
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 13، 1398، صفحه 119-132 اصل مقاله (600.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.16835.1800 | ||
نویسنده | ||
محمد رضا یوسف زاده* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه بین خودتنظیمی با میزان یادگیری واقعی دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه بود روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری عبارت از کلیه دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه ناحیه دو شهر همدان در سال تحصیلی 96-95 بود؛ که تعداد کل آنها 1151 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 285 نفراز دانشآموزان بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تعداد 12 پرسشنامه پس از پیگیریهای مکرر عودت داده نشد لذا حجم نمونه واقعی 273 نفر بود. ابزار اندازهگیری عبارت بود از پرسشنامه استاندارد سنجش خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش میزان یادگیری واقعی که بر اساس نظریه ریوز (2006) ساخته شده است. پایایی این ابزارها در پژوهشهای مختلفی موردسنجش قرار گرفته است. در این پژوهش پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 89/. و 83/. محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری بررسی نرمال بودن توزیع دادهها کالموگروف- اسمیرونف وآزمون تی تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری Spss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میزان خودتنظیمی و یادگیری واقعی دانشآموزان بالاتر از متوسط است و بین ابعاد خودتنظیمی و میزان یادگیری واقعی رابطه و جود دارد و ابعاد سهگانه خودتنظیمی قادر به پیشبینی یادگیری واقعی هستند و حدود 32 درصد از واریانس یادگیری واقعی بهوسیله این ابعاد قابل توجیه است. نتیجهگیری: یادگیری واقعی منجر به یادگیری عمیق، پایدار، معنادار و لذتبخش میشود و تابع عوامل و شرایط مختلف است و یکی از مهمترین این عوامل پرورش مهارتهای خودتنظیمی در دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ یادگیری خودتنظیمی؛ یادگیری واقعی | ||
مراجع | ||
رهبر کرباسدهی، فاطمه؛ ابوالقاسمی، عباس و رهبر کرباسدهی، ابراهیم. (1397). «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-هیجانی بر باورهای انگیزش و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص»، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10)، 55-40. صادقی، مسعود و بیرانوند، زینب. (1396). «تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر هیجان مثبت یادگیری و خودنظمدهی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه»، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 159-137. کدیور، پروین. (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی، هوش، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بهمنظور ارائه الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. ملکی، فاطمه. (1391). بررسی تأثیر ریاضی با استفاده از روش حل مسئله بر میزان خودتنظیمی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی معتمدی محمدآبادی، اعظم. (1393). تأثیر سبکهای مختلف آموزشی (مداخلهای، تعاملی و غیر مداخلهای) بر میزان خود کارآمدی دانشآموزان دوره متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلیسینا، دانشکده علوم انسانی. یعقوبی، ابوالقاسم؛ یوسفزاده چوسری، محمدرضا و معتمدی، اعظم. (1397). مشکلات یاددهی- یادگیری با رویکرد بینرشتهای. همدان، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا. یوسفزاده چوسری، محمدرضا و هوشدار، جواد. (1395). «رابطه بین اشکال ارائه ثانویه با میزان یادگیری مستقل دانشآموزان پایه دوم دوره اول متوسطه»، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 127-137. Barnes, A. & Shirley, E. (2017). “Authentic learning,What, Why & How: Management strategies for the classroom. cross curricular and creative thinking in teacher education”, Journal of school improvement,2(10), 62-79
Bankowski, E. (2001). “Developing Effective Strategies for Independent Learning: Handling Research Tasks in English for Academic Purposes”. Developing Effective Strategies for Independent Learning, Hong Kong Baptist University, (3), 175-189.
Bertoline, G. R. & Dorjgotov, E. (2007). The impact of computer-simulated haptic force feedback on learning. Presented at ELI Spring Focus Session: Immersive Learning Environments: New Paths to Interaction and Engagement. Retrieved April 24, from http://www.educause.edu/ir/library/pdf/ELI07217.pdf
Dede, C., Korte S., Nelson, R., Valdez, G. & Ward, D. J. (2005). Transforming learning for the 21st century: An economic imperative. Naperville, IL: Learning Point Associates.
