
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,178 |
مصرفگرایی و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن در بین جوانان شهر تهران | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 13، اسفند 1397، صفحه 37-59 اصل مقاله (563.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2018.12504.1237 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حسینی* 1؛ منوچهر علی نژاد2؛ محمد پیری نژاد3 | ||
1استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آیتاله بروجردی (ره) | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یزد | ||
3کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آیتاله بروجردی | ||
چکیده | ||
مصرف پدیدهای جدید نیست اما تنها در عصر حاضر در مقیاس وسیعی ظاهر و به امری فراتر از رفع نیاز تبدیل شده است. دراینبین، جوانان به دلیل روحیات منحصربهفرد و تنوعطلب، کارگزاران عمده و مصرفکنندگان فعال جامعه محسوب میشوند. از آنجایی که مصرفگرایی میتواند پیامدهای منفی گستردهای در پی داشته باشد، با هدف فهم و تبیین این پدیده، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر مصرفگرایی انجام شد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری جوانان 15 تا 35 ساله شهر تهران و روش نمونهگیری نیز ترکیبی از خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده است. چارچوب نظری، تلفیقی از آراء زیمل، وبلن، کمپل، بودریار، گیدنز و مارکوزه درجهت تبیین مسئله پژوهش انتخاب شد. یافتهها نشان داد متغیرهای مدگرایی (58/0)، خود اظهاری و بیان خود (58/0)، ارزشهای لذتجویانه (37/0)، مدیریت بدن (34/0) و تبلیغات رسانهای (26/0) رابطه مثبت و معناداری با مصرفگرایی دارند. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد متغیرهای مذکور 49 درصد از واریانس مصرفگرایی را تبیین میکنند. مدگرایی با ضریب بتای 32/0 و بیان خود با 27/0 بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر مصرفگرایی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرفگرایی؛ بیان خود؛ مدیریت بدن؛ مدگرایی؛ ارزشهای لذتجویانه | ||
مراجع | ||
استوری، جان (1389). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران، نشر آگه. اسحاقی، سید حسین (1388). مصرف مدبرانه در اسلام، قم: موسسه بوستان کتاب. باکاک، رابرت (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران: نشر شیرازه. بهار، مهری (1390). مصرف و فرهنگ، تهران:، نشر سمت. بهار، مهری (1392). اصول و مبانی مطالعات فرهنگی، تهران: نشر سمت. بودریار، ژان (1390). جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث. چاوشیان، حسن (1381). سبک زندگی و هویت اجتماعی، رساله دکتری جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. خانی هنجنی، نجمه؛ الوندی، هومن؛ باقی نصرآبادی، علی (1396). پرسهزنان هراز: علل گرایش جوانان به پرسهزنی در خیابان هراز شهر آمل. نشریه پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، 6(11): 74-51. دواس، دی ای (1392). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی. ربیعی، علی؛ رفیعی، ملکه (1396). «مصرفگرایی: از اجبار تا لذت مطالعهای جامعهشناختی پیرامون مصرفگرایی در میان ساکنان شهر تهران». مجله جامعهشناسی ایران، دوره 17(2-1): 166-144. زیمل، جرج (1372). کلانشهر وحیات ذهنی، ترجمه یوسف اباذری، نامه علوم اجتماعی، جلد دوم شماره سوم. ساروخانی، باقر(1389). جامعهشناسی ارتباطات، تهران: انتشارات اطلاعات. سعیدی، علیاصغر (1384). فرهنگ مصرفی: هواهای نفسانی جوانان وزنان در جامعه مصرفی، نامه پژوهش، تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سیدباقری، سیدکاظم (1391). اصلاح الگوی مصرف از منظر سیاسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. سیدینیا، سید اکبر (1388). «مصرف و مصرفگرایی از منظر اسلام و جامعهشناسی اقتصادی»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، سال نهم، شماره 34: 178-151. طالبی، ابوتراب؛ رمضانی، محمد (1396). «بازدارندههای مصرفگرایی مورد مطالعه: ساکنان شهر کاشان»، نشریه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 18، شماره40: 184-157. فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق. کاظمی، عباس (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران، جهاد دانشگاهی تهران. کلانتری، خلیل (1394). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی، تهران، نشر فرهنگ صبا. کنعانی، محمدامین ؛ رزاقی، فاطمه (1396). رسانه، درونیسازی هنجارها و تصور از بدن: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه گیلان. دوفصلنامه پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، دوره6، ش10: 27-1. گل محمدی، احمد (1381). جهانیشدن، فرهنگ و هویت، تهران: نشر نی. گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی. لایون، دیوید (1380). پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران: انتشارات آشیان. مارکوزه، هربرت (1362).انسان تک ساحتی، ترجمه محسن مؤیدی، تهران: انتشارات امیرکبیر. هورکایمر، ماکس؛ آدورنو، تئودور (1380).صنعت فرهنگسازی، ترجمه مراد فرهاد پور، ارغنون شماره 18. وبلن، تورستین (1383).نظریه طبقه مرفه، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی. Bourdieu, P. )1984). Distinction: A social Critique of the judgement of tast , London Routledge.
Bavel, R. V. (2003). Understandings of Consumerism in Chile in Journal of Consumer Culture. Vol. 3(3): 343-362
Campbell,C. (1987). The Romantic Etnic and the Spirit of Modern Consumption,oxford: black well Corrigan,P. (1996). the Sociology of Consumption, London: sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,046 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,109 |