
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,384 |
مدلیابی معادلات ساختاری روابط بین قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری (LMS) با تقویت باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 12، شهریور 1398، صفحه 87-108 اصل مقاله (756 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.14825.1662 | ||
نویسندگان | ||
نگین برات دستجردی* 1؛ سید هدایت الله داورپناه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر سنجش روابط بین قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری (LMS) با تقویت باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود. روش: روش پژوهش، توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان در سال 97-1396 به تعداد 311 نفر تشکیل میدادند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 155 بود. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده گردید: پرسشنامه محقق ساخته قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990). روایی پرسشنامهها تائید شد و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0 و 91/0 بهدست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 و Lisrel صورت گرفت. یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و فراشناختی) رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0≥P). نتیجهگیری: همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد که قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری با ضرایب مسیر 79/0، 58/0 و 55/0 بهترتیب 62، 34 و 30 درصد از واریانس راهبردهای شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی را تبیین مینماید (96/1t≥؛ 05/0P≤). | ||
کلیدواژهها | ||
معادلات ساختاری؛ قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری؛ باورهای انگیزشی؛ راهبردهای شناختی؛ راهبردهای فراشناختی؛ دانشگاه اصفهان | ||
مراجع | ||
اشراقی ایوری، نوشین؛ شریف مقدم، هادی و ضیائی، ثریا. (1394). «مطالعه میزان رضایتمندی دانشجویان مجازی از تعامل با رابط کاربر نرم افزار آموزش مجازی(LMS) دانشگاه پیام نور»، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 2(2)، 75-84. بابائی امیری، ناهید؛ کجباف، محمدباقر؛ مظاهری، محمدمهدی؛ منشئی، غلامرضا و طالبی، هوشنگ. (1394). «رابطه راهبردهای شناختی- فراشناختی و ویژگیهای جمعیت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان»، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16(2)، 24-33. بخشش، مریم؛ زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا و طالبی، سعید. (1395). «بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی یادگیری دو موقعیتی بر باورهای انگیزشی دانشجویان به یادگیری علم با توجه به سبکهای یادگیری»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، (6)4 ،17-38. تورعی، سارا. (1389). بررسی تأثیر رشته تحصیلی و عنوان درس ارائه شده در سیستمهای مدیریت یادگیری بر یادگیری دانشجویان دانشگاههای الکترونیکی. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، ایران، تهران،10 و 11 آذر. زارع بیدکی، مجید؛ صدرینیا، سجاد و رجبپور صنعتی، علی. (1394). «بررسی سامانههای مدیریت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و چند کشور پیشرفته»، گامهای توسعه در آموزش عالی مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 12(1)، 27-18. سعید، نسیم؛ زارع، حسین؛ موسویپور، نعمتاله؛ سرمدی، محمدرضا و هرمزی، محمود. (1389). «ارتباط راهبردهای شناختی، فراشناخی و تعاملات دانشجویان در آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 58، 73-96. طاهری، ژاله. (1389). تدوین الگوی شناسایی باورهای انگیزشی دانشآموزان دبیرستانهای تهران در سال 88-89. رساله دکتر روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی. کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). «رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی»، تازههای علوم شناختی، 5(1)، 27-33. گنجی، کامران؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رمضانیفر، سمیه. (1391). «رابطه باورهای انگیزشی و سبکهای یادگیری شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان»، فصلنامه مشاوره و رواندرمانی، (1)، 1-32. موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال و علی بخشی، فاطمه. (1391). «بررسی رابطه هوش هیجانی و مؤلفههای آن با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان»، تحقیقات علوم رفتاری، 10(3)، 192-179. نیکپی، ایرج؛ فرحبخش، سعید و یوسفوند لیلا. (1395). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر سبکهای اسنادی و ابعاد آن (منبع علیت، ثبات علیت، کلی بودن علیت) در دانشآموزان»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(4)، 93-108. Adzharuddin, N. A., & Ling, L. H. (2013). “Learning Management System (LMS) among University Students: Does It Work?”. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 3(3), 248-252.
Allen, I. E., & Seaman, J. (2013). Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. Retrieved July 24, 2013, from http://sloanconsortium.org/ publications/survey/changing_course_2012.
Álvarez, A., Martín, M., Fernández-Castro, I., & Urretavizcaya, M. (2013). “Blending traditional teaching methods with learning environments: Experience, cyclical evaluation process and impact with MAgAdI”. Computers & Education, 68, 129-140.
Baleghi-Zadeh, S., Ayub, A. F. M., Mahmud, R., & Daud, S. M. (2014). “Learning Management System Utilization among Malaysian Higher Education Students: A Confirmatory Factor Analysis”. Journal of Education & Human Development, 3(1), 369-386.
Barnard-Brak, L., Lan, W. Y., & Paton, V. O. (2010). “Profiles in self-regulated learning in the online learning environment”. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(1), 61-79.
Berking, P., & Gallagher, S. (2016). “Choosing a learning management system”. Advanced Distributed Learning (ADL) Co-Laboratories, (2.4).
Broadbent, J., & Poon, W. L. (2015). “Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review”. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.
Broadbent, J., & Poon, W. L. (2015). “Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review”. The Internet and Higher Education, 27, 1-13.
