
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,369 |
نقش و جایگاه انگیزه تحصیلی درونی و بیرونی و درگیری تحصیلی در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دوره متوسطه | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 11، دی 1397، صفحه 175-191 اصل مقاله (553.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.15139.1687 | ||
نویسندگان | ||
افشین افضلی* 1؛ فهیمه امین حاتمی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلیسینا | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلیسینا | ||
چکیده | ||
هدف: اضطراب امتحان یک سازه مهم و تأثیرگذار در سرنوشت تحصیلی دانشآموزان است که بررسی عوامل مرتبط با آن همواره موردتوجه روانشناسان تربیتی بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب امتحان باانگیزه تحصیلی درونی و بیرونی و درگیری تحصیلی در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان است. روش: با استفاده از فرمول کوکران 346 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981)؛ پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1984) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (2012) بود، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (به شیوه گامبهگام) انجام شد. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش ارتباط میان انگیزه تحصیلی درونی و اضطراب امتحان مثبت و معنادار، انگیزه تحصیلی بیرونی و اضطراب امتحان منفی و معنادار و ارتباط میان درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان نیز مثبت و معنادار است، همچنین براساس یافتههای پژوهش اضطراب امتحان را میتوان با استفاده از فرمول y=35.916 -0.134x1+0.45x2+0.03x3 براساس متغیرهای، انگیزه درونی و بیرونی و اضطراب امتحان بهصورت معنادار و با ضریب تعیین 0.115 پیشبینی نمود. نتیجهگیری: براساس این نتایج توجه به نقش متقابل انگیزه و درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان میتواند عملکرد تحصیلی آنان را بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه تحصیلی؛ درگیری تحصیلی؛ اضطراب امتحان؛ دانش آموزان دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان و اثربخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز. ترازی، زهرا و خارمی، ملوک (1392). «اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپندارهی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان»، مجله روانشناسی مدرسه، 2(1)، 80-98. خرمیراد، اشرف؛ ارسنگ، شهرام؛ احمدی طهران، هدی و دهقانی، حکیم (1392). «ارتباط هوش معنوی با اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری و مامایی: کاربرد تحلیل مسیر». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(4)، 319-330. خسروی، معصومه، استوار، زهره و اعظمی، سعید (1391). اضطراب امتحان و راهبردهای مقابله با آن. تهران: نشر علم. درتاج، فریبرز؛ موسوی، سید حمید و رضایی، پروین (1392). «بررسی میزان اضطراب امتحان و عوامل مؤثر با آن در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان». مجله پزشکی هرمزگان، 17(4)، 365-374. سالم، مهسا (1395). نقش چشمانداز زمانی در رابطه بین خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه بوعلی سینا. سپهریان آذر، فیروزه و رضایی، زمانه (1389). «میزان شیوع اضطراب امتحان و تأثیر مقابله درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی»، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 25، 65-80. سعدیپور، اسماعیل و شجاعی، مریم (1393). «بررسی ارتباط بین اضطراب، خودباوری تحصیلی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بجنورد»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 38، 79-94. سماوی، سید عبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان، موسی (1395). «بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس»، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 71-92. شیخزاده، رامین (1394). مقایسه انگیزش تحصیلی و فکر انتقادی دانشآموزان کلاس هشتم مدارس عادی و هوشمند شهرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا. صابر، سوسن و شریفی، حسن پاشا (1392). «پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران». پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره 11، 72-85. صادقی، مسعود؛ ویسکرمی، حسنعلی و چهری، پرستو (1395). «بررسی تأثیر آموزش امید بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی». تعلیم و تربیت استثنائی، 16(2)، 30-37. غفاری، ابوالفضل و ارفع بلوچی، فاطمه (1390). «رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد». مجلهپژوهشهایروانشناسیبالینیومشاوره، دوره اول، شماره 2، 136-121. قدمپور، عزتاله؛ سبزیان، سعیده و