
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,366 |
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 12، شهریور 1398، صفحه 1-15 اصل مقاله (501.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2019.17931.1871 | ||
نویسندگان | ||
سعید مهقانی جمال الدین1؛ حسین جناآبادی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر بیرجند بود. روش: پژوهش به شیوه آزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال 98-1397 شهر بیرجند بودند؛ که از میان آنها 28 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یکساعته آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را دریافت کردند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، مقیاس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) که توسط پینتریچ و دیگروت ساخته شده است و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی این دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. نتیجهگیری: میتوان از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای افـزایش خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی؛ انگیزه پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
احدی، بتول؛ ستوده، محمدباقر و حبیبی، یعقوب. (1391). «مقایسه بهزیستی روانشناسی و مکانیزمهای دفاعی در دانشآموزان با و بدون لکنت». مجله روانشناسی مدرسه، 1(4)، 22-6. اسلاوین، رابرت ای. (2006). روانشناسی تربیتی، نظریه و کاربست، ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان. جواهری، جواد. (1390). بررسی رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) با انگیزش پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. جناآبادی، حسین. (1390). «بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 1-15 جناآبادی، حسین، قویدل حیدری، محبوبه. (1396). «بررسی مقایسهای میزان توجه و کنترل پاسخ در دو گروه افراد بیش فعال- کمبود توجه و اختلال شناختی». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 2-11 خوشاب، سمیه. (1395). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، بخش روانشناسی. طباطبایی، جعفر و خامسان، احمد. (1391). «تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند»، فصلنامه علمی دانشکده مامایی و پرستاری دانشکده علوم پزشکی بیرجند، 9(4)، 300-292. کدیور، پروین. (1382). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت. کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دستا، مهدی. (1391). «بـررسی تفاوتهای جنسیـتی در اثربخـشی هدفهای پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی ریاضی»، مجله مطالعات روانشناختی، دوره 8، شماره 2، 27-53. کریمی، یوسف. (1389). اختلالات یادگیری. تهران: نشر سالاوان. نریمانی، محمد و آقاجانی، سیفالله. (1391). «مقایسه عملکرد استروپ در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با دانشآموزان عادی»، مجله ناتواناییهای یادگیری، 2(1)، 158-138. Goudas, M., Kolovelonis, A., & Dermitzaki, I. (2010). “The effect of different goals self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting”. Jounal of Learning and Instruction, 10, 1-10.
Jäncke, L., Saka, MY., Badawood, O., Alhamadi, N. (2019). “Resting-state electroencephalogram in learning-disabled children: power and connectivity analyses”. Neuroreport., 16; 30(2), 95-101. DOI: 10.1097/WNR.0000000000001166.
Mize, M., Bryant, DP., Bryant, BR. (2019). “Teaching reading to students with learning disabilities: Effects of combined iPad-assisted and peer-assisted instruction on oral reading fluency performance”. Assistive Technology, 14, 1-8. DOI: 10.1080/10400435.2018.1559896.
Pintrich, P. R., DeGroot, E. V. (1990). “Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Pintrich, P. R. (2004). “A conceptual framework for assessing motivation and self-regulating learning in colledge students”. Educational Psychology Review, 16, 385-407.
Sadock. B. J., Sadock, V. A. (2007). Kaplan & Sadock's comprehensive textbook of psychiatry.
Waber, DP., Boiselle, EC., Forbes, PW., Girard, JM., Sideridis, GD. (2019). “Quality of Life in Children and Adolescents With Learning Problems: Development and Validation of the LD/QOL15 Scale”. Journal of learning disabilities, 52(2), 146-157. DOI: 10.1177/0022219418775119.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,910 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,729 |