
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,372 |
طراحی مدل مفهومی حمایت ورزشی در ایران | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 16، اسفند 1397، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2018.14464.2090 | ||
نویسندگان | ||
رحیم خسرومنش* 1؛ محمد خبیری2؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی3؛ آمنه اسدالهی4 | ||
1دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تهران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی؛ دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق طراحی مدل مفهومی حمایت ورزشی در ایران بود. روش شناسی تحقیق از نوع نظریه داده بنیاد رهیافت نظامند بود. ابزار گردآوری داده ها: بررسی و مطالعه ادبیات تحقیق و مصاحبه بود. روش تحلیل داده ها؛ پرسش و مقایسه مستمر در مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بود. چون در روش تحقیق نظریه داده بنیاد؛ تعمیم یافته ها مدنظر نمی باشد بنابراین نمونه گیری صورت نمی پذیرد و منابع مورد بررسی و مشارکت کنندگان به صورت نظری انتخاب می شوند تا اشباع نظری حاصل گردد. بعد از بررسی و مطالعه ادبیات تحقیق و انجام 16 مصاحبه با اساتید بازاریابی ورزشی؛ اشباع نظری حاصل شد. یافته ها نشان داد 11 مقوله اصلی به عنوان شرایط حمایت ورزشی در ایران وجود دارد که عبارتند از: حمایت، رسانه ها، افکار عمومی، نهادهای حاکمیتی، هواداران، شرایط اقتصادی، ماهیت حامی، ماهیت نهاد ورزشی، فعالیت ورزشی، بازاریابی کمین، و واسطه ها. حامی و فعالیت ورزشی به عنوان دو طرف اصلی در شکل گیری حمایت ورزشی شناسایی شدند و سایر مقولات از طریق تاثیرگذاری روی این دو مقوله در شکل گیری این پدیده تاثیر می گذارند. بنابراین به منظور شکل گیری حمایت ورزشی مطلوب و پایدار؛ ابتدا باید با عملکرد موفق و چشمگیر در فعالیت ورزشی مربوطه، توجه هواداران و رسانه ها را جلب کرد. سپس باید شرکتها و سازمانهای هدفی که با توجه به شرایط اقتصادی و ماهیت آنها انتخاب شده اند را با استفاده از واسطه ها و نهادهای حاکمیتی؛ ترغیب، جذب و حفظ نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت ورزشی؛ فعالیت ورزشی؛ نهادهای حاکمیتی؛ هواداران؛ رسانه ها | ||
مراجع | ||
- ایزدی، علیرضا (1384). توصیف عوامل موثر بر جذب حامیان مالی برای تیمهای فوتبال حرفه ای ایران، پایاننامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. - بنار، نوشین؛ رمضانینژاد، رحیم؛ خبیری، محمد؛ کاظمنژاد، انوشیروان؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1391). «بررسی اهداف حمایت مالی ورزشی در لیگهای برتر ایران»، مدیریت ورزشی، (14)، 161-176 (الف). - بنار، نوشین؛ رمضانینژاد، رحیم؛ خبیری، محمد؛ ملک اخلاق، اسماعیل؛ کاظمنژاد، انوشیروان (1391). «طراحی مدل انتخاب حمایت ورزشی در ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، 1(1)، 75-86 (ب). - جلالی فراهانی، مجید؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم (1390). مدیریت رویدادها و اردوهای ورزشی، دانشگاه تهران: تهران، چاپ اول. - جماعت، خاطره (1395). «موانع حمایتهای مالی از ورزش در شرکتهای شهر صنعتی کاوه»، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 12 (23)، 53-64. - حسینی، محمد سلطان؛ علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ شعبانیبهار، غلامرضا؛ رجبی، مالک (1391). «بررسی دیدگاهها مدیران شرکتهای خصوصی درباره حمایت مالی از ورزش بهعنوان ابزار بازاریابی»، مدیریت ورزشی، (12)،23-36. - خسرومنش، رحیم (1390). تجزیه و تحلیل مدیریت حمایت مالی ورزشی باشگاههای مستقر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. - دوستی، مرتضی (1395). «شناسایی و رتبهبندی موانع و عوامل توسعه باشگاههای فوتبال منتخب استان مازندران»، مدیریت و رفتار حرکتی، 12 (23)، 219-236. - رشیدزاده، حامد؛ لطفینژاد، فهیمه؛ حجتی، علی؛ وحیدی، حسین (1394). «ارزیابی معیارهای تصمیمگیری حامیان مالی از تیمهای ورزشی با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی»، مدیریت و توسعه ورزش، (6)، 103-118. - رمضانینژاد، رحیم؛ بنار، نوشین؛ خبیری، محمد؛ کاظمنژاد، انوشیروان؛ ملک اخلاق، اسماعیل (1391). «بررسی عوامل مؤثر در تصمیمگیری حمایت ورزشی»، مدیریت ورزشی، (12)، 107-126. - فلاحی، احمد؛ احسانی، محمد؛ خبیری، محمد؛ کوزهچیان، هاشم (1395). «حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران- حمایت یا بازاریابی کمین؟»؛ مطالعات مدیریت ورزشی، (36)، 52-72. - Apostolopoulou, A; Papademitriou, D; (2004). “Welcome Home: Motivations and Objectives of the 2004 Grand National Olympic Sponsors”, Spot Marketing Quarterly, 13(4): 180-192.
- Berkes, P; (2008). Macro-Level Factors Affecting Sport Sponsorship Decision-Making Process At Hungarian Soccer Clubs And Soccer Sponsor Companies, PHD Thesis, Educational And Sport Sciences, Semmelweis University, Budapest.
- Bloxsome, E, L; Voges, K, E; Pope, N, K, L; (2010). “Sport Sponsorship: Appeal and Risks”, Research Journal of Social Science & Management, 1(8): 133-145.
- Davis, H, A; Hilbert, J, Z; (2013). Sports Marketing: Creating Long Term Value, Published By Edward Elgar Publishing Limited, Massachusetts of USA.
- Dean, D, (2002). “Associating The Corporation With A Charitable Event Through Sponsorship: Marketing The Effects On Corporate Community Relation”, Journal Of Advertising, 31(4): 77-87.
- Douvis, J; Sarli, E; Kriemadis, A; Vrondou, O; (2015). “An Analysis of Sponsorship Deals in Sport”, International Journal of Sport Management, Recreation, Tourism, (17): 14-36.
- Gwinner, K, P; Eaton, J; (2013). “Building Brand Image Through Event Sponsorship: The Role Of Image Transfer”, International Journal Of Advertising, (28): 47-57.
- Holmqvist, M; (2005). Sport Sponsorship as a Promotion Tool, Bachelor Thesis, Lulea University of Technology, Sweden.
- Johnston, M; Paulsen, N; (2016), “The Relative Importance of Sponsorship Selection Criteria: A Choice-Based Conjoint Study Using Hierarchical Based Analysis”, International Journal of Sport Management and Marketing, (6): 468-475.
- Kang, K, J; Stotlar, D (2011). “An Investigation of Factors Influencing Decision Making for Participation in The Olympic Partners Sponsorship: A Case Study of Samsung”, International Journal of Applied Sports Sciences, 23(1): 225-250.- Kim, Y; Lee, H, W; Magnusen, M; Kim, M; (2015). Factors Influencing Sponsorship Effectiveness: A Meta-Analytic Review and Research Synthesis, Journal of Sport Management, 29(4): 408-425.- Kotler, Ph; (2003). Marketing Insights from A to Z: 80 Concepts Every Manager Needs To Know, Published By John Wiley & Sons, Inc; Hoboken, New Jersey, USA.
- Lee, S; Ross, S, D; (2012). Sport Sponsorship Decision Making In A Global Market: An Approach of Analytic Hierarchy Process (AHP), Sport, Business And Management: An International Journal, 2(2): 156 – 168.
- Maki, D; (2007). Sport Sponsorship As A Marketing Communication Tool, A Case Study of Tow B2B Companies, Bachelor Thesis, Lulea University Of Technology, Sweden.
- McKelvey, S; Grady, J; (2015). Sponsorship Program Protection Strategies For Special Sport Events: are Event Organizers Outmaneuvering Ambush Marketing Marketers?, Journal of Sport Management, The Official Journal of The North American Society For Sport Management, 22(5): 550-586.
- Seyed Ameri, M, H; Bashiri, M; (2010). “Evaluation of Sport Sponsorship as an Element of Sport Marketing Mix”, World Journal of Sport Science, 3(1): 12-27.
- Shabestari, S, T; (2015). “Factors (Massive Media Coverage, Reputation) To Attract Sponsors Sport”, West Azarbayjan Province, International Journal of Sport Studies, 5(12): 1239-1242. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,155 |