بیرانوند، ساناز (1392). «اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان»، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 1(1)، 49-60. کاظمیان مقدم، کبری و مهرابیزاده هنرمند، مهناز (1391). اضطراب امتحان و راههای مقابله با آن، تهران: انتشارات آراد کتاب، کهکشان دانش. مهنا، سعید و طالعپسند، سیاوش (1395). «رابطه بین حمایتهای مختلفی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4، 31-42. نوری، فریده؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و سعادتمند، زهره (1394). «بررسی رابطه بین خودباوری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک مبتنی بر انگیزه تحصیلی». پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دوازدهم، دوره دوم، شماره 19، 75-89. هاشمی نصرتآباد، تورج؛ بیرامی، منصور؛ واحدی، شهرام و بیرامی، ناصر (1395). «تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانـههای استـرس تحصیلی، عملکـرد و انگیزش تحصـیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان». دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 139-158. یارمحمدزاده، پیمان و فیض الهی، زهرا (1394). «تعیین رابطه حمایت اجتماعی، انگیزه تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر تبریز و آذرشهر». جامعهشناسی کاربردی، 27(1)، 157-169. یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ یوسفزاده، محمدرضا، گنجی، کامران و الفتی، ناهید (1393). «تأثیر آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان». مجله روانشناسی مدرسه، دوره سوم، شماره 1، 131-144. Cho, MH., Cho, YJ. (2014). “Instructor scaffolding for interaction and students' academic engagement in online learning: Mediating role of perceived online class goal structures”. The Internet and Higher Education, 21, 25-30.
Clark, M. H., C. A. Schroth. (2010). “Examining relationships between academic motivation and personality among college students”, Learning and Individual Differences, 20, 19-24
Eybergen, D. (2010). Negative Thinking and Test Anxiety: Helping Students Manage the fear of Writing Tests. Coach Apparent. [citd 2011 Feb 10]. available from: http://dyaneybergen.com/503/negativethinking- and-test-anxiety-helping-students-manage-the-fear-of-writing-tests
File, S.E., Hyde, J.R.G. (2012). “Can social interaction be used to measure anxiety?”, British journal of pharmacology, 62(1), 19-24.
Fong, S. F., Osamah, A.M. (2010). “Modality and redundancy Effects on music theory learning Among pupils of different Anxiety levels”. International journal of Human and social sciences, 5(9), 589-597.
Harter, S. (1981). “A new self – report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in classroom: Motivational and informational components”. Developmental Psychology, 17(3), 300-312.
Hill, Kennedy T., Wigfield, A. (2009). “Test Anxiety: A Major Educational Problem and What Can Be Done about It”. The Elementary School Journal, 12(1), 105-126.
Larson, H. A., Yoder, A., Johnson, C., Ramahi, M. E., Sung, J., Washburn, F. (2010). “Test anxiety and relaxation training in third-grade students”. Journal of Eastern Education. 39(1), 13 - 22.
Lepper, M.R., Corpus, J.H. & Iyenger, Sh. S. (2005). “Intrinsic Anidextrinsic Motivational Orientations in the Classroom:Age Differences and Academic Correlate”. Journal of Educational Psychology. 97(2), 84-196.
Pietarinen, J., Soini, T., Pyhalto, K. (2014). “Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school”. International Journal of Educational Research. 67, 40-51.
Sapp, M. (1999). Test Anxiety, Applied research, assessment and treatment interventions, Lanham, USA: Wisconsin University Press of American.
Sarason, I.G. (1975). Anxiety and self preoccupation. In I.G. sarason & C.D.
Shaari, AS., Yusoff, NM., Ghazali, IM., Osman, RH., Dzahir, NFM. (2014). “The Relationship between Lecturers Teaching Style And Students Academic Engagement”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 118, 10-20.
Wang, M., Eccles, S. (2013). “School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective, Learning and Instruction, Volume 28, 12-23.
Weiner, B.A., Carton, J. S. (2012). “Avoidant coping: A mediator of maladaptive perfectionism and test anxiety”. Journal of Personality and Individual Differences, 52, 632-636. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 917 |