| Number of Journals | 22 |
| Number of Issues | 512 |
| Number of Articles | 5,374 |
| Article View | 10,315,314 |
| PDF Download | 6,869,065 |
An examination of human psychological evolution from the viewpoint of the Divine knowledge, in particular the stance of Nahj al-Balagha | ||
| فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه | ||
| Article 2, Volume 6, Issue 22, September 2018, Pages 19-37 PDF (586.47 K) | ||
| Document Type: Research Article | ||
| DOI: 10.22084/nahj.2018.13242.1802 | ||
| Authors | ||
| hassan Rezaee Haftadur* 1; safar Nasiriyan2; bagher Riyahi mehr3 | ||
| 1Associate Professor, Department of Hadith and Quranic studies, College of Fārābī, University of Tehran | ||
| 2PhD of Islamic Theology, College of Fārābī, University of Tehran | ||
| 3PhD Student in Quran and Orientalists, Jameat al-mustafa al-alamiyeh | ||
| Abstract | ||
| Psychological evolution is one of the main topics of psychology. Today, a branch of empirical psychology called the genetic psychology addresses the psychological evolution subject. This issue has been greatly emphasized in the divine teachings, especially in Nahj al-Balaghah, too. Nonetheless, contrary to the empirical sciences, the divine knowledge does not entail a materialist view toward human psyche and so, its evolutionary system is different from the evolutionary systems that rely on experimental sciences. The study at hand has addressed the nature of human psyche and psychological evolution from the viewpoint of the divine knowledge, especially that of Nahj al-Balaghah, through a descriptive-analytical approach. In the outlook of this knowledge, the nature of human psyche is composed of two spheres: substantial and spiritual. Accordingly, the psychological evolution is discussed within these two spheres. Evolution in the substantial sphere is conceivable in three modes: evolution in the principle of the substantial sphere, evolution in its essential traits, and evolution in its instinctive features. According to the divine knowledge, especially Nahj al-Balaghah, psychological evolution is unlikely in the first and second modes, but is possible in some types of the third one. In addition, evolution in the spiritual sphere is possible and can be divided into four types: concrete, complementary, separation-oriented, and contradictory. | ||
| Keywords | ||
| The nature of psychological evolution; Psychological evolution; Types of evolution; Substantial evolution; Spiritual evolution; Nahj al-Balaghah | ||
| References | ||
|
- قرآن کریم. - آلوستانی مفرد، محسن. (1385). «علامه محمدتقی جعفری انسانشناس جان آشنا و فیلسوف زندگی». روزنامه رسالت، شماره 5997، 18. - ابنأبیالحدید، عبدالحمید. (1404). شرح نهجالبلاغة لابنأبیالحدید. قم: مکتبة آیةالله المرعشی النجفی. - ابناثیر جزری، مبارکبنمحمد. (1367). النهایة فی غریبالحدیث و الأثر. قم: موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان. - ابنسینا، حسین بن عبدالله. (1404).الشفاء(الالهیات). قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی. - ابنمنظور، محمدبنمکرم. (1414). لسانالعرب. بیروت: دار صادر. - ابنمیثم بحرانی، علی. (1362). شرح نهجالبلاغه. بیجا: دفتر نشر الکتاب. - ابوالفتوح رازى، حسینبنعلى. (1408). روضالجنان و روحالجنان فی تفسیرالقرآن. مشهد: بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوی. - استرآبادى، على. (1409). تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة. قم: مؤسسة النشر الإسلامی. - بحرانى، سیدهاشم. (1374). البرهان فی تفسیرالقرآن. قم: مؤسسه بعثه. - ------------. (1413). مدینة معاجز: الأئمة الإثنی عشر و دلائلالحجج علىالبشر. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة. - برقى، احمدبنمحمدبنخالد. (1371). المحاسن. قم: دارالکتب الإسلامیه. - بکرى، احمدبنعبدالله. (1411). الأنوار و مفتاحالسرور و الأفکار فی مولد النبیّ المختار صلیاللهعلیهوآلهوسلّم. قم: دارالشریف الرضی. - بهزاد، محمود. (1353). داروینیسم و تکامل. تهران: انتشارات امیرکبیر. - تمیمى آمدى، عبدالواحد. (بیتا). غررالحکم و دررالکلم. ترجمه محمدعلى انصارى قمى. تهران: بینا. - ثعالبی، عبدالملکبنمحمد. (1412). اللطائف و الظرایف. بیروت: دارالمناهل. - جانبزرگی، مسعود؛ فاکر، حسین و جانبزرگی، امین. (1390). «ارزیابی تحول روانی- معنوی در درمانگری مراجعان مذهبی». مطالعات اسلام و روانشناسی، شماره 8، 49-70. - جعفری، محمدتقی. (1376). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. - حر عاملى، محمدبنحسن. (1409). تفصیل وسائلالشیعة إلى تحصیل مسائلالشریعة. قم: مؤسسة آلالبیت علیهم السلام. - حسینى همدانى، محمد. (1363). درخشان پرتوى از اصول کافى. قم: چاپخانه علمیه قم. - دلجو، زهرا؛ جانبزرگی، مسعود و موسوی، الهام. (1392). «رابطه سطح تحول روانی - معنوی و احساس تنهایی با اضطراب وجودی در دانشجویان». مطالعات اسلام و روانشناسی، شماره 13، 7-24. - دیوان اشعار منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام. (1411). قم: دار نداءالاسلام. - راغب اصفهانى، حسینبنمحمد. (1412). المفردات فی غریبالقرآن. تحقیق صفوان عدنان داودی. دمشق: دارالعلم. - سهرابیفر، محمدتقی. (1394). چیستی انسان در اسلام. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. - سیدبنطاووس، علىبنموسى. (1367). إقبالالأعمال. تهران: دارالکتب الإسلامیة. - سیدبنقطب، ابراهیم. (1412). فى ظلالالقرآن. بیروت: دارالشروق. - سیدرضی، محمدبنحسن. (1414). نهجالبلاغه.قم: هجرت. - شعیری، محمدبنمحمد. (بىتا). جامعالأخبار. نجف: مطبعة حیدریة. - صدوق، محمدبنعلی. (1398). التوحید. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. - ----------------. (1385). عللالشرائع. قم: کتابفروشى داورى. - ----------------. (1378). عیون أخبارالرضا(ع). تهران: نشر جهان. - طباطبایى، محمدحسین. (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. - طبرسى، فضلبنحسن. (1372). مجمعالبیان لعلوم القرآن. تهران: انتشارات ناصر خسرو. - طریحی، فخرالدین. (1375). مجمعالبحرین. تهران: مرتضوى. - طوسى، محمدبنحسن. (1365). تهذیبالأحکام. تهران: دارالکتب الإسلامیه. - فراهیدى، خلیلبنأحمد. (1409). کتاب العین. قم: نشر هجرت. - فلسفی، محمدتقی. (1352). گفتار فلسفی (کودک). تهران: هیئت نشر معارف اسلامی. - فیض کاشانى، محمد محسنبنشاه مرتضى. (1415). تفسیر الصافی. تهران: مکتبهالصدر. - ------------------------------. (1371). نوادرالأخبار فیما یتعلق بأصول الدین. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى. - فیومى، أحمدبنمحمد. (1414). المصباح المنیر. قم: موسسه دارالهجرة. - قمى، علىبنابراهیم. (1404). تفسیر القمی. قم: دارالکتاب. - قمی مشهدی، محمدبنمحمدرضا. (1368). تفسیر کنزالدقائق و بحرالغرائب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى. - کاردان، علیمحمد. (1381). سیر آراء تربیتی در غرب. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. - کلینى، محمدبنیعقوب. (1365). الکافی. تهران: دارالکتب الإسلامیة. - مجلسى، محمدباقر. (1404). بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبارالأئمه الأطهار(ع). بیروت: مؤسسة الوفاء. - مازندرانى، محمد صالح. (1382). شرح أصول الکافی. تهران: المکتبهالاسلامیه. - ملاصدرا، محمدبنابراهیم. (1999). الأسفار الأربعه. بیروت: دار احیاء التراث العربی. - ----------------. (1382). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه. قم: دفتر تبلیغات اسلامی. - ----------------. (1380). المبدا و المعاد. قم: دفتر تبلیغات اسلامی. - ----------------. (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین. تحقیق حامد ناجی اصفهانی. تهران: انتشارات حکمت. - ----------------. (1377).المظاهر الالهیه. قم: دفتر تبلیغات اسلامی. - ----------------. (1363). مفاتیح الغیب. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. - مکارم شیرازى، ناصر. (1386). پیام امام امیرالمؤمنین علیهالسلام. تهران: دارالکتب الاسلامیه. - منصور، محمود. (1391). روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. - مورفی، نانسی. (1391). چیستی سرشت انسان. ترجمه علی شهبازی و محسن اسلامی. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. - میزیاک، هنریک و سکستون، ویرجینیا استاوت. (1376). تاریخچه و مکاتب روانشناسی. ترجمه احمد رضوانی. مشهد: آستان قدس رضوی. - هاشمى خویى، حبیبالله. (1400). منهاجالبراعة فی شرح نهجالبلاغة. تهران: مکتبةالإسلامیة. - هوپر، جودیت و ترسی، دیک. (1372). جهان شگفتانگیز مغز (مغز جهان سه پوندی). ترجمه ابراهیم یزدی. تهران: قلم.
| ||
|
Statistics Article View: 759 PDF Download: 705 |
||