Carson, A. D. (2011). “Predicting student success from the LASSI for learning online (LLO)”. Journal of Educational Computing Research, 45(4), 399-414.
Cavus, N., Uzunboylu, H., & Ibrahim, D. (2006). The Effectiveness of Using Learning Management Systems and Collaborative Tool in Web-Based Teaching of Programming Languages. Online Submission.
Chang, M. M. (2007). “Enhancing web‐based language learning through self‐monitoring”. Journal of Computer Assisted Learning, 23(3), 187-196.
Chaubey, A., & Bhattacharya, B. (2015). “Learning Management System in Higher Education”. International Journal of Science Technology & Engineering (IJSTE), 2(3), 158-162. Cho, M. H., & Shen, D. (2013). “Self-regulation in online learning”. Distance education, 34(3), 290-301.
Coates, H., James, R., & Baldwin, G. (2005). “A critical examination of the effects of learning management systems on university teaching and learning”. Tertiary Education & Management, 11(1), 19-36
Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2009). “Exploring how experienced online instructors use integrative learning technologies to support self-regulated learning”. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(2),154-168.
Daniel, G. R., Wang, C., & Berthelsen, D. (2016). “Early school-based parent involvement, children’s self-regulated learning and academic achievement: An Australian longitudinal study”. Early Childhood Research Quarterly, 36, 168-177.
Dobre, I. (2015). “Learning Management Systems for higher education - an overview of available options for Higher Education Organizations”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 313-320.
Embi, M. A., Hamat, A., Sulaiman, A. H. (2012). “The use of learning management systems among Malaysian university lecturers”. The International Journal of Learning, 18(4), 61-70.
Epping, R. J. (2010). “Innovative Use of Blackboard [R] to Assess Laboratory Skills”. Journal of Learning Design, 3(3), 32-36.
Heikkilä, A., & Lonka, K. (2006). “Studying in higher education: students' approaches to learning, self‐regulation, and cognitive strategies”. Studies in Higher Education, 31(1), 99-117.
Hodges, C. B., & Kim, C. (2010). “Email, self-regulation, self-efficacy, and achievement in a college online mathematics course”. Journal of Educational Computing Research, 43(2), 207-223.
Islam, A. N. (2013). “Investigating e-learning system usage outcomes in the university context”. Computers & Education, 69, 387-399.
Jakešová, J., Gavora, P., Kalenda, J., & Vávrová, S. (2016). “Czech validation of the self-regulation and self-efficacy questionnaires for learning”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 313-321.
Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., & Maldonado, J. J. (2017). “Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses”. Computers & education, 104, 18-33.
Kulshrestha, T., & Kant, A. R. (2013). “Benefits of Learning Management System (LMS) in Indian Education”. International Journal of Computer Science & Engineering Technology (IJCSET).
Lam, P., Lo, J., Lee, J., & McNaught, C. (2012). Evaluations of online learning activities based on LMS logs. In Virtual Learning Environments: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (pp. 1767-1784). IGI Global.
Link, H. J. (2013). Re-engaging in a cyclical model of self-regulated learning. The University of Memphis.
Mahdizadeh, H., Biemans, H., & Mulder, M. (2008). “Determining factors of the use of e-learning environments by university teachers”. Computers & Education, 51(1), 142-154. McGhee, R. M. H. (2010). Asynchronous interaction, online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of academic achievement in an online class. Southern University and Agricultural and Mechanical College.
Moller, L., & Huett, J. B. (Eds.). (2012). The next generation of distance education: Unconstrained learning. Springer Science & Business Media.
Ng, E. M. (2016). “Fostering pre-service teachers' self-regulated learning through self-and peer assessment of wiki projects”. Computers & Education, 98, 180-191.
Piña, A. A. (2012). An overview of learning management systems. Virtual Learning Environments: Concepts, Methodologies, Tools and Applications. USA: IGI Global, 33-51.
Sejzi, A. A., & Aris, B. (2013). Learning Management System (LMS) and Learning Content Management System (LCMS) at Virtual University. In 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE), Johor, Malaysia. http://www. isqae. com.
Serdyukov, P., & Hill, R. (2013). “Flying with clipped wings: Are students independent in online college classes”. Journal of Research in Innovative Teaching, 6(1), 52-65.
Steiner, M., Gatz, 0., & Stieglitz, S. (2013). The influence of learning management system components on learners' motivation in a large-scale social learning environment. Paper presented at the Proceedings of the International Conference on Information Systems (ICIS 2013), Milan, Italy.
Thowfeek, M. H., & Abdul Salam, M. (2014). “Students’ assessment on the usability of elearning websites”. Procardia - social and behavioral sciences, 141, 916-922.
Wang, C. H., Shannon, D. M., & Ross, M. E. (2013). “Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning”. Distance Education, 34(3), 302-323.
Wang, T. H. (2011). “Developing Web-based assessment strategies for facilitating junior high school students to perform self-regulated learning in an e-Learning environment”. Computers & Education, 57(2), 1801-1812.
Xu, M., Benson, S. N. K., Mudrey-Camino, R., & Steiner, R. P. (2010). “The relationship between parental involvement, self-regulated learning, and reading achievement of fifth graders: A path analysis using the ECLS-K database”. Social Psychology of Education, 13(2), 237-269.
Zhu, Y., Au, W., & Yates, G. (2016). “University students' self-control and self-regulated learning in a blended course”. The Internet and higher education, 30, 54-62.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |