
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
شرح و تفسیر نامه 53 امام علی علیهالسلام باتاکید بر دیدگاه هرمنوتیکی امیلیو بتی (بررسی موردی شرح و تفسیر قزوینی، فیضالاسلام و مکارم شیرازی) | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 26، شهریور 1398، صفحه 51-67 اصل مقاله (609.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2019.16825.2079 | ||
نویسندگان | ||
آفرین زارع1؛ رویا محمدی* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هرمنوتیک میکوشد با به قاعده درآوردن فهم، بر فاصله میان متن و مفسر آن غلبه کرده، در فهم متن به خواننده کمک کند. تفکر در مورد متون مقدس و نحوه فهم آن یکی از دغدغههای مفسران و مترجمان این متون بوده است، زیرا فهم آن دارای خصوصیتی است که لزوم توجه به مراد گوینده (مؤلف) را ضروری مینماید؛ ازینرو از حساسیت بیشتری نسبت به سایر متون برخوردار است. قرنهاست که روش هرمنوتیک در عرصه کشف راز متون مقدس جایگاه درخورتوجهی داشته است. هدف پژوهش حاضر این است که با رویکرد هرمنوتیکی و با شیوۀ تطبیقی و تحلیلی به بررسی سه شرح و تفسیر: قزوینی، فیضالاسلام و مکارم شیرازی و همکارانشان از نامه 53 نهجالبلاغه بر مبنای چهار قانون هرمنوتیکی امیلیو بتی:استقلال هرمنوتیکی موضوع، تمامیت معنا، فعلیت فهم و مطابقت هرمنوتیکی معنا، بپردازد تا در نهایت میزان پایبندی شروح یادشده به چهار قانون هرمنوتیکی بتی را نشان دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که علیرغم رعایت قوانین هرمنوتیکی بتی در سه شرح و تفسیر یادشده، هدف هر سه شارح تمرکز بر متن اصلی بوده است. این امر نشان میدهد که رویکرد شارحان و مفسران در شرح و تفسیر نامۀ 53 امام علی– علیهالسلام- مؤلفمحور بوده نه مفسرمحور. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغه؛ هرمنوتیک؛ قوانین هرمنوتیکی امیلیو بتی؛ نامه 53؛ شرح و تفسیر | ||
مراجع | ||
- اکبرزاده، فهیمه. (1386). روششناسی شرح نهجالبلاغه ابن میثم بحرانی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم. - بلخاری، حسن. (1379). بطن متن (قرآن، تأویل و هرمنوتیک). چاپ دوم. تهران: انتشارات حسن افرا. - بلخر، ژوزف. (1393). آشنایی با مبانی هرمنوتیکی ایملیو بتی. ترجمه محمدحسین مختاری. چاپ اول. قم: عروة الوثقی. - خلیزبف، ف. ی. (1988). «التأویل»، ترجمه: عمر التنجی، مجله الفکر العربی، العدد 55-54، 16-1. - درخشه، جلال و نصرت پناه، محمدصادق. (1393). «کاربرد روش تحلیل هرمنوتیک در مطالعات اسلامی». جستارهای سیاسی معاصر، 5(3)، 62-39. - رحمانی، تقی. (1384). هرمنوتیک غربی و تأویل شرقی. چاپ اول، تهران: نشر سرایی. - رضوی، سیدابوالفضل. (1389). «هرمنوتیک و فهم معرفت تاریخی»، فصلنامه اندیشه دینی، شماره 37، 146-103. - ریختهگران، محمدرضا. (1378). منطق و مبحث علم هرمنوتیک. اصول و مبانی تفسیر. چاپ اول. تهران: نشر کنگره با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - سالار، صدیقه و تاجیک، الهه. (1389). «تأثیر هرمنوتیک در فهم قرآن». مجله فروغ وحدت، شماره 21، 32-19. - شهدادی، احمد. (۱۳۸۳). یادگارنامه فیض الاسلام: جستارهای علمی و پژوهشی در باب ترجمانی متون مقدس. چاپ اول. خمینی شهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. - طاهری، حسین رضا و همکاران. (1392). «درآمدی بر هرمنتیک از منظر نهجالبلاغه». پژوهشنامه نهجالبلاغه، شماره2، 99-82. - علومی، اسماء (1388). «معرفى و نقدى بر روش تحقیق هرمنوتیک». مجله علوم اجتماعی، شماره 22، 99-95. - غازی، عزالدین. (2008). «الهرمینوطیقا أو علم تأویل الخطابات»، 5-1، گرفته شده از سایت: aladab.mihanblog.com - فیضالاسلام اصفهانی، علینقی. (1365). ترجمه و شرح نهجالبلاغه. چاپ اول. تهران: چاپخانه سپهر. - قزوینی، محمدصالح بن محمدباقر. (1380). شرح نهجالبلاغه. تصحیح و حواشی: ابراهیم میانجی. چاپ دوم، تهران: اسلامی. - کمیجانی، داوود. (1384). پژوهشیتوصیفیدرکتبمقدس. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. - مختاری، محمدحسین. (1391). حلقه مطالعاتی متن و هرمنوتیک. چاپ اول، قم: نشر مرتضی. - مسعودی، جهانگیر. (1386). «هرمنوتیک به مثابه روش تحقیق در علوم دینی». فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشهای فلسفی- کلامی دانشگاه قم. شماره 3-4، 57-25. - مکارم شیرازی، ناصر و همکاران. (1390). پیام امام امیرالمومنین(ع): شرح تازه و جامعی بر نهجالبلاغه. چاپ اول. قم: انتشارات امام علی بن ابیطالب(ع). - موسوی، سید محمد. (1386). «درآمدی بر هرمنوتیک و انواع آن». مجله پیک نور، شماره 5، 56-50. - مهدویکنی، صدیقه. (1384). «فهم در تفکر اندیشمندان اسلامى و دانشمندان هرمنوتیک». مجله بینات، شماره 48، 147-134. - ناظمیان، رضا و حاج مؤمن، حسام. (1391). «ساخت و بافت در ترجمة متون دینی بررسی مقایسهای دو ترجمه از نهجالبلاغه (شهیدی و دشتی)»، مجله ادب عربی، دوره 5، شماره 1، 254-237. - نامور، اکرم. (1386)، «هرمنوتیک فلسفی و قرائتپذیری دین». مجله تخصصی الهیات و حقوق، شماره 24، 206-181. - نصرى، عبدالله. (1381). رازمتن: هرمنوتیک،قرائتپذیرى متنومنطقفهمدین. چاپ اول، تهران: آفتاب توسعه. - نوروزی طلب، علیرضا. (1386). «پرسش از چیستى هرمنوتیک، تحلیل و بررسی مسائل آن». مجله باغ نظر، شماره 7، 94-61. - واعظی، احمد. (1380). درآمدی بر هرمنوتیک. چاپ اول. تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. - واعظی، احمد. (1379). «چیستی هرمنوتیک»، مجله ذهن، شماره 3، 149-115. - همتی، همایون. (1380). «هرمنوتیک و مسئله فهم متون». فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. شماره 12، 38-49. - Abulad, R. SVD, E. (2007).“What is Hermeneutics?”, Kritike, Vol. 1, No. 2, 11-23.
- Gadamer, H. G. (1976). Philosophical Hermeneutics. Translated and Edited by: David E. Linge. University of California press. No. 4, 198-212.
- Standford Encyclopedia of Philosophy (2002). Friedrich Daniel Eenst Schleiermacher. Retrieved fromhttps://plato. Standford. Edu/entries/ Schleiermacher/ on 97/9/21.
- Taylor, G. (1993). “A theory of practice: Hermeneutical understanding”. Higher education research and development, Vol. 12, No. 1, 59-72.
- Wright, G. (1987). “On a general theory of interpretation: The Betti- Gadamer dispute in legal hermeneutics”. The American journal of jurisprudence, 191-244. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 883 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |