
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,386 |
بررسی رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 12، شهریور 1398، صفحه 69-85 اصل مقاله (597.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.14784.1660 | ||
نویسندگان | ||
حبیبه درستی1؛ حیدرعلی زارعی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
2استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش بهمنظور تعیین رابطه خودتنظیمی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری انجام شد. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر متوسطه نظری (دوره دوم) شهر خوی، به تعداد 1933 نفر (مشغول به تحصیل در 13 مدرسه) تشکیل میدادند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان به طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای به تعداد 322 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) عزتنفس آیزنک (1987) و تعللورزی سولومون و راثبلوم (1984) که از روایی و پایایی معتبری برخوردار بودند، استفاده شد. بااینوجود جهت حصول اطمینان مجدداً روایی صوری آن توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 824/0، 895/0 و 874/0 به دست آمد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر با خودتنظیمی (266/0-) و عزتنفس (408/0-) آنان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه منفی معنیداری بین تعللورزی تحصیلی دانشآموزان با راهبرد شناختی (01/0>P، 321/0-=r) و راهبرد فراشناختی (05/0>P، 117/0-=r) مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای خودتنظیمی (23/0-=β) و عزتنفس (38/0-=β) بهطور معنیداری تعللورزی دانشآموزان را پیشبینی میکنند (01/0>P). نتیجهگیری: آموزش راهبردهای خودتنظیمی و افزایش عزتنفس در دانشآموزان دختر میتواند نقش مؤثری در کاهش تعللورزی آنان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتنظیمی؛ تعللورزی؛ عزتنفس؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
اصغری، زهرا. (1393). نقش پیشبینی کنندگی عزتنفس و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران. بیابانگرد، اسماعیل. (1384). «رابطه میان عزتنفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تهران». مطالعات روانشناختی، 1(5،4)، 18-5. بخشی، زهره. (1395). تأثیر آموزش عزتنفس با رویکرود شناختی رفتاری بر انگیزش و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس شبانهروزی شهر بیرجند. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه بیرجند. بدری گرگری، رحیم و حسینی، فریبا. (1389). «بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردی یادگیری خودتنظیمی با تعللورزی دانشجویان دانشگاه تبریز». مجله تازهها و پژوهشهای مشاوره، 9(36)، 126-111. پناهی، ندا. (۱۳۹۵). بررسی اثربخشی فراشناخت و آموزش حل مسئله در بهبود تعللورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. سومین کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی، استانبول- کشور ترکیه، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. تمناییفر، محمدرضا و قاسمی، المیرا. (1396). «تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 229-223. جوادی، فرشته. هاشمی رزینی، هادی. هاشمی رزینی، سعداله. (1394). «روابط تعلل ورزی تحصیلی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی». فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 6(1)، 207-193. جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا. (1386). «رابطه تعللورزی آموزشی با اهـداف پیشـرفت». مجله اندیشههای نوین تربیتی، 3(4)، 80-61. درتاج، فریبرز و افشاریان، ندا. (1395). «ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری در دانشآموزان ایرانی». فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6(23)، 43-23. دمشقی آسایش، سلیمان؛ یکه فلاح، محمد و یکه فلاح، مصطفی. (۱۳۹۵). اثربخشی درمان فراشناختی در بهبود تعللورزی: مطالعهی تک موردی. چهارمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. دولتی، راحله. (1391). شناسایی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تعللورزی و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه شهر فامنین. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا. رستماوغلی، زهرا؛ موسیزاده، توکل؛ رضازاده، بابک و رستماوغلی، سهیلا. (1392). «نقش تعللورزی، خودتنظیمگری و باورهای فراشناختی در پیشبینی ناگویی خلقی دانشآموزان دختر دوره متوسطه». مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 80-76. رئوف، کوثر. (1395). مدل یابی تأثیر کمالگرایی بر اهمالکاری تحصیلی با بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی، عزتنفس و خودناتوانسازی تحصیلی در مدارس شهر بابلسر. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه الزهرا. سعیداوی، جاسم؛ جهاندوست، کاظمیه؛ شیخی سعید، رضا و مرمزی، مسعود. (۱۳۹۴). بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی- رفتاری بر کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دارای افت تحصیلی مقطع متوسطه اهواز. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار. سلیماننژاد، اکبر و فرجی قناتی، مریم. (1383). مؤلفههای فراموش شده تعلیموتربیت، تفکر انتقادی، منبع کنترل، خودتنظیمی. تهران: انتشارات میرفتاح. سیرویی نژاد، عادل. (1395). پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس جو کلاس درس و باورهای خودکارآمدی در میان دانشجویان دانشکده علوم پزشکی سیرجان در سال تحصیلی 94-93. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه پیام نور استان فارس. سیف، علیاکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین، (ویرایش هفتم). تهران: دوران. شیخالاسلامی، علی. (1395). «پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،4(6)، 86-81. شیرازی تهرانی، علیرضا. (1381). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان. عابدی، صمد؛ سعیدیپور، بهمن؛ صیف، محمدحسن و فرجاللهی، مهران. (1394). «مدل علّی پیشبینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور: نقش باورهای هوشی، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت». آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 39-19. عالیپور بیرگانی، سیروس؛ محمدزاده شهریاری، بهاره و شهنی ییلاق، منیجه. (۱۳۹۴). رابطه بین عدم تحمل ناکامی و خودتنظیمی با تعللورزی تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز سال 93-94. سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاعرسانی نارکیش. عزیزپور شمعلو، امیرابوالفضل و ولیزاده شفق، شهاب. (۱۳۹4). بررسی اثربخشی فراشناخت و آموزش حل مسئله در بهبود تعللورزی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین. عسگری، فریبا؛ میرزایی، مریم؛ تبری، رسول. کاظم نژاد لیلی، احسان. (1395). «بررسی وضعیت ابعاد عزتنفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان». پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۸ (۲)، ۱۸-۲۶. فتحی، آیتاله؛ فتحی آذر، اسکندر؛ بدری گرگری، رحیم و میرنسب، محمود. (1394). «اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز». نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(30)، 57-45. قلائی، بهروز و یعقوبی، ابوالقاسم. (1392). «بررسی رابطه ابعاد شخصیتی و عزتنفس با تعللورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان». فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(7)، 76-71. کاظمی، مصطفی؛ فیاضی، مرجان و کاوه، منیژه. (1389). «بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه». پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(4)، 42-54. گلستانیبخت، طاهره و شکری، مهناز. (1392). «رابطه تعللورزی (اهمالکاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی». دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 2(3)، 93-89. محمدزاده، بهاره. (1394). رابطه علی باورهای غیرمنطقی و عدم تحمل ناکامی با تعللورزی تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی، خودتنظیمی و عزتنفس در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه چمران اهواز. مشتاقی، سعید و مویدفر، همام. (1396). «نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 67-61. میرزابیگی، مرتضی. (1394). نقش باورها و حالت فراشناختی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه دوم شهرستان زاوه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه بیرجند. هاشمی، تورج؛ ماشینچی عباسی، نعیمه و بدری، رحیم. (1391). «نقش جهتگیری هدف، خودکارآمدی خودتنظیمگری و شخصیت در تعللورزی». روانشناسی معاصر، 1(24)، 73-84. هرمزینژاد؛ معصومه؛ شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن. (1379). «رابطه ساده و چندگانه عزتنفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 7(3،4)، 50-29. هلیر، رجینا؛ رابینسون، کارول و شرودد، فیلیپس. (1997). مهارتهای مطالعه برای یادگیری مؤثر. ترجمه منصور بیرامی، تورج هاشمی و فرهاد محمدی (1387). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ امیری، لادن و اسفندیاری، کیوان. (1394). «رابطه بین نگرش نسبت به سوءمصرف با باورهای غیرمنطقی و اهمال کاری تحصیلی». فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، 9(36)، 12-9. یعقوبی، ابوالقاسم؛ قلائی، بهروز؛ رشید، خسرو و کردنوقابی، رسول. (1394). «عوامل مرتبط با تعللورزی تحصیلی». فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(37)، 167-161. یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید و یاریمقدم، نفیسه. (1392). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه در درس زبان انگلیسی». اندیشههای نوین تربیتی، 9(1)، 163-155. یوسفزاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رشیدی، معصومه. (1391). «تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دوره متوسطه». مجله روانشناسی مدرسه، 1(3)، 125-118. Butler, D. L. & Winne, P. H. (1995). “Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis”. Review of educational research, 65(3), 245-281.
Cold Berger, L. & Breznitz, S. (1993). Hand book of stress: Theorical and clinical aspects. Free Press: Advision of MacmillanInc.
Collins, K. M., Onwuegbuzie, A. J. & Jiao, Q. G. (2008). “Reading ability as a predictor of academic procrastination among African American graduate students”. Reading Psychology, 29(6), 493-507.
Duru, E. & Balkis, M. (2014). “The roles of academic procrastination tendency on the relationships among self doubt, self esteem and academic achievement”. Egitim ve Bilim, 39(173), 274-287.
Grunschel, C. Schwinger, M., Steinmayr, R. & Fries, S. (2016). “Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being”. Learning and Individual Differences, 49, 162-170.
Kandemir, M. (2014). “Reasons of academic procrastination: Self-regulation, academic self-efficacy, life satisfaction and demographics variables”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 188-193.
Pintrich, P. R. & DeGroot, E.V. (1990). “Motivational and self-regulated learningcomponents of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pintrich, P.R. (2004). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp.451-502). San Diego, CA: Academic press.
Shraw, G., Wadkins, T., & Olafson, L. (2007). “Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination”. Journal of Educational psychology, 99(1), 12-25.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). “Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates”.Journal of counseling psychology, 31(4), 503-510.
Silverstone, P. H. (1991). “Low self‐esteem in different psychiatric conditions”. British Journal of Clinical Psychology, 30(2), 185-188.
Steel, P. (2007). “The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure”.Psychological bulletin, 133(1), 65-94.
Zimmerman, B. J., & Pons, M. M. (1986). “Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies”. American educational research journal, 23(4), 614-628.
Zimmerman, B. J. (1990). “Self-regulating academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective”. Educational psychology review, 2(2), 173-201. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 854 |