانشآموز) در سال تحصیلی 98-1397 بود که از بین آنها تعداد 60 نفر دانشآموز اهمالکار از طریق پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راث بلوم (2013) بهصورت تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی به 3 گروه 20 نفری (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی اسچافلی و همکاران (2002) و سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) را همه آزمودنیهای سه گروه در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. سپس یکی از گروههای آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبرد یادگیری کمکخواهی و گروه آزمایش دیگر نیز بهمدت 15 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبرد یادگیری خودتنظیمی قرار گرفتند. در حالی که در طول این مدت گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آمار استنباطی تحلیل چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی سبب افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان اهمالکار شد. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار شد. از طرفی نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش از نظر تأثیر بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که برای کاهش و از بین بردن اهمالکاری دانشآموزان استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی مفید و مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبرد یادگیری خودتنظیمی؛ کمکخواهی؛ اشتیاقتحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ دانشآموزان اهمالکار | ||
مراجع | ||
پیرانی، ذبیحالله؛ تقوایی، داوود و میرزایی، محمدطاهر. (1395). بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و سرزندگی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان نابینای شهر اراک. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مؤسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. پیوستهگر، مهرانگیز و موسوی، سیده افروز. (1392). تأثیر آموزش یادگیری خودگردان بر شادکامی، راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی دانشآموزان. پایاننامه دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه امام رضا(ع). دهقانیزاده، محمدحسین و حسینچاری، مسعود. (1391). «سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی». مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21. عربزاده، مهدی؛ کدیور، پروین و دلاور، علی. (1393). «بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر مهارت حل مسئله اجتماعی دانشآموزان». دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 3، 82-71. گنجی، بینظیر؛ توکلی، سمیرا؛ بنی اسدی، فائزه و اسدی، سکینه. (1395). «بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی». دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 155-150. مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصورهالسادات. (1391). «پیشبین اهمالکاری تحصیلی براساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر تهران». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 24(8)، 70-49. مهقانی جمالالدین، سعید و جناآبادی، حسین. (1398). «اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 15-1. میرافشار، سحر؛ خانآبادی، مهدی؛ آزادنیا، ابوالفضل و سلطانی، سمیه. (1391). «بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد». مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(7)، 117-105. نریمانی، محمد؛ محمدامینی، زرار؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1394). «مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و حل مسئله بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان اهمالکار». مجله روانشناسی مدرسه، 4(1)، 155-139. نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1394). رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز. هاشمی، تورج؛ بیرامی، منصور؛ واحدی، شهرام و بیرامی، ناصر. (1396). «اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 158-139. Bembenutty, H. (2011). “Homework completion: The role of self-efficacy, delay ofgratification, and self-Regulatory processes”. The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6(1), 1-20.
Bernard, J. (2007). Gender effects in schooling. In C.F. Diaz(Ed.), Multicultural education for the 21 st century. New Yourk: Longman.
Bruner, J. (1974). “From communication to language”. Journal of Cognition, 3(11), 255-287.
Butler, R. (2007). “Teachers achievement goal orientations and association's with teacher's helpseeking: Ex animation of a novel approach to teacher motivation”. Journal of Education psychology, 99(23), 241-252.
Closson, L. M. & Boutilier, R. B. (2017). “Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status”. Learning and Individual Differences, 57(28), 157-162.
Dambo, M. H. (1994). Appling educational psychology. Copyright by Longman publishing group.
De Bruin, A. B., Thiede, K. W. & Camp, G. (2011). “Generation keywords improves metacomprehension and self-regulation in elementary and middle school children”. Journal of Experimental Child Psychology, 109(3), 294-310.
Edward, C. S. (2008). On the self- regulation of behavior. NY: Cambridge university press.
Edwards, M. (2013). Increasing your child's motivation to learn Little Rock, AR: Center for Effective parenting.
Fallu, J. S. & Pagani, L. S. (2015). “Student engagement and itsrelationship with early high school dropout”. Journal of Adolescence, 32(46), 651-670.
Harris, B., Glennie, E. J., Dalton, B. W., Lennon, J. M., & Bozick, R. N. (2015). “Self-regulation and Online Developmental Student Success”. Journal of Online Learning and Teaching, 6(4),852-857.
Hosand, A. & Reis, S. M. (2012). “Self-regulated learning in reading: Gifted pedagogy and instructional setting”. Journal of Advanced Academics, 20(36), 103-136.
Jarvela, S. & Jarvenoja, H. (2013). “Socially constructed self-regulated learning groups”. Teachers College Record, 113(2), 350-374.
Karabenick, S. A. (2011). “Perceived achievement goal structure and college student help-seeking”. Journal of Educational psychology, 96(55), 569-580.
Kavanagh, D. (2014). Self-efficacy and depression. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control of action. Washington DC: Hemisphere.
Lee, J.K. & Orsillo, S.M. (2014). “Investigating cognitive flexibility as a potential mechanism of mindfulness in Generalized Anxiety Disorder”. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 45(69), 208-216.
Linnenbrink, E.A. (2011). “The Dilemma of Performance Approach Goals:The Use of Multiple Goal Contexts to Promote Students, Motivation and Learning”. Journal Of Educational Psychology, 97(2), 197-213.
Martin, A. (2015). “Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience”. Journal of School Psychology, 46(30), 53-83.
Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2008). “Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience”. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
Meirav, R. & Marina, O. (2012). “Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics”. Psychol Rep, 68(2), 455-480.
Moon, S.M. & Illingworth, A.J. (2005). “Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination”. Personality and Individual Differences, 38(2), 297-309.
Newman, R.S. (2010). What do I need to do to succeed when I don't understand what I am doing? Developmental influences on student's adaptive helpseeking. In wig field & J.S. Eccles (Eds), Development of Achievement Motivation (pp, 283-309). San Diego, CA: Academic press.
Perry, N.E., Phillips, L. & Hutchinson, L. (2016). “Mentoring student teachers to support selfregulated learning”. Elementary School Journal, 106(3), 237-254.
Pintrich, P.R., & De Groot, E.V. (1990). “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82(112), 33-40.
Putwain, D.V., Connors, L., Symes, W. & Douglas-Osborn. E. (2011). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?, Anxiety, Stress & Coping, 1-10.
Ryan, K.E. & Ryan, A.M. (2005). “Psychological processes underlying stereotype threat and standardized math test performance”. Educational psychologist, 40(1), 53-63.
Ryan, A.M. & Pintrich, P.R. (1997). “Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescent's help-seeking in math class”. Journal of Educational psychology, 89(127), 329-341.
Ryan, A.M. & Shin, H. (2011). “Help Seeking tendencies during early adolescence: An examination of motivational correlates and consequences for a Achievement”. Learning and instruction, 21(44), 247-256.
Sarah, M., Paul, C., & Lisa. K. M. (2013). “Well-being, Academic buoyancy and educational achievement in primary school student”. International Journal of Educational Research, 62(39), 239-248.
Schafeli. W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V. & Baker, A. B. (2002). “The measurement of engagement and burnout”. Journal of Happiness Studies, 9(3), 71-92.
Schunk, D. H. (2006). Self- regulation and learning. In W.M. Reynolds & G.E. Miller (Eds), Handbook of psychology, PP. 59-78.
Shek, D. T. & Li, X. (2016). “Perceived School Performance, Life Satisfaction, and Hopelessness: A 4-Year Longitudinal Study of Adolescents in Hong Kong”. Social Indicators Research, 126(2), 921-934.
Skinner, E. & Slavin, R. (2015). “Teaching science problem solving: An overview of experimental work”. Journal of Research in science Teaching, 38(29), 442-488.
Solomon, C. & Rothblum, F. (2013). “Patterns of academic procrastination”. Journal of Josotl Indian Edu. 30(59), 120-134.
Vygotsky, L. S. (1960). The developmental of higher mental functions, quoted in J.V. wertsch. (1985). Vygotsky and the social formation of mindcambridge. Mass: Harvard university press.
Wolters, C. (2011). “Self-Regulated Learning and the 21st Century Competencies”. Journal of Educational Psychology, 122(19), 171-186.
Zimmerman, B. J. (2002). “Student differences in selfregulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use”. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
Zumbrunn, Sh., Tadlock, J., & Roberts, E. D. (2015). Encouraging self-regulated learning in the classroom: A review of the literature. Virginia: Metropolitan Educational Research Consortium. Virginia Commonwealth University, October 2011. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,029 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 822 |