
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,364 |
تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 11، دی 1397، صفحه 117-134 اصل مقاله (903.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2018.10928.1379 | ||
نویسندگان | ||
علی مصطفائی* ؛ محی الدین محمدخانی | ||
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: خودگویی نقش مهمی را در رابطهی بین حوادث و هیجانات بازی میکند. خودگویی بهعنوان گفتگویی درونی تعریف میشود که ممکن است با صدای بلند و یا آهسته و بیصدا صورت گیرد و از طریق آن، فرد افکار و احساسات خود را تفسیر کرده، ارزیابیها و اعتقادات خود را تغییر میدهد، به خود آموزش میدهد یا خود را تقویت میکند. هدف پژوهش، تعیین تأثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پیشدانشگاهی بود. روش: جامعهی آماری شامل کلیة دانشآموزان پیشدانشگاهی است که در سال تحصیلی 1395-1394 در شهر مهاباد مشغول به تحصیل میباشند. به کمک روش نمونهگیری داوطلبانه، 45 نفر داوطلب شرکت در پژوهش شدند و از طریق جایگزینی تصادفی، 22 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 23 نفر بهعنوان گروه کنترل تعیین شدند. طرح با گروه کنترل نابرابر بود. قبل از اجرای آموزش پیشآزمون به عمل آمد و دانشآموزان گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه آموزش خودگویی دریافت کردند؛ در پایان آموزش، پسآزمون به عمل آمد. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از پرسشنامهی انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون خودکارآمدی عمومی شرر. یافتهها: دادهها به کمک کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودگویی بر افزایش خودکارآمدی (01/0)، انگیزش بیرونی (05/0) و انگیزش درونی (01/0) دانشآموزان بهطور معناداری مؤثر بوده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت برای افزایش خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی، میتوان از خودگویی مثبت استفاده کرد.کلیدواژگان: خودکارآمدی ، انگیزش تحصیلی، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی | ||
کلیدواژهها | ||
خودگویی؛ خودکارآمدی؛ انگیزش تحصیلی؛ انگیزش درونی؛ انگیزش بیرونی | ||
مراجع | ||
بحرانی، محمود. (1388). «بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر». مطالعات روانشناختی، (5)1، 51-72. حسینیان، سیمین؛ احقر، قدسی و پورغفارعبدی، مهیار. (1393). «اثربخشی آموزش خودگوییهای درونی مثبت بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی کوتاه قامتان شهر تهران». تحقیقات روانشناختی، 6(23)، 14-33. دهقانیفیروزآبادی، طیبه و آرین، سیده خدیجه. (1389). «بررسی میزان اثربخشی خودگوییهای درونی مثبت بر افزایش باورهای خودکارآمدی عمومی زنان». فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 5(15)، 144-127. روحی قنبر، آسایش؛ حمیدبطحایی، سید احمد؛ شعوری بیدگلی، علیرضا؛ بادله، محمدتقی و رحمانی، حسین. (1392). «ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی». مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 8، شماره 1 (پیاپی 9)، 45-51. زارع، حسین، رضایی، اکبر و مصطفائی، علی (1395). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. سلمانی، نیره. (1392). «تأثیر خودگویی مثبت بر میزان اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، (1،6)، 16-13. ظهیری، بیژن و رجبی، سوران. (1388). « بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی ». مجله دانشور رفتار، 16(36)، 69-80. علوی، خدیجه، امیرپور، لیلا و مدرس غروی، مرتضی. (1392). «رابطه سبک خودگویی و مشکلات عاطفی در دانشجویان». اصول بهداشت روانی، (15، 2)، 529-518. سماوی، سیدعبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم؛ جاویدان، موسی. (1395). بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 71-92. سیف، علیاکبر. (1391)؛ تغییر رفتار و رفتاردرمانی. تهران: نشر دوران. کدیور، پروین. (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان بهمنظور الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. کیانینژاد، سحر. (1390). «تأثیر آموزش خودگویی واقعگرایانه بر افزایش رضایت زناشویی زنان». پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مطالعات تربیتی و روانشناسی)،1(1)، 31-46. مسیبی چناربن، حسین؛ اسماعیلی، معصومه و فلسفی نژاد، محمدرضا. (1389). «بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر فن خودگویی و کاهش میزان هراس اجتماعی و تصحیح تعابیر مربوط به خود و دیگران». مطالعات تربیتی و روانشناسی، (11، 2)، 102-87. مصطفائی، علی. (1387). بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی بر مدل پینتریچ بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان. تهران: رساله دکتری دانشگاه علامه طباطبائی: منتشرنشده. مصطفائی، علی و امین پور، حسن. (1394). روشهای تغییر و اصلاح رفتار. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. مصطفائی، علی و محمدی، عزیز. (1395). بررسی اثربخشی خودگویی مثبت بر میزان خودکارآمدی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (3، 12)، 71-77. مقیمیان مریم، کریمی طیبه. (1392). تأثیر آموزش گروهی تکنیکهای خودگویی مثبت و تنآرامی و ترکیب آنها بر هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری. مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، (26، 85)، 75-66. هاشمی نصرت آباد، تورج ؛ بیرامی، منصور ؛ واحدی شهرام ؛ بیرامی ناصر. (1396). ثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیلگری سبکهای اسنادی در دانشآموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 139-158. Collins, W. (2012). Collins English Dictionary. Digital Edition: William Collins Sons & Co. Ltd.
Emily, J., Hardy, J. & Van Santen, J. (2009). The effects f self-talk on intrinsic motivation: The applicaton of self –determination theory. www.appliedsportpsych.org.
Gill, D. (2014). Self-talk and Softball Performance: The Role of Self-talk Nature, Motor Task Characteristics, and Self-efficacy in Novice Softball Players. Retrieved 06 29, 2016, from http://library.uncg.edu/: The University of North Carolina at Greensboro (UNCG)
Hardy, J., Hall, CR., Alexander, MR. (2001). "Exploring self-talk and affective states in sport". Journal of Sports Sciences, 19(7), 469-475.
Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Galanis, E., Theodorakis, Y. (2011). "Self-Talk and Sports Performance". Perspectives on Psychological Science, 6(4), 384-356.
Hatzigeorgiadis, A., Galanis, E., Zourbanos, N., Theodorakis, Y. (2014). "Self-talk and Competitive Sport Performance". Journal of Applied Sport Psychology, 26(1), 82-95.
Kross, E., Bruehlman-Senecal, E., Park, J., Burson, A., Dougherty, A., Shablack, H., Ayduk, O. (2014). "Self-talk as a regulatory mechanism: how you do it matters". Journal of Personality and Social Psychology, 106(2), 304.
Lepadatu, I. (2012). "Use self-talking for learning progress". Procedia - Social and Behavioral Sciences, 33, 283-287.
Miltnberger, G. (2012). Behavior Modification Principles and Procedures. Wadsworth: Cengage Learning.
Moreno, R. (2010). Educational Psychology. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Schultz, DP., Schultz, SE. (2013). Theories of Personality, Tenth Edition. Wadsworth: Cengage Learning.
Van Raalte Judy, L., Vincent Andrew, Brewer B. W. (2016). “Self-talk: Review and sport-specific model”. Psychology of Sport and Exercise, 22, 139-148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,227 |