
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
اهداف و اصول تربیت معنوی بر اساس آموزههای امام علی (ع) در نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 24، اسفند 1397، صفحه 105-120 اصل مقاله (606.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2019.17360.2127 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد یدالهی فر1؛ علیرضا فقیهی* 2؛ محمد سیفی2؛ محمدرضا یوسف زاده3؛ فائزه ناطقی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون، تربیت معنوی، اهداف و اصول آن را بر اساس آموزههای امام علی (ع) در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار داده است. هدف از این تحقیق تشریح و تبیین اهداف و اصول تربیت معنوی و مؤلفههای آن با استناد به نهجالبلاغه بوده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تربیت معنوی در سیاق مفاهیم نهجالبلاغه، تربیت الهی است که دستیابی به آن مستلزم رعایت تقوای الهی است و نیاز به تعقل و تفکر و سیر در آفاق و انفس و جّد و جهد در جهت تصفیۀ نفس از رذایل و آراستگی به جمیع فضایل است که تقرب الهی، تقوا و عبودیت از مهمترین اهداف تربیت معنوی میباشند و مهمترین اصول تربیت معنوی از منظر نهجالبلاغه مشتمل بر اصل کرامت، اصل محبت، اصل فروتنی و اصل تعقل است. لذا امور مهم فوق بایستی در عصر بحران معنویت در جامعه بهویژه در برنامه درسی مدارس در حیطههای مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به منظور توجه ویژه به این مؤلفهها مسایلی همچون توجه به اهداف و اصول در محتوای کتب درسی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه و مطالعۀ تطبیقی آن با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی آموزش و پرورش از جمله آنها بهشمار میآیند. | ||
کلیدواژهها | ||
نهجالبلاغه؛ امام علی (ع)؛ تربیت معنوی | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - اشعری، زهرا. (1387). بررسیمفهوم،اصولوروشهایتربیت معنویبراساس آراءعلامهطباطبایی، پایاننامه کارشناسیارشد رشته فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران. - اعرافی، علیرضا؛ فقیهی، علینقی و بهشتی، محمد. (1383). درآمدیبرتعلیموتربیت اسلامی، تهران: انتشارات سمت، جلد اول. - ایمانزاده، علی و سلحشوری، احمد. (1389). تربیت معنوی و برنامه درسی، اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران، اردیبهشت سال 90، مشهد. - باقری، خسرو. (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، چاپ بیستم، تهران: انتشارات مدرسه. - حیدری ستوده، زینالعابدین. (1391). تربیت معنوی از دیدگاه امام علی (ع) بر مبنای نامههای نهجالبلاغه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه ملایر. - دشتی، محمد. (1382)، ترجمه نهجالبلاغه، قم: انتشارات آلی علی علیه السلام. - دفتر همکاری حوزه و دانشگاه. (1372). فلسفة تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات سمت. - رهنمایی، سید احمد. (1388). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). - سارمی، زبیده؛ محمدی، ناصر و مولایی، برزو. (1396). «اصول، اهداف و روشهای تربیت از دیدگاه امام علی (ع) در نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، سال اول، شماره هفتم، 225-247. - سلحشوری، احمد. (1390). «حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 2، 56-41. - شعبانی، حسن. (1382). روشهای پیشرفته تدریس، تهران، انشارات سمت. - شکوهی، غلامحسین. (1394). تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: شرکت به نشر. - عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده محمد. (1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی»، مجله اندیشه مدیریت راهبردی، سال 5، شماره دوم، 198-151. - فیضالاسلام اصفهانی، علینقی. (1379). ترجمه و شرح نهجالبلاغه، تهران: مرکز چاپ و نشر تألیفات فیضالاسلام. - کیانی، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده قمصری، علیرضا و نوذری، محمود. (1394). «تبیین رویکردهای موجود درباره تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تأکید بر آموزههای اسلامی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره126، 9-30. - مجیدیخوانساری، غلامحسین. (1385). نهجالفصاحه - کلماتقصار پیامبراسلام(ص)، قم: انتشارات انصاریان. - مشایخی، شهابالدین. (1380). «اصول تربیت از دیدگاه امام علی(ع)»، مجله حوزهودانشگاه، شماره 27، 68-49. - میرعرب، فرجالله. (1395). تربیت اعتقادی و معنوی با نگاه قرآنی، چاپ دوم، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیّه قم). - گروهی از نویسندگان. (1363). یادنامه دومین کنگره هزاره نهجالبلاغه. پدیدآورندگان: فخرالدین حجازی، محمدحسین مشایخ فریدونی-علی مشکینی، سید علی خامنهای- محمدتقی جعفری-ابوالقاسم خزعلی- حسین نوری-عباسعلی عمید زنجانی-زین العابدین قربانی- سید جواد مصطفوی- سید جمالالدین دین پرور-علی دوانی- محمدتقی رهبر- عبدالجواد فلاطوری- سید جعفر شهیدی- علی شریعتمداری. تهران: وزارت ارشاد اسلامی و بنیاد نهجالبلاغه، نوبت چاپ: اول. - Best, K. (2008). “In defence of the concept of “spiritual education”: Areply to Roger marples”, International Journal of Children’s Spirituality, 13(4), 321-329.
- Bigger, S. (2008). “Secular spiritual education?”, Journal of the British education studies Association, 1(1), 60-70.
- Elkins, D. N. (2000). “Towards a humanistic Spirituality chapter,16, 201-212.
- Hand, M (2003).”the meaning of spiritual education”. Oxford Review of education, 29(3), 391-401.
- Wright, A. (1998). Spiritual pedgogy, A Survery, Critique and Reconstruction of contemporary Spiritual education inengland and wals (Abingdon, calhah college institute). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,055 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,302 |