
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 10، مرداد 1397، صفحه 197-206 اصل مقاله (393.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2017.8753.1242 | ||
نویسندگان | ||
حسن محمودیان* 1؛ مسلم عباسی2؛ ذبیح پیرانی3؛ فاطمه شاه علی کبورانی4 | ||
1دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
3استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
4کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهشهای تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب کاهش عملکرد تحصیلی در دانشجویان میشود. یکی از عوامل روانشناختی که در عملکرد تحصیلی اثرگذاراست، فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. روش: این پژوهش مقطعی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد 2460 نفر تشکیل دادند که 331 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان و کرچسی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش ورود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین متغیرهای اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود داشت (01/0>P). همچنین حدود 11% از واریانس مربوط به فرسودگی تحصیلی توسط اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری تبیین شد. نتیجهگیری: اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری دارد. اشتیاق عاطفی بهعنوان قویترین پیشبین فرسودگی تحصیلی محسوب میشود که با افزایش اشتیاق عاطفی در دانشجویان میزان فرسودگی تحصیلی در آنان کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق شناختی؛ اشتیاق رفتاری؛ اشتیاق عاطفی؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
حیاتی، داود؛ عگبهی، عبدالحسین؛ حسینی آهنگری، سید عابدین و عزیزی ابرقویی، محسن. (1391). «بررسی رابطهی ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دانشگاه علامه طباطبایی تهران». توسعه آموزش جندی شاپور، 3(4)، 31-18. خروشی، پوران؛ نیلی، محمدرضا؛ عابدی، احمد. (1393). «رابطه اشتیاق عاطفی و شناختی یادگیری با خودکارآمدی دانش آموزان؛ دانشگاه فرهنگیان اصفهان». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 7(2)، 234-229. نعامی، عبدالزهرا. (1388). «رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز». مطالعات روانشناختی، 5(3)، 134-117. Ahola, K. and Hakanen, J. (2007). “Job Strain, Burnout, and Depressive Symptoms: A Prospective study Among Dentists”. Journal of Affective Disorders, 104(24), 103-110.
Cho, S. (2010). “The Role of IQ in the use of Cognitive Strategies to Learn Information from a map”. Learning and Individual Differences, 20(6), 694-698.
David, A. P. (2010). “Examining the relationship of personality and burnout in college students: The Role of Academic Motivation”. Educational Measurement and Evaluation Review, 1, 90-104.
Finn, J. D. (1989). “Withdrawing from School”. Review of Educational Research, 59(2), 117-142.
Fredricks, J. A.; Blumenfeld, P. C. and Paris, A. H. (2004). “School Engagement: Potential of the Concept, state of the Evidence”. Review of Educational research, 74(1), 59-109.
Hu, Q. and Schaufeli, W. B. (2009). “The Factorial Validity of the Maslach Burnout Inventory–student survey in China”. Psychological reports, 105(2), 394-408.
Lacovides, A.; Fountoulakis, K. N.; Kaprinis, S. and Kaprinis, G. (2003). “The Relations between job Stress, burnout and Clinical Depression”. Journal of Applied Disorders, 75(20), 209-221.
Lindemann, R.; Duek J. L. and Wilkerson, L. (2001). “A comparison of Changes in Dental Students and Medical Students Approaches Learning During Professional Training”. European Journal Dent Education, 5(4), 162-167.
Linnenbrink, E. A. and Pintrich, P. R. (2003). “The Role of Self-Efficacy Beliefs in Student Engagement and Learning in the Classroom”. Read Writ Q Overcoming Learn Difficult, 19(2), 119-137.
Meilman, P. W.; Pattis, J. A. and Kraus-Zeilmann, D. (1994). “Suicide Attempts and threats on one College Campus: Policy and practice”. Journal of American College Health, 42(4), 147-154.
Michael Klipfel, K. (2014). “Authentic Engagement: Assessing the Effects of Authenticity on Student Engagement and Information Literacy in Academic Library Instruction”. Reference Services Review, 42(2), 229-245.
Salmela-Aro, K.; Savola Inen, H. and Holopainen. L. (2008). “Neprssive Symptoms and School Burnout during Adolescence”, Journal of royth and adolesence, 6, 34-45.
Samadi, M. (2012). “Relationship between Motivational Orientation and Learning Strategies in Predicting Academic Success”. Bimonthly Educational Strategy Medical Science. 5(2), 105-11.
Walburg, V. (2014). “Burnout Among High School Students: A literature Review”. Children and Youth Services Review, 42, 28-33
Yang, H. J. (2004). “Factors Affecting Student Burnout and Academic Achievement in Multiple Enrollment Programs in Taiwan’s technical–vocational Colleges”. International Journal of Educational Development, 24(3), 283-301.
Zhang, Y.; Gan, Y. and Cham, H. (2007). “Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis”. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,439 |