Duckworth, A. L., Grant, H., Loew, B., Ottingen,G. & Gollwitzer, P. M. (2011). “Self-regulation strategies improve self-discipline in adolescents: benefits of mental contrasting and implementation”. Educational psychology, 31(1), 17-26
Ferry, B. (2004). Online classroom simulation: The next wave for pre-service teacher education? Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education.
Green, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L. & Akey, K. L. (2004). “Predicting high school students, cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perception and motivation”. Contemporary educational psychology, 29, 462-482.
Hart, P. (2006). How should colleges prepare students to succeed in today’s global economy?Available at:http://www.aacu.org/advocacy/leap/documents/ .
Herrington, A. & Herrington, J. (2006). Authentic learning environment, PA. Hershery.
Herrington, J. & Olivers, R. (2002). An instructional design framework for authentic learning environment, Journal of educational technology and development, 48(3), 23-48
Hsieh, P., Sullivan, J. R., Guerra, N. S. (2007). “A closer at college students: self efficacy and goal orientation”. Journal of advanced academics, 18(3), 454-476.
Liem, A. D., Lau, S., Nie, Y. (2008). “The role of self efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies take disengagement, peer relationship and achievement outcome”. Contemporary educational psychology, 33, 482-512.
Lonbardi, M. (2007). Authentic learning for 21 century, Advancing learning trough IT innovation, Educes learning initiative institution publication
Miller, R. B. & Brickman, S. A. (2004). “A model of future oriented motivation and self-regulation”. Educational psychology review, 16, 9-33.
Mims, C. (2013). “Authentic Learning: A Practical Introduction & Guide for Implementation Meridian”. A Middle School Computer Technologies Journal, 6(1), 1-3
Mohebbi, A. & Yousefzadeh, M. R. (2014). “Investigating the Impact of Teaching Mathematics By Way Of Problem Solving On the Self-Regulation Learning of the Female High School Students”, International Journal of Management and Humanity Sciences, 3, 3973-3981
Nagpal, K., Makhija, P., James, L. and Prakash, G. (2013). “Independent learning and student development”. International journal of social science and interdisciplinary research, 2(2), 27-35.
Nicol, J., Gilinsky, B. S. (2010). Physical activity and self-regulatory capabilities: examining relationship with academic self-efficacy and academic outcomes. A dissertation in educational psychology presented to the graduate faculty of texas tech University in partial fulfillment of the requirements for degree of doctor of philosophy.
Nicol, D. J., Macfarlane-Dick, D. (2006). “Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice”. Studies in higher education, 3(1), 99-218.
Paul, R., Elder, L. (2006). The miniature guide to critical thinking. concepts and tools. The foundation for critical thinking. www. critical thinking.org.
Paul, R. and Elder, L. (2011). Critical Thinking Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life 3rd, USA: Pearson Education.
Pintrich, P. R. & De groot, E. V. (1999). “Motivational and self -regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of educational psychology, 82(1), 33-40
Reeves, T. C. (2006). “How do you know they are learning? The importance of alignment in higher education”. International Journal of Learning Technology, 2(4), 302-304
Rule, A. (2016). “The components of Authentic learning”, Journal of authentic learning, 3(1), 1-10
Schunk, D. H. (2008). “Metacognition, Self-Regulation, and Self-Regulated Learning: Research Recommendations”. Educational Psychology Review, 20(4), 463-467.
Schutt, M. A. (2009). Examination of academic self-regulation variances in nursing students. A dissertation submitted to the gradute faculty of Auburn university in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of education.
Suknasis, A. Longston, L. C. and Komsun, K. (2014). “The results of Self-directed learning for project Evaluation Skills of Undergraduate Students”. Procedia-social and Behavioral Sciences. 116, 1676-1682.
Waring, H. Z. (2015). “Promoting self-Discovery in the language classroom”. Shanghai Jiao Tong University, 53(1), 61-85.
Watagodakumbura, C. (2013). “Authentic Learning: A Practical Introduction & Guide for Implementation”, Contemporary Issues In Education Research, 6(3), 299-304
Zumbrunn, S., Tadlock, Roberts, E. D. (2011). Encouraging Self Regulated Learning in the Classroom: A Review of the Literature, Virginia Commonwealth University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |