
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,337 |
تبیین سیره تربیتی امام علی(ع) جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی-ایرانی | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 28، بهمن 1398، صفحه 39-56 اصل مقاله (620.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2019.18042.2194 | ||
نویسندگان | ||
سینا ترکاشوند* 1؛ اکبر صالحی2؛ سوسن کشاورز2 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام علی(ع) بر مبنای ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی- ایرانی میباشد؛ چراکه یکی از الزامات تحقق جامعه دینی، شکلگیری سبک زندگی اسلامی از طریق ارائه و تبلیغ انواع سبکهای زندگی مقبول و منطبق با آموزههای اسلامی است. سبک زندگی، یک روش زندگی، الگوی عمل، مجموعه عملکردها، روش سازماندهی زندگی، ترجیحات رفتاری و مادی و الگوی مصرف است. روش مورداستفاده پژوهش پیشرو تحلیل محتوای کیفی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سیره تربیتی امام علی(ع) نشانگر توجه ایشان به تمامی ابعاد و ساحتهای تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی- ساحت اجتماعی، سیاسی- ساحت زیستی و بدنی- ساحت اقتصادی و حرفهای- ساحت زیباییشناختی و هنری- ساحت علمی و فناورانه) بوده و به همین دلیل بهعنوان اسوۀ حسنه، قول و فعل و تقریر ایشان میتواند الگوی مطلوبی برای شکلبخشی به سبک زندگی آحاد جامعه باشد. متناظر با پیشنهاد کاویانی و بهرهگیری ایشان از دیدگاه آدلر برای ارائه الگویی تجویزی برای سبک زندگی اسلامی و متناظر با الگوی درخت سبک زندگی، میتوان با نظر به ابعاد مختلف ساحتهای تربیتی مطرح گردیده، نوع نگرش به هستی، نگرش به خود و نگرش به دیگران و... را برای شکلگیری سبک زندگی متربیان مبتنی بر سیرۀ تربیتی امام تصویر نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیرۀ تربیتی امام علی (ع)؛ ساحتهای ششگانه تربیت؛ سبک زندگی اسلامی؛ الگو | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. (1393). مترجم: علی مشکینی. قم: الهادی. - ابن بابویه (شیخ صدوق). محمدبنعلی. (1390). من لا یحضره الفقیه، مترجم علیاکبر غفاری، قم: انتشارات دار الکتاب الاسلامیه. - امینی، ابراهیم. (1372). اسلام و تعلیم و تربیت، تهران: انجمن اولیاء و مربیان. - پژوهشکده حوزه و دانشگاه. (1372). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: سمت. - تمیمی آمدی، عبدالواحد محمد. (1393). غررالحکم و دررالکلم، ویراستار سید باقر میر عبداللهی، قم: ناشر دارالحدیث. - جباران، محمدرضا. (1393). «تحلیل مفهومی سبک زندگی»، مجله قبسات، شماره 10، سال بیستم، 186-173. - حر عاملی، محمدبنحسن. (1392). وسائل الشیعه، تهران: ناشر آصف. - دشتی، محمد. (1386). ترجمه نهجالبلاغه. قم: نسیم کوثر. - راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسینبنمحمد. (1383)). المفردات فی غریب القرآن. ترجمه و تحقیق: سید غلامرضا خسروی حسینی. تهران: دارالکتب الاسلامیه. - ریشهری محمدی، محمد. (1387). دانشنامه میزان الحکمه، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم: انتشارات دارالحدیث. - شاهآبادی، ابوالفضل و زریننعل، زینب. (1394). «رعایت اصول حکومت علوی بسترساز تحقق اهداف حکومت اسلامی». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 10، سال سوم، 22-1. - شعبه، حسینابنعلی. (1389). تحف العقول عن آلرسول، مترجم محمدمهدی سازندگی، تهران: ناشر نوید اسلام. - طبرسی، فضل بن حسن. (1396). مکارم الاخلاق، قم: انتشارات نغمه قرآن. - فقیهی، علینقی، نجفی، حسن و دریساوی، سمیه. (1396). «سبک زندگی در آموزههای تربیتی امام رضا(ع) و استخراج دلالتهای آن در برنامههای درسی رسمی و عمومی». فصلنامه مطالعات کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی. سال دوم، شماره 4، 178-143. - فیروزآبادی، مجدالدین محمد. (1412 ق). القاموس المحیط. بیروت: داراحیاء التراب العربی. - قدسی، علیمحمد و قائمی، مرتضی. (1393). «بررسی تطبیقی سبکهای فرزندپروری با سبک فرزندپروری امام علی(ع) در نامه سی و یکم نهج البلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 8، سال دوم، 20-1. - کاویانی، محمد. (1391). سبکزندگیاسلامیوابزارسنجشآن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - کشاورز، سوسن و ترکاشوند، سینا. (1396). «تبیین سیره تربیتی امام صادق(ع) جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی». دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال 12، شماره 24، 47-31. - کلینی، محمدابنیعقوب. (1392). اصول کافی، مترجم احمد بانپور. تهران: ناشر راز توکل. - لیثیواسطی، علیبنمحمد. (1391). عیون الحکم و المواعظ و ذخیره المتعظ و الواعظ،قم: انتشارات بعثت. - مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. - مجلسی، محمدباقر. (1386). بحارالانوار. قم: انتشارات دار الکتب الاسلامیه. - محمدیپویا، فرامرز، صالحی، اکبر و مومیوند، فاطمه. (1394). «تحلیل محتوای نهجالبلاغه براساس ساحتهای ششگانهی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 10، سال سوم، 81-63. - مطهری، مرتضی. (1367). تعلیم وتربیت در اسلام، تهران: صدرا. - نجفی، حسن. (1393). تحلیل محتوای مؤلفههای سبک زندگی اسلامی در کتابهای درسی عمومی دانشگاهی بهمنظور ارائه پیشنهادهای کاربردی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد تهران. - ندایی، هاشم. (1395). «روشهای تربیتی ناظر بر رابطه تعاملی مربی و متربی از منظر نهجالبلاغه جهت ارتقاء طرح تربیتی شجره طیبه صالحین بسیج». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره 15، سال چهارم، 98-79. - نمازیشاهرودی، علی. (1385). مستدرک سفینه البحار، مصحح حسین بن علی نمازی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه، دفتر انتشارات اسلامی. - هاشمیاردکانی، سید حسن. (1388). «عوامل تربیتی در مسیر کمال وجودی انسان از منظر نهجالبلاغه». دوفصلنامه تربیت اسلامی. شماره 8، سال چهارم، 179-161. - یدالهیفر، محمدجواد، فقیهی، علیرضا، سیفی، محمد، یوسفزاده، محمدرضا و ناطقی، فائزه. (1397). «اهداف و اصول تربیت معنوی بر اساس آموزههای امام علی(ع) در نهج البلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، شماره 24، سال ششم، 120-105. - Almond, G. A. and Verba, S. (1992). The Civic Cuture. Prinston university press. New Jersey.
- Chambliss, J. J. (1996). Philosophy of Education an Encyclopedia. Garland Publisher, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 764 |