
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,320 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 13، 1398، صفحه 133-148 اصل مقاله (674.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2019.18249.1904 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ سعید خاکدال قوجه بیگلو2؛ نسترن سیداسماعیلی قمی3 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 303 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (2014) جمعآوری شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خردهمقیاسهای، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (استقلال، ارتباط و شایستگی) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه؛ رضایت از مدرسه؛ عاطفه در مدرسه | ||
مراجع | ||
برجعلی، محمود؛ بگیان کولهمرز، محمدجواد؛ بختی، مجتبی و عباسی، مسلم. (1392). «اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانشآموزان مدارس شبانهروزی». فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، 10(4)، 100-83. شیخ الاسلامی، علی و کریمیانپور، غفار. (1397). «پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 111-95. شیخ الاسلامی، علی. (1395). «پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 101-81. Adelman, H. S., Taylor, L., & Nelson, P. (1989). “Minors’ dissatisfaction with their life circumstances”. Child Psychiatry and Human Development, 20(2), 135-147.
Bernerth, JB., Hirschfeld, RR. (2016). “The subjective wellbeing of group leaders as explained by the quality of leader–member exchange”. The Leadership Quarterly, 27(4), 697-710. DOI: 10.1016/j.leaqua.2016. 04.003
Bradshaw, J., Keung, A., Rees, G., & Goswami, H. (2011). “Children’s subjective well-being: International comparative perspectives”. Children and Youth Services Review, 33(4), 548-556.
Cummins, R. A. (1997). Manual for the comprehensive quality of life scale-student (Grades 7–12): ComQol-S5. Melbourne: Deakin University.
DeSantis-King, A. L., Huebner, E. S., Suldo, S. M., & Valois, R. F. (2006). “An ecological view of school satisfaction in adolescence: Linkages between social support and behavior problems”. Applied Research in Quality of Life, 1(3-4), 279-295.
Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). “The satisfaction with life scale”. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
Durayappah, A. (2011). “The 3P Model: A general theory of subject well-being”. Journal of Happiness Studies, 12(4), 681-716.
Elmore, G. M., & Huebner, E. S. (2010). “Adolescents’ satisfaction with school experiences: Relationships with demographics, attachment relationships, and school engagement behavior”. Psychology in the Schools, 47(6), 525-537.
Epstein, J. L., & Mcpartland, J. M. (1976). “The concept and measurement of the quality of school life”. American Educational Research Journal, 13(1), 15-30.
Gilman, R., & Huebner, E. S. (2003). “A review of life satisfaction research with children and adolescents”. School Psychology Quarterly, 18(2), 192-205.
Huebner, E. S. (1991). “Initial development of the student’s life satisfaction scale”. School Psychology International, 12(3), 231-240.
Huebner, E. S. (1994). “Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children”. Psychological Assessment, 6(2), 149-158.
Huebner, E. S. (2010). “Students and schooling: Does happiness matter?”, NASP Communique, 39(1), 3-10.
Jin C-H. (2014). “The role of users’ motivations in generating social capital building and subjective well-being: The case of social network games”. Computers in Human Behavior, 39, 29-38. DOI: 10.1016/j.chb.2014.06.022
Jovanović, V. (2016). “Trust and subjective well-being: The case of Serbia”. Personality and Indiidual Differences, 98, 284-288. DOI: 10.1016/j.paid.2016.04.061.
Karatzias, A., Power, K. G., & Swanson, V. (2001). “Quality of school life: Development and preliminary standardisation of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools”. School Effectiveness and School Improvement, 12(3), 265-284.
Laurent, J., Catanzaro, S. J., Joiner, T. E, Jr, Rudolph, K. D., Potter, K. I., Lambert, S., et al. (1999). “A measure of positive and negative affect for children: Scale development and preliminary validation”. Psychological Assessment, 11(3), 326-338.
Long, R. F., Huebner, E. S., Wedell, D. H., & Hills, K. J. (2012). “Measuring school-related subjective wellbeing in adolescents”. American Journal of Orthopsychiatry, 82(1), 50-60.
Ozmete, E. (2011). “Subjective well-being: A research on life satisfaction as cognitive component of subjective well-being”. International Journal of Academic Research, 3(4), 55-61.
Patrick, H., Ryan, A. M., & Kaplan, A. (2007). “Early adolescents’ perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement”. Journal of Educational Psychology, 99(1), 83-98.
Pavot, W. & Diener, Ed. (2004). “The subjective Evaluation of well-being adulthood: Findings and Implications”. Ageing International, 29(2), 113-135.
Proctor, CL., Linley, PA. & Maltby, J. (2009). “Youth life satisfaction: A review of the literature”. Journal of Happiness Studies, 10, 583-630.
Renshaw, TL. and Bolognino, SJ. (2014). The College Student Subjective Wellbeing Questionnaire: A brief measure of undergraduates’ covitality. Manuscript submitted for publication.
Renshaw, TL., Long, ACJ. & Cook, CR. (2014). “Assessing Adolescents’ Positive Psychological Functioning at School: Development and Validation of the Student Subjective Wellbeing Questionnaire”. American Psychological Association. 1-19.
Roeser, R. W. (2001). “To cultivate the positive: Introduction to the special issue on schooling and mental health issues”. Journal of School Psychology, 39(2), 99-110.
Saha, R., Huebner, E. S., Suldo, S. M., & Valois, R. F. (2010). “A longitudinal study of adolescent life satisfaction and parenting”. Child Indicators Research, 3(2), 149-165.
Sahlberg, P. (2011). Finnish lessons: What can the world learn from educational change in Finland? New York, NY: Teachers College Press.
Sánchez, X., Bailey, C., Arcos, E., Muñoz, LA., González, L., Miranda, R. (2017). “Subjective well-being and the perception of health opportunities: The case study of senior citizens of the neighborhood of Playa ancha”. World Development Perspectives, 5, 7-9. DOI: 10.1016/j. wdp.2017.02.002.
Sellstro, M, E., & Bremberg, S. (2006). “Is there a ‘‘school effect’’ on pupil outcomes? A review of multilevel studies”. Journal of Epidemiology and Community Health, 60(2), 149-155.
Terjesen, MD., Jacofsky, M., Froh, J. and DiGiuseppe, R. (2004). “Integrating positive psychology into schools: Implications for practice”. Psychology in the Schools, 41(3), 163-172.
Tian, L. (2008). “Developing scale for school well-being in adolescents”. Psychological Development and Education, 24(3), 100-106.
Tian, L., Han, M. & Huebner, E.S. (2014). “Preliminary development of the Adolescent Students’ Basic Psychological Needs at School Scale”. Journal of Adolescence, 37, 257-267.
Tian, L., Liu, B., Huang, S., & Huebner, E. S. (2013). “Perceived social support and school well-being among Chinese early and middle adolescents: The mediational role of self-esteem”. Social Indicators Research, 113(3), 991-1008.
Tian, L., Wang, D. & Huebner, E.S. (2014). “Development and validation of the brief adolescents’ subjective well-being in school scale (BASWBSS)”. Social Indicators Research, 120(2), 615-634.
Tough, P., (2012). How children succeed: Grit, curiosity, and the hidden power of character. New York, NY: Houghton Mifflin Harcourt.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). “Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales”. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
Whitley, A. M., Huebner, E. S., Hills, K. J., & Valois, R. F. (2012). “Can students be too happy in school?The optimal level of school satisfaction”. Applied Research in Quality of Life, 7(4), 337-350.
Wills, E. (2009). “Spirituality and Subjective Well-Being: Evidences for a New Domain in the Personal Well-Being Index”. Journal of Happiness Studies, 10, 49-69. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 